Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Kubańska
Data publikacji
2022-03-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
6

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Rodzina to pierwsze i zarazem najważniejsze środowisko wpływające na kształtowanie się osobowości dziecka Istotne znaczenie mają właściwe działania wychowawcze rodziców, zaspokajanie określonych potrzeb dziecka. Zaspokajanie tych potrzeb zależy również od postaw rodzicielskich.
 Pobierz (pdf, 157,0 KB)

Podgląd treści

Postawy rodzicielskie, a rozwój emocjonalny

Rodzina to pierwsze i zarazem najważniejsze środowisko wpływające na kształtowanie

się osobowości dziecka. Istotne znaczenie dla optymalnego rozwoju osobowości mają właściwe

działania wychowawcze rodziców, a przede wszystkim zaspokajanie określonych potrzeb

dziecka, biologicznych, materialnych oraz psychicznych. Zaspokajanie tych potrzeb zależy od

uczuciowego stosunku rodziców do dzieci, czyli od postaw rodzicielskich.

„Postawą wobec dowolnego obiektu (przedmiotu, zdarzenia, idei, innej osoby)

nazywamy względnie stałą skłonność do pozytywnego lub negatywnego ustosunkowania

się człowieka do tego obiektu”1.

M. Plopa w książce Psychologia rodziny przytacza definicje postawy rodzicielskiej wg

Rembowskiego, który ujmuje rodzinę, jako całościową formę ustosunkowania się rodziców

(osobno ojca, osobno matki) do dzieci, do zagadnień wychowawczych itp. ukształtowaną

podczas pełnienia funkcji rodzicielskich. Przywołuje też definicję M. Ziemskiej, która określa

postawę rodzicielską, jako nabytą, w pewnym stopniu utrwaloną strukturę poznawczo -

dążeniowo - afektywną, ukierunkowującą zachowania rodziców wobec dziecka.

Za najbardziej istotny przejaw postawy rodzicielskiej uważa się ładunek uczuciowy.

Na kształtowanie się postaw rodzicielskich mają wpływ takie czynniki jak:

- doświadczenia wyniesione z domów rodzinnych,

- interakcje z rodzicami,

- podmiotowe cechy rodzica,

- jakość funkcjonowania związku małżeńskiego,

- stosunki interpersonalne z przyjaciółmi i rodziną,

- cechy podmiotowe dziecka.

Postawy rodzicielskie są plastyczne i zmieniają się wraz z wiekiem dziecka, proporcje i formy

kontaktów z dzieckiem kształtują się wraz z jego rozwojem, inne postawy należy przyjąć wobec

niemowlęcia, a inne wobec przedszkolaka2.

W literaturze psychologicznej istnieje wiele rodzajów typologii postaw rodzicielskich.

Wg M. Ziemskiej, która dokonuje podziału na postawy pożądane jak i niepożądane. Postawy

pożądane polegają na nawiązaniu z dzieckiem właściwego kontaktu, bez przesadnej

1 J. Strelau, Psychologia. Podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008, s.79

2 M. Plopa, Psychologia rodziny: teoria i badania. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011, s.245

koncentracji na nim, jak również bez nadmiernego dystansu, koncentrując się na rzeczywistych

potrzebach dziecka.

Do właściwych postaw rodzicielskich należą:

- postawa akceptacji- wiąże się ona z przyjmowaniem dziecka takim, jakie ono jest,

ze wszystkim zaletami jak i wadami.

- współdziałanie z dzieckiem – charakteryzuje stała gotowość rodziców do uczestniczenia

w życiu dziecka. Rodzice dają dziecku do zrozumienia, że w każdej chwili może liczyć na nich.

- rozumna swoboda – w miarę dorastania rodzice dają dziecku, co raz więcej swobody,

pozostawiając mu możliwość podejmowania własnej inicjatywy i aktywności. Nie ograniczają

oni dziecku kontaktów społecznych poza rodziną, lecz dyskretnie je nadzorują, stwarzając

warunki do rozwoju samodzielności i odpowiedzialności za własne czyny;

- uznanie praw dziecka – rodzice traktują dziecko, jako równoprawnego członka rodziny,

który w miarę swojego rozwoju współdecyduje i współuczestniczy w sprawach rodziny ...