Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ
Konspekt zajęć dla klasy: 3ap Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Magdalena Nadaj
Temat: Źródła informacji jako narzędzia wiedzy i komunikacji.
Rodzaj zajęć: Zajęcia rozwijające komunikowanie się.
Czas realizacji zajęć: 1 godzina lekcyjna.
CELE GŁÓWNE:
rozbudzenie ciekawości otaczającego świata, wyciągnięcie wniosków z pracy, tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości poprzez doświadczanie,
przygotowanie do wykonania (indywidualnie i zespołowo) różnych prac, mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia,
kształtowanie umiejętności posługiwania się różnymi źródłami wiedzy,
rozwijanie umiejętności pracy w zespole,
opanowanie umiejętności społecznych przydatnych w codziennym życiu.
CELE OPERACYJNE: uczeń:
zna różne źródła informacji i potrafi z nich korzystać,
potrafi uważnie słuchać i podawać istotne informacje,
podejmuje próby przewidzenia wyniku swojej pracy i pracy kolegów,
przeprowadza czynności zgodnie z instruktażem nauczyciela,
aktywnie uczestniczy w zajęciach, podejmuje działania,
potrafi przestrzegać zasad współpracując w grupie,
wie jak wykonać zadanie, rozumie polecenie nauczyciela,
utrwala wiedzę na temat dostępnych źródeł informacji i ich umiejętnym wykorzystaniu,
rozumie potrzebę zdobywania wiedzy, komunikowania się i weryfikowania informacji, bezpiecznie korzysta z mediów,
sprawnie korzysta z możliwości różnych metod wyszukiwania informacji.
METODY:
a) oparte na słowie: rozmowa kierowana, instruowanie działań uczniów przez nauczyciela, wyjaśnienie zasad przeprowadzenia zajęć,
b) oparte na oglądzie: obserwacja, pokaz, doświadczanie,
c) oparte na praktycznym działaniu: aktywne uczestniczenie w zajęciach, aktywne słuchanie, przygotowanie plakatu.
FORMY PRACY:
zbiorowa zindywidualizowana,
indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
radiomagnetofon,
gazety, książki, albumy itp.,
arkusz papieru formatu A3.
PRZEBIEG LEKCJI:
Część wstępna:
przywitanie się z uczniami, podanie tematu i celu zajęć,
wstępne zapoznanie uczniów z tematem lekcji,
Część postępująca:
omówienie czym jest „informacja”; przedstawienie źródeł informacji, ich podział,
słuchanie wiadomości w radio, nauka aktywnego słuchania i zdobywania informacji dzięki przekazowi w radio. Omówienie treści płynących z radio.
grupowanie źródeł informacji, z których najczęściej korzystamy; podział ich na źródła wzrokowe, słuchowe i wizualne (wzrokowo-słuchowe),
korzyści i zagrożenia płynące z Internetu (bezpieczne media),
dokańczanie zdań np. słyszałem/widziałem, zobaczyłem dzisiaj jak…,
„na tropie informacji” – szukanie źródeł informacji,
wykonanie plakatu – źródła informacji.
Część końcowa:
obserwacja i omówienie wykonanego zadania,
porządkowanie miejsca pracy,
podsumowanie zajęć i podziękowanie za współpracę,
zastosowanie wzmocnień pozytywnych na koniec zajęć,
rozmowa na temat poznanych treści,
ocena zachowania i zaangażowanie w pracę poszczególnych uczniów,
pożegnanie uczniów w miłej atmosferze.