Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Organizacja wsparcia pomocy psychologiczno-
pedagogicznej w szkole dla uczniów
z zaburzeniami integracji sensorycznej.
Coraz częściej w grupie uczniów, którym szkoła udziela wsparcia, są uczniowie,
którzy mają zdiagnozowane
trudności w przetwarzaniu wrażeń zmysłowych.
Uczniowie Ci wymagają odpowiednich warunków nauki oraz udzielania pomocy
w codziennym funkcjonowaniu oraz pokonywaniu problemów, powiązanych z owymi
trudnościami. Właściwa diagnoza dziecka jest niezbędna do udzielania odpowiedniej
pomocy na
instruktażu
rodzicom/opiekunom prawnym oraz nauczycielom do dalszej pracy. Do postawienia
diagnozy konieczna jest obserwacja dziecka przez nauczyciela, w czasie zwykłych
czynności w szkole. W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że dziecko wymaga
pogłębionej diagnozy, nauczyciel w pierwszej kolejności informuje o tym rodziców,
następnie kieruje ich na badania psychologiczno-pedagogiczne do poradni.
terenie szkoły, czy przekazaniu odpowiedniego
Diagnozę dziecka może nauczyciel przeprowadzić na terenie szkoły, pod
warunkiem, że jego wykształcenie odpowiada danemu rodzajowi zaburzenia. Jeżeli
szkoła nie posiada w swojej kadrze wykfalifikowanego nauczyciela, diagnoza
przeprowadzana jest w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dyrektor szkoły
odpowiada za zatrudnianie nauczycieli zgodnie z potrzebnymi kwalifikacjami.
Nauczyciele podejmujący pracę w szkole muszą posiadać przygotowanie
pedagogiczne oraz studia magisterskie lub studia podyplomowe. Kwalifikacje
w zakresie terapii integracji sensorycznej najczęściej potwierdzane są ukończeniem
kursu doskonalącego I i II stopnia, dającego przygotowanie do pracy z zaburzeniami
integracji sensorycznej. Mimo ukończonego kursu
i posiadanych kwalifikacji,
rozporządzenie o kwalifikacjach zawodowych jasno mówi, że do zajmowanego
stanowiska zatrudnia się nauczyciela po jednolitych studniach magisterskich, studiach
drugiego stopnia lub studiach podyplomowych, zgodnie z rodzajem prowadzonych
zajęć.
Efektem przeprowadzonych obserwacji i dalszej diagnozy jest wydanie opinii
w przedmiotowej sprawie. Opinię w sprawie oceny procesów integracji sensorycznej,
może wydać poradnia publiczna lub niepubliczna. Jeżeli podejrzenia nauczyciela
o zaburzeniu w przetwarzaniu wrażeń zmysłowych potwierdzą badania, rodzic dziecka
otrzymuje opinię w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Co ważne, zaburzenia integracyjne nie zawsze stanowią indywidualną przyczynę
trudności. Towarzyszą one często innym aspektom i przyczynom, jak całościowe
zaburzenia rozwoju, autyzm i zespół Aspergera, uszkodzenia centralnego układu
nerwowego, afazji motorycznej. W przypadku uczniów z niepełnosprawnością,
1
diagnoza zawarta jest w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Ten
dokument może być wydany tylko przez publiczne poradnie psychologiczno-
pedagogiczne. Na pisemny wniosek rodzica, może on otrzymać opinie lub orzeczenie.
Poradnia musi przeprowadzić szereg badań i obserwacji (wywiad z rodzicami, badanie
psychologiczne i pedagogiczne, przeprowadzenie testów diagnostycznych), w celu
postawienia właściwej diagnozy. Niezbędnym elementem do wydania opinii z poradni,
jest uzyskanie informacji od nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem. W tym
celu poradnia może zgłosić się do Dyrektora szkoły o wydanie opinii na temat
funkcjonowania ucznia ...