Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA
dla dzieci 5,6 - letnich
rok szkolny 2021/2022
prowadząca: Katarzyna Lupa
TEMAT: „Co słychać w kuchni? – kuchenny mini -quiz”
CEL GŁÓWNY:
utrwalenie wiadomości o kucharzu i kuchni oraz o produktach żywnościowych
CELE SZCZEGÓŁOWE:
w obszarze fizycznym dziecko:
doskonali zwinność i refleks
bierze aktywny udział w zabawie ruchowej
wykonuje zadania usprawniające pracę motoryki małej
w obszarze emocjonalnym dziecko:
skupia się przez dłuższy czas na wykonywanym zadaniu
wyraża radość i zadowolenie z uczestnictwa w zabawach
czeka na swoją kolej (6l. samodzielnie, 5 l. z pomocą)
w obszarze społecznym dziecko:
współdziała małej grupie (5 – latki z pomocą, 6 -latki samodzielnie,
porządkuje miejsce pracy – dba o ład i porządek (5 – 6 l.)
odczuwa potrzebę aktywnego współuczestniczenia w quizie
w obszarze poznawczym dziecko:
wspólnie z kolegami ustala, jaki będzie temat zajęć
uważnie słucha nauczyciela i odpowiada na pytania dotyczące pracy kucharza ( 6 l. pełne zdania, 5-latki z pomocą)
rozumie zasadę fair -play
doskonali wrażliwość sensoryczną podczas odgadywania przedmiotów za pomocą węchu, smaku i dotyku oraz słuchu (cała grupa)
wie, do czego służą poszczególne sprzęty kuchenne i inne przedmioty wykorzystywane w kuchni (5-latki z pomocą, 6-latki samodzielnie)
dokonuje analizy sylabowej i głoskowej (6-latki samodzielnie, 5 z pomocą),
przelicza uzyskane przez drużynę punkty
zgodnie z własnymi możliwościami wykonuje powierzone mu zadania
METODY PRACY:
słowna, poszerzająca zakres wiadomości dzieci
zadań stawianych do wykonania
elementy metody Marii Montessori
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
chusta animacyjna, tekst wiersza, napis z hasłem konkursowym, plakietki do podziału na drużyny, przedmioty używane w kuchni, sprzęty kuchenne, przyprawy kuchenne, nagranie z odgłosami w kuchni, sprzęt grający, garnki z zadaniami, strój kucharza, stoper, literki, miseczki, karty pracy, drewniane szczypce, wałeczki, nożyki plastikowe, masa solna, makaron, fasola, groch, mąka itp. - pomoce do metody M. Montessori, karty pracy, kredki, ołówki, klej, nożyczki, tablica do liczenia głosów, napis z hasłem końcowym, papierowe „babeczki”
Zajęcie nr 1.
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć –dzieci siadają w kole, wokół rozłożonej chusty animacyjnej, N. zapoznaje dzieci z krótkim wierszykiem związanym z miejscem, które będzie tematem zajęć – wiersz „W kuchni ” autorstwa A. Rżysko-Jamrozik.
n-l pyta dzieci, o jakim miejscu była mowa w wierszu, dzieci swobodnie się wypowiadają (6-altki całym zdaniem), N. podsumowuje wypowiedzi dzieci zdaniem, że dziś zrobimy kuchenny quiz / konkurs i sprawdzimy wiedzę o pracy kucharza, kuchni i kuchennych sprzętach i odsłania napis z hasłem „Kuchenny mini-quiz”
*wyjaśnienie słowa „quiz”
podział na drużyny – każde dziecko w swojej szafce ma plakietkę z czapką kucharską w jednym z 4 kolorach (żółty, czerwony, zielony ...