Dodaj publikację
Autor
Klaudia Krawczyk
Data publikacji
2022-03-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
18

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przykładowy scenariusz przedstawiający opis dodatkowej lekcji geografii w klasie 5 związany z tematyką nauczanego przedmiotu.
 Pobierz (pdf, 226,1 KB)

Podgląd treści

Scenariusz dodatkowej lekcji rozwijającej z geografii dla klasy V

szkoły podstawowej

TEMAT: Czego możemy dowiedzieć się na lekcjach geografii?



Główne cele lekcji w postaci wymagań edukacyjnych- Badanie osiągnięć ucznia i efektów
kształcenia.
Uczeń:
 zna i omawia pojęcie geografia,
 uczeń rozumie i zna podstawowe terminy w geografii takie jak: gleba, wulkan, pogoda, klimat, mapa

poziomicowa,

 uczeń korzysta z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów, danych
statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu
zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych,


METODY I FORMY PRACY:
- pogadanka, praca z podręcznikami, atlasami, praca z modelem wulkanu, praca z próbkami
gleby, praca z przenośną pogodynką, praca z modelem mapy poziomicowej, praca w grupie,
indywidualna, zbiorowa, burza mózgów, metody oparte na obserwacji, metody oparte na
praktycznej działalności uczniów,

MATERIAŁY I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- szkolny podręcznik do geografii dla klasy V, VII i VIII,
- szkolny słownik pojęć geograficznych,
- mapa fizyczna świata,
- szkolny model wulkanu,
- próbki gleb,
- przenośna pogodynka,
- model mapy poziomicowej,

PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne. Sprawdzenie obecności.
2. Przedstawienie uczniom celów lekcji.

Faza realizacyjna:
3. Podanie tematu lekcji.
4. Nauczyciel prosi uczniów aby na początku przypomnieli sobie co oznacza termin
geografia, następnie zapisuje na tablicy główne sfery, które wchodzą w skład budowy
Ziemi i omawia je wspólnie z uczniami.

5. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy 4 osobowe i przedstawia zadania- karty pracy do

realizacji przez uczniów z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych.

6. Każda grupa po otrzymaniu karty pracy (załączone poniżej) opracowuje swoje punkty i

przygotowuje się do prezentacji swoich wyników.

7. Po upływie około 15 minut lider każdej grupy omawia swoje wyniki.

Faza podsumowująca: Nauczyciel w ramach podsumowania wręcza uczniom przygotowany
przez siebie quiz sprawdzający wiedzę i umiejętności opanowane na lekcji geografii
( załączony poniżej).

Grupa 1 Gleba

1. Korzystając ze słownika pojęć geograficznych wyjaśnij co to jest gleba.
2. Jakie czynniki glebotwórcze wpływają na powstanie gleby?
3. Co to jest profil glebowy i jakie poziomy wchodzą w jego skład? Pokaż na

przykładzie pomocy dydaktycznej profil glebowy.

4. Jakie wyróżniamy rodzaje gleb?
5. Omów wybrane gleby korzystając z podanych próbek (gdzie występują, czym się

odznaczają)

Grupa 2 Mapa poziomicowa

1. Wyjaśnij co przedstawia mapa poziomicowa?
2. Co to jest poziomica?
3. Omów co przedstawia mapa poziomicowy załączony poniżej?
4. Na poniższej mapie poziomicowej zaznacz takie formy jak:

a) Wzniesienie
b) Dolinę
c) przełęcz



Grupa 3 Wulkan

1. Korzystając z dostępnych źródeł wyjaśnij co to jest wulkan?
2. W jaki sposób dochodzi do erupcji wulkanu?
3. Jakie są ...