Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ.
Przedszkole, grupa 5 i 6 latki
Temat kompleksowy: Domowe zwierzęta
Temat dnia: Jakie zwierzęta mieszkają w domu?
Cele:
Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery k, K.
Usprawnianie słuchu fonematycznego.
Doskonalenie sprawności manualnej.
Metody:
metoda integracyjna- zabawa w kole;
metoda asymilacji wiedzy- pogadanka;
metoda aktywizująca- burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
Opowiadanie „kot Kulka”, rymowanka „Koty”, tablica demonstracyjna, białe kartki A4, tekst z zagadkami B. Koronkiewicz
Przebieg zajęć
1. „Kot Kulka” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
Ola i jej rodzice bardzo lubią spacery do parku. Często zabierają ze sobą Kulkę.
Kulka – to kot Oli, który bardzo lubi zabawy z motkiem. Ugania się za nim jakby to była mysz. W parku Ola spotyka czasami swoją koleżankę Alę, która wychodzi na spacer z kotem Tymkiem.
- Co ten Kulka robi? – myśli Tymek.
- Bawi się jak dziecko. My z Alą wolimy szybki marsz. Dbamy o swoją kondycję.
2. Rozmowa na temat opowiadania.
- Dokąd lubią chodzić na spacery Ala i jej rodzice?
- Kogo zabierają ze sobą na spacer?
- Jakie zabawy najbardziej lubi Kulka?
- Kogo Ola spotyka w parku?
- Jak nazywa się kot Ali?
- Co Tymek myśli o Kulce?
- Jak spędza czas w parku Tymek?
- O co dba Tymek i jego pani Ala?
3.Wprowadzenie litery k.
Wyszukiwanie na ilustracji przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę „k”. karta pracy, cz. 1, s. 18.
Dzieci oglądają ilustrację i wymieniają nazwy zawierające głoskę k. kot, komin, kamień, krzak, ławka, trampki, konar, bluzka, nitka, motek, spódniczka, paski, kokardy, uszko, buciki.
Wyeksponowanie wyrazu podstawowego „kot” oraz obrazka, przedstawiającego kota.
Analiza i synteza słuchowa wyrazu „kot”. - Wypowiadanie całego wyrazu i kolejnych głosek w wyrazie kot.
- Liczenie głosek w wyrazie kot.
Określanie położenia głoski odpowiadającej literze „k”.
Podawanie wyrazów zawierających głoskę k w nagłosie , śródgłosie, wygłosie
- Określenie rodzaju głoski k (spółgłoska).
4. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu „kot”.
- Ułożenie modelu wyrazu kot z wykorzystaniem nakrywek czerwonych i niebieskich.
- Liczenie samogłosek i spółgłosek w wyrazie kot.
5. Prezentacja litery k drukowanej małej i wielkiej.
- Pokaz litery k a z alfabetu demonstracyjnego.
- Podawanie imion dzieci z grupy zawierających głoskę k.
6. Demonstracja litery „k” pisanej małej i wielkiej
– porównanie jej z literą drukowaną.
- Pokaz pisania litery k, K bez liniatury.
- Omówienie miejsca zapisu litery k, K w liniaturze.
- Analiza kształtu litery k, K.
- Ćwiczenia usprawniające rękę (klaskanie, zaciskanie dłoni, naśladowanie gry na pianinie).
- Formowanie kształtu litery k z plasteliny.
Nauka pisania litery k, K.
- Ćwiczenia w pisaniu palcem w powietrzu, na dywanie.
7. „Jaki jest kot?” – burza mózgów ...