Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcyjny - klasy IV - VI
Temat: Różne perspektywy. Jak reagować w sytuacji przemocowej ?
Gdzie znaleźć pomoc?
Cele lekcji:
Uczniowie
• poznają strony (uczestników) role osób uczestniczących w sytuacjach przemocowych oraz ich motywacje działania;
• potrafią wymienić co najmniej 2 sposoby zachowania/ reakcje każdej ze stron/ uczestników sytuacji przemocowej, które mogą przyczynić się do uniknięcia lub przerwania przemocy;
• ćwiczą jak reagować w sytuacji przemocowej, gdzie szukać pomocy.
Metody:
• elementy dramy stosowanej ( odgrywanie ról),
• mini-wykład,
• burza mózgów
Środki dydaktyczne:
• "Przynęta" ( Karta pracy nr 1)
• Karta pracy nr 2
Formy pracy
• praca grupowa
• praca w parach
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie.
Wprowadzamy uczniów i uczennice w temat zajęć, wskazując im, że w życiu przede wszystkim dążymy do tego, aby trudne sytuacje rozwiązywać w sposób, który nie rani drugiej osoby. Jednak z różnych przyczyn, czasami zdarza się, że ludzie zaczynają stosować wobec innych przemoc.
Podczas dzisiejszych zajęć przyjrzymy się motywom i przyczynom zachowań ludzkich w trudnych sytuacjach, zwanych sytuacjami przemocowymi.
2. Przybliżenie pojęcia " PRZEMOC"
Jak uczniowie w najprostszych słowach rozumieją pojęcie: przemoc"? Słowo przemoc zapisujemy na tablicy i metodą " burzy mózgów" dochodzimy do zdefiniowania tego określenia. ( np. zachowanie, które krzywdzi drugiego człowieka). Należy podkreślić, że sytuacja przemocowa to taka sytuacja, podczas której dochodzi do przemocy.
Nauczyciel rysuje na tablicy trójkąt.
Zapowiadamy uczniom, że dziś poznamy perspektywy i motywy działania różnych osób uczestniczących w sytuacji przemocy.
Pytamy uczniów, dlaczego trójkąt może obrazować temat dzisiejszych zajęć? Jakie strony, jacy uczestnicy występują w sytuacji przemocowej?
Gdyby uczniowie mieli problem, pomagamy im sprecyzować odpowiedź.
Są to:
- Sprawca,
- Osoba doświadczająca przemocy,
- Obserwator
Odpowiedzi można zapisać przy trójkącie.
Upewniamy się, że uczniowie rozumieją role tych osób.
3. Przygotowanie do pracy w grupach.
Dzielimy uczniów na trzy grupy (np. przez odliczanie)
Można wcześniej ustawić stoły w sali tak, by zrobić więcej przestrzeni do przedstawiania scenek.
Jeżeli uczniowie rzadko pracują metodą dramy można zadać grupom proste zadanie: np. wykorzystując tylko swoje ciała, zbudujcie figurę: koła, trójkąta, kwadratu
3. Odgrywanie scenek metodą dramy.
Prosimy uczniów, by stanęli lub usiedli ( jak mogą) w kręgu i poznali pewną historię.
Ta historia nie jest prawdziwa, ale mogłaby się wydarzyć naprawdę. Opowiada ją ta kartka z zeszytu. Pokaż uczniom pogniecioną kulkę papieru. ( Karta nr 1). Rozłóż kartkę, na której charakterem pisma dziecka jest napisane: " Mam dość! Co ja im zrobiłem??? Ciągle się mnie czepiają ... Nienawidzę tego Kacpra i Weroniki! Zwłaszcza za dziś! Jak mogli mi przywiesić na plecach karteczkę: Antek to ...! Nikt nic nie mówi, nawet Maciek ...