Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Gry matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej.
Zdaniem Edyty Gruszczyk - Kolczyńskiej ostatni rok wychowania przedszkolnego i pierwszy rok nauki w szkole ma duży wpływ na dalszy rozwój umiejętności matematycznych ucznia. Decydują również o tym, w jakim stopniu dzieci rozwiną zdolności do nauki matematyki, czy będą odnosić sukcesy czy też porażki.
Zainteresowanie matematyką wykazują już dzieci w wieku przedszkolny oczywiście wtedy, kiedy jest ona przedstawiona w sposób ciekawy a najlepiej w formie ciekawej gry lub zabawy. Każde działanie, które skłania dziecko do myślenia, analizowania, argumentowania itd. Tworzy jego wiedzę matematyczną, którą stopniowo powiększa przechodząc kolejne szczeble edukacji matematycznej. Matematyka ma bardzo duże znaczenie dla budowy nowoczesnej gospodarki oraz rozwoju społeczeństw, stąd wiele krajów w tym również Polska stara się podnieść szeroko rozumianą kulturę matematyczną, poprzez podniesienie poziomu nauczania matematyki zwanej królową nauk. Najlepszą metodą kształcenia szeroko pojętego myślenia matematycznego w edukacji wczesnoszkolnej jest stawianie uczniów wobec precyzyjnie dobranych problemów, których rozwiązanie wymaga od dziecka dostrzeżenie pewnych prawidłowości lub zastosowania zazwyczaj nowych strategii postępowania. Ogromną rolę w procesie nauczania matematyki w edukacji wczesnoszkolnej odgrywa nauczyciel. Kluczowe są jego sprawności dydaktyczne postawa oraz umiejętności. Powinien być twórczy, pomysłowy, nieustannie podnoszący kwalifikacje, ale przede wszystkim empatyczny a także otwarty na wszelkiego rodzaju innowacje. Kompetencje matematyczne są to kompetencje dotyczące umiejętności wykorzystywania oraz rozwijania myślenia matematycznego, mających na celu rozwiązywania problemów życia codziennego oraz nabywanie umiejętności matematycznego sposobu myślenia. Możemy tutaj odnieść się do myślenia przestrzennego bądź też logicznego. Jak nie od dziś wiadomo matematyka to królowa nauk. Powiązana jest ona z innymi dziedzinami nauki takimi jak fizyka, chemia czy też biologia. Matematyka na etapie wczesnoszkolnym jest bardzo ważna, jak nie najważniejsza. Wiedza nabyta w tym okresie będzie procentować w dalszym etapie nauki. Niestety również braki które uczeń uzyska w trakcie nauki matematyki w klasach I – III będą mu cały czas utrudniać dalszą naukę i uniemożliwiać zrozumienie wielu zagadnień matematycznych, fizycznych, chemicznych czy biologicznych. Matematyka jest trudną dziedziną nauki i niestety nie każdy uczeń jest uzdolniony matematycznie, dlatego nauczyciel powinien dołożyć wszelkich starać, aby wiedza ta została przedstawiona w sposób zrozumiały, ciekawy a najlepiej połączony z grami i zabawami, które dzieci tak bardzo uwielbiają. Idealnym rozwiązaniem na ciekawą lekcje matematyki jest gra matematyczna, ponieważ bawiąc się czasami można się o wiele więcej nauczyć niż poprzez wypełnianie nudnych słupków, które często wzbudzają niechęć u ucznia i zrażają go do dalszej nauki matematyki. Do najważniejszych stanowisk w edukacji matematycznej klas 1- 3 wg E Gruszczyk - Kolczyńskiej są ...