Dodaj publikację
Autor
Magdalena Baranowicz
Data publikacji
2022-01-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
300

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program kółka polonistycznego uwzględniający wymagania egzaminacyjne.
 Pobierz (docx, 30,4 KB)

Podgląd treści

„Wiem, potrafię, zdam”

Program przygotowujący uczniów klas I i II OSM II st. do egzaminu ósmoklasisty

Opracowanie

Magdalena Baranowicz

WstępProgram "wiem, potrafię, zdam" przygotowuje uczniów do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego. Został on opracowany w trosce o uczniów, którzy wymagają wsparcia i pomocy ze strony nauczyciela, na drodze do zdobywania umiejętności i wiadomości niezbędnych do możliwie najlepszego zdania egzaminu. Możliwość pracy z uczniami w małych grupach daje sposobność pełniejszego indywidualnego dotarcia do nich i pomoc w przezwyciężaniu trudności. Dobrze przygotowany do egzaminu uczeń wierzy we własne możliwości, myśli pozytywnie, co ułatwia mu samodzielne rozwiązywanie problemów i zadań w oparciu o zdobyte umiejętności i wiadomości.

Charakterystyka programu

Program powstał w związku z potrzebą zorganizowania zajęć dodatkowych przygotowujących uczniów do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego. Jego adresatami są uczniowie klas – I a OSM II st. oraz I b OSM II st. Na realizację programu przeznaczonych zostanie od 35 do 37  godzin  dydaktycznych w trakcie jednego roku szkolnego. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu i trwać dwa lata szkolne (2020/2021; 2021/2022).

Program obejmuje działania zmierzające do powtórzenia i utrwalenia wiadomości oraz rozwijania umiejętności określonych w podstawie programowej  nauczania języka polskiego. Treści programowe obejmują przede wszystkim zagadnienia z zakresu kształcenia literacko-kulturowego, językowego oraz tworzenia wypowiedzi z zakresu form egzaminacyjnych.

Cele programu

Nadrzędnym celem programu jest efektywne przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty z zakresu języka polskiego.

Cele ogólne to:

Zapoznanie uczniów z formą egzaminu ósmoklasisty.

Wykształcenie umiejętności właściwej organizacji czasu  przeznaczonego na wykonanie zadań zamkniętych i otwartych.

Ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań  zamkniętych  i zadań otwartych.

Doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem, w  tekście potrzebnych informacji.

Powtórzenie i utrwalenie najważniejszych pojęć, wiadomości potrzebnych na egzaminie.

Rozwijanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w praktyce

Rozwijanie umiejętności logicznego wnioskowania, argumentowania, dostrzegania związków i zależności, formułowania samodzielnych sądów, potwierdzonych przykładami literackimi.

Doskonalenie sprawności redagowania poznanych form wypowiedzi pisemnej.

Zwiększenie motywacji do nauki, wzmocnienie wiary we własne możliwości.

Kształtowanie nawyków porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.

Rozwijanie umiejętności rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy.

Uczeń:

rozumie polecenie do zadań oraz wskazuje właściwą odpowiedź,

planuje własną pracę, gospodaruje czasem oraz pogłębia swoją wiedzę przedmiotową,

czyta ze zrozumieniem różnorodne teksty i wykonuje zadania zamknięte oraz zadania otwarte związane z przeczytanym tekstem,

rozpoznaje rodzaje literackie oraz ich charakterystyczne cechy,

odczytuje znaczenia dosłowne, przenośne, symboliczne różnych tekstów kultury,

samodzielnie interpretuje przeczytany tekst,

określa nadawcę i odbiorcę tekstu,

wykorzystuje wcześniej zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań zamkniętych i otwartych,

wyszukuje potrzebne informacje, porządkuje je oraz cytuje ...