Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
METODY I FORMY PRACY DLA OSÓB Z AUTYZMEM
I NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
mgr Małgorzata Kondracka
W pracy i kształceniu osób z autyzmem istotne jest uwzględnienie działań terapeutycznych, wspomagających ich rozwój. Przyczynia się do poprawy funkcjonowania tych ludzi w różnych sferach życia. Niezbędne staje się wybranie takich metod pracy na zajęciach, tak by mogli oni w stanie przyswajać wiedzę i umiejętności. Mimo, że przyczyny autyzmu nadal nie są do końca poznane, to istnieje szereg metod, terapii, które wspomagają rozwój osób z autyzmem.
FORMA- STYMULACJA POLISENONSORYCZNA
Stymulacja polisensoryczna jest formą pracy, w której następuje usprawnianie wszystkich zmysłów, by umożliwić osobie poznawanie świata. W czasie spotkań w panuje atmosfera relaksu i odprężenia, wytworzona za pomocą muzyki, dźwięków, gry świateł oraz innych bodźców. Odpowiednio przystosowana sala wywołuje u osób ożywienie, motywację do działania i poznawania. To dzięki niej mózg, otrzymuje informację ze wszystkich zmysłów.
Uwzględnia się pracę poszczególnych analizatorów oraz integrację wszystkich zmysłów. W codziennej pracy wykorzystuje sie wiele różnorodnych materiałów i tworzyw :
- materiały półpłynne, materiały sypkie, materiały formowalne, materiały naturalne, tworzywa kontrastujące. Duże znaczenie ma także ton głosu terapeuty. Dzięki jego odpowiedniej barwie, szybkości wypowiadania można stworzyć atmosferę bezpieczeństwa oraz pobudzać aktywność uczestnika.
W tej metodzie pracy każdej porze roku przypisane są charakterystyczne elementy takie jak: żywioł – barwa – smak – zapach. Bardzo istotny wpływ mają barwy. Każda z nich ma jakieś oddziaływanie. Kolor czerwony przyporządkowany jest do lata i ma działanie pobudzające. Działa stymulująco, zwiększa siłę i energię. Kolor żółty, który jest barwą jesieni działa łagodząco. Do zimy przypisane są dwie barwy biel, która uspokaja oraz błękit, który jest wyznacznikiem spokoju. Zieleń to kolor wiosny. Ma działanie łagodzące i odprężające.
Ważne jest przygotowanie sali zgodnie z kolorystyką charakterystyczną dla danej pory roku. Do każdej pory roku dopasowany jest również konkretny zapach o swoistym działaniu na psychikę. Latem używamy zapachu różanego, który ma działanie kojące, łagodzące złość i bezsenność. Jesienią najlepiej zastosować lawendę, która łagodzi napięcia, i wzmacnia. Dla zimy może być mięta, która wzmacnia i rozluźnia. Natomiast wiosną używa się zapachu cytrynowego, który ożywia i działa antyseptycznie. Stosując metodę „Porannego kręgu” należy pamiętać ,by nie tylko dostarczyć rodzaju bodźców lecz nawiązać kontakt.
Badając otoczenie rozbudzamy ciekawość, kształtujemy wyobrażenie o najbliższym otoczeniu, poznajemy i doświadczamy różnych rzeczy. Odczuwanie, doświadczanie, przeżywanie, to ważne etapy w rozwoju każdego człowieka. Pamiętajmy, że poznawanie świata zmysłami, czyli stymulacja polisensoryczna, to tak naprawdę wszystko to, co się wokół nas znajduje Jeżeli do tego dołożymy fantazje dziecku to zbudujemy bezpieczny świat naszemu ...