Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ROLA PRZEDSZKOLA W KSZTAŁTOWANIU ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH
DZIECI
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie poprzez świadome podejmowanie
zorganizowanych działań edukacyjnych1. W poprzednim podrozdziale pisałam o znaczącej roli, jaką
odrywa środowisko rodzinne w kształtowaniu się zainteresowań czytelniczych dzieci, drugim
środowiskiem, które w dużej mierze może wpływać na wzrastanie dziecka do czytelnictwa jest
przedszkole. Przedszkole może dopełnić czytanie domowe, a dzieciom pozbawionym tego zwyczaju
może dać szansę codziennego obcowania ze słowem czytanym.
Charakterystyczną cechą inicjacji czytelniczej w rodzinie jest intymność, dziecko przeżywa treść
utworu w sytuacjach znanych, w pewien określony sposób, według określonego rytuału W przedszkolu
proces odbioru literatury ulega zmianie, gdyż książki są własnością całej grupy i aby z nich korzystać
trzeba podporządkować się pewnym regułom, nie można z nich korzystać o dowolnej porze, nie wolno
ich niszczyć i należy korzystać z nich zgodnie z ich funkcją. W przedszkolu znika intymność kontaktu
czytelniczego dziecko staje się członkiem grupy społecznej, stanowiącej dodatkowy bodziec. Taka
sytuacja może wpływać na łatwiejszą koncentrację na lekturze wynikającą z koncentracji otoczenia lub
ulec pod jego wpływem rozproszeniu, wymaga to od nauczyciela właściwego doboru tekstów i metod
ich wykorzystywania2. Nauczyciel powinien dobierać utwory wartościowe, wykazując się znajomością
dziecięcej psychiki i jego możliwości percepcyjnych, biorąc pod uwagę te właściwości rozwojowe
dziecka może mówić o świadomie wywierać wpływu na jego psychikę, oraz do kształtowania postawy
przyszłego czytelnika.
Rola nauczyciela w doborze literatury jest szczególnie odpowiedzialna, nauczyciel powinien
znać swoich wychowanków, zwłaszcza ich szczególne właściwości, lękliwość czy nadpobudliwość, jak
również ich zainteresowania poznawcze. Posiadanie takiej wiedzy pozwoli dokonać nauczycielowi
właściwego wyboru książek, które będą dla dzieci zrozumiałe, dostępne w odbiorze i mobilizujące do
wysiłku umysłowego. Nauczyciel w doborze literatury powinien uwzględnić również potrzebę zabawy,
rozrywki, przebywania w świecie fantazji zdobywania wiedzy, doznań i doświadczeń. Ważnym
kryterium wyboru książki są jej walory językowe i artystyczne3. Nauczyciel przedszkola powinien
przekazywać tekst metodami dostosowanymi do poziomu dzieci, przede wszystkim sam powinien znać
treść utworu, ułatwi to wybranie właściwego sposobu przedstawienia akcji, postaci literackich,
1 M. Kwaśniewska, W. Żaba - Żabińska, Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający
rozwój aktywności dzieci, MAC Kielce 2001, s. 9.
2 H. Ratyńska, Rola książki i czasopisma w wychowaniu przedszkolnym w; Kultura literacka w przedszkolu, red.
S. Frycie, I. Kaniowska – Lewańska, WSiP, Warszawa 1988 s. 238.
3 H. Ratyńska, Rola książki i czasopisma w wychowaniu przedszkolnym w; Kultura literacka w przedszkolu, red.
S. Frycie, I. Kaniowska – Lewańska, WSiP, Warszawa 1988 s. 235.
nastroju, pozwoli to na zastosowanie zasad żywego słowa odpowiednio dostosowanego tempa ...