Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Kubańska
Data publikacji
2022-03-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
8

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Książka jest dobrem kultury, które ukształtowało się na przestrzeni dziejów, również zainteresowanie dziecka książką i umiejętność korzystania z niej wynika z sytuacji społecznej w jakiej dziecko dorasta. Zainteresowanie i potrzeba kontaktu z książką pojawi się tylko wówczas gdy dziecko będzie miało z nią kontakt.
 Pobierz (pdf, 126,9 KB)

Podgląd treści

ROLA PRZEDSZKOLA W KSZTAŁTOWANIU ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH

DZIECI

Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie poprzez świadome podejmowanie

zorganizowanych działań edukacyjnych1. W poprzednim podrozdziale pisałam o znaczącej roli, jaką

odrywa środowisko rodzinne w kształtowaniu się zainteresowań czytelniczych dzieci, drugim

środowiskiem, które w dużej mierze może wpływać na wzrastanie dziecka do czytelnictwa jest

przedszkole. Przedszkole może dopełnić czytanie domowe, a dzieciom pozbawionym tego zwyczaju

może dać szansę codziennego obcowania ze słowem czytanym.

Charakterystyczną cechą inicjacji czytelniczej w rodzinie jest intymność, dziecko przeżywa treść

utworu w sytuacjach znanych, w pewien określony sposób, według określonego rytuału W przedszkolu

proces odbioru literatury ulega zmianie, gdyż książki są własnością całej grupy i aby z nich korzystać

trzeba podporządkować się pewnym regułom, nie można z nich korzystać o dowolnej porze, nie wolno

ich niszczyć i należy korzystać z nich zgodnie z ich funkcją. W przedszkolu znika intymność kontaktu

czytelniczego dziecko staje się członkiem grupy społecznej, stanowiącej dodatkowy bodziec. Taka

sytuacja może wpływać na łatwiejszą koncentrację na lekturze wynikającą z koncentracji otoczenia lub

ulec pod jego wpływem rozproszeniu, wymaga to od nauczyciela właściwego doboru tekstów i metod

ich wykorzystywania2. Nauczyciel powinien dobierać utwory wartościowe, wykazując się znajomością

dziecięcej psychiki i jego możliwości percepcyjnych, biorąc pod uwagę te właściwości rozwojowe

dziecka może mówić o świadomie wywierać wpływu na jego psychikę, oraz do kształtowania postawy

przyszłego czytelnika.

Rola nauczyciela w doborze literatury jest szczególnie odpowiedzialna, nauczyciel powinien

znać swoich wychowanków, zwłaszcza ich szczególne właściwości, lękliwość czy nadpobudliwość, jak

również ich zainteresowania poznawcze. Posiadanie takiej wiedzy pozwoli dokonać nauczycielowi

właściwego wyboru książek, które będą dla dzieci zrozumiałe, dostępne w odbiorze i mobilizujące do

wysiłku umysłowego. Nauczyciel w doborze literatury powinien uwzględnić również potrzebę zabawy,

rozrywki, przebywania w świecie fantazji zdobywania wiedzy, doznań i doświadczeń. Ważnym

kryterium wyboru książki są jej walory językowe i artystyczne3. Nauczyciel przedszkola powinien

przekazywać tekst metodami dostosowanymi do poziomu dzieci, przede wszystkim sam powinien znać

treść utworu, ułatwi to wybranie właściwego sposobu przedstawienia akcji, postaci literackich,

1 M. Kwaśniewska, W. Żaba - Żabińska, Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający

rozwój aktywności dzieci, MAC Kielce 2001, s. 9.

2 H. Ratyńska, Rola książki i czasopisma w wychowaniu przedszkolnym w; Kultura literacka w przedszkolu, red.

S. Frycie, I. Kaniowska – Lewańska, WSiP, Warszawa 1988 s. 238.

3 H. Ratyńska, Rola książki i czasopisma w wychowaniu przedszkolnym w; Kultura literacka w przedszkolu, red.

S. Frycie, I. Kaniowska – Lewańska, WSiP, Warszawa 1988 s. 235.

nastroju, pozwoli to na zastosowanie zasad żywego słowa odpowiednio dostosowanego tempa ...