Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ OTWARTYCH
JĘZYK POLSKI KLASA 4
(2 godz. lekcyjne)
PROWADZĄCA: ……………..
PRZEDMIOT: język polski
KLASA: 4
DZIAŁ PROGRAMOWY: Kształcenie literackie i kulturowe
NUMER PROGRAMU: Nowe Słowa na start! Program nauczania ogólnego języka polskiego w klasach IV – VIII szkoły podstawowej autorstwa Marleny Derlukiewicz.
KOMPETENCJE:
Porozumiewanie się w języku ojczystym.
Kompetencje informatyczne.
Kompetencje społeczne i obywatelskie.
Świadomość i ekspresja kulturalna.
Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
TREŚCI: Przybliżenie tradycji i zwyczajów świątecznych kultywowanych podczas obchodzenia Świąt Wielkanocnych:
poznanie znaczenia świąt w kulturze polskiej,
kultywowanie polskich tradycji i zwyczajów,
znajomość pojęć związanych z tradycjami wielkanocnymi,
zapoznanie się z przysłowiami o tematyce świątecznej,
pisownia wyrazów z trudnością ortograficzną,
przypomnienie części mowy: rzeczownik, przymiotnik.
OSIĄGNIĘCIA:
znajomość polskich tradycji i zwyczajów świątecznych,
rozumienie polskich przysłów związanych z wiosną i świętami,
przypomnienie sobie pisowni wyrazów z trudnością ortograficzną oraz części mowy,
umiejętność współpracy w grupie,
integrowanie zespołu klasowego,
wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wspólne przedsięwzięcie.
TEMAT LEKCJI: Wielkanoc – wesołe święta.
CELE OGÓLNE:
- wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej,
- kultywowanie polskich zwyczajów i tradycji świątecznych,
- wychowanie do wartości,
- integrowanie zespołu klasowego,
- wdrażanie do norm i zachowań społecznie akceptowalnych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- poznanie polskich tradycji i zwyczajów świątecznych,
- kultywowanie tradycji świątecznych,
- poznanie przysłów,
- redagowanie życzeń świątecznych,
- utrwalenie pisowni wyrazów z trudnością ortograficzną,
- utrwalenie rzeczownika, przymiotnika,
- nabywanie umiejętności praktycznych: wykonywanie kartek i ozdób świątecznych,
- kulturalne, odpowiednie do sytuacji zachowanie się,
- wdrażanie zasad fair – play we współzawodnictwie.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
- zna tradycje i zwyczaje świąteczne,
- potrafi wymienić potrawy wielkanocne,
- wie co to jest święconka, śmigus – dyngus, Wielki Tydzień,
- zna polskie przysłowia nawiązujące do Wielkanocy,
- potrafi zapisać wyrazy z trudnością ortograficzną,
- prawidłowo łączy przymiotniki z rzeczownikami,
- potrafi ułożyć rozsypanki słowno – literowe,
- umie współpracować w grupie,
- potrafi zachować się kulturalnie, odpowiednio do sytuacji.
METODY I FORMY PRACY:
- formy: grupowa
- metody: metoda działań praktycznych
POMOCE DYDAKTYCZNE: tablica multimedialna, karty pracy, materiały plastyczne, samodzielnie przygotowane pomoce dydaktyczne.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Czynności organizacyjne:
- przywitanie się z klasą,
- sprawdzenie obecności,
- omówienie zajęć, podział na grupy.
2. Wstęp:
Wprowadzenie do tematyki zajęć – omówienie znaczenia świąt w polskiej kulturze, przypomnienie tradycji – prezentacja.
Prośba do uczniów, aby w każdej grupie wytypowali kapitana, który będzie kierował pracą zespołu, przekazywał nauczycielowi uzupełnione karty pracy.
3. Część właściwa:
a) Uczniowie otrzymują karty pracy, na których muszą zaznaczyć zwyczaje oraz symbole wielkanocne, każda grupa za prawidłowo wykonane zadanie może otrzymać 0 – 2 pkt.
b) Każda grupa otrzymuje puzzle, które muszą ułożyć, przykleić na kartce i estetycznie pokolorować. Kapitan przydziela zadania ...