Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MUZYKA WYSOKA W WARUNKACH SZKOLNYCH
Muzyka towarzyszy nam od najmłodszych lat, zdarza się że zajmuje szczególne miejsce w naszym życiu. Mam tu na myśli nie tylko muzykę lekką ale tą z którą trzeba nauczyć się obcować czyli muzykę wysoką. Pracując wiele lat z dziećmi i młodzieżą w szkołach ogólnych mam wrażenie że za parę lat nikt nie będzie miał już potrzeby śpiewania czy słuchania muzyki klasycznej. Tych umiejętności trzeba uczyć się już od lat przedszkolnych. Jest niewielu uczniów, którzy nie posiadają żadnego słuchu muzycznego, jest za to wielu, którzy są całkowicie nieosłuchani z muzyką wysoką.
Młodzież interesuje się muzyką, ale głównie odtwarzaną przez komputer i jest to przeważnie tzw. muzyka rozrywkowa. Najczęściej nie ma ona pozytywnego wpływu na rozwój młodego człowieka. Chciałabym aby dzieci miały szanse poznać choć małą część piękna muzyki klasycznej. Musimy zdawać sobie sprawę, że większość dzieci jeśli nie pozna tego rodzaju muzyki w szkole, to nie pozna jej wcale.
Pracując z dziećmi w czasie lekcji muzyki zauważyłam że ich początkowa niechęć do słuchania muzyki klasycznej szybko mija. Dzieci należy stopniowo przyzwyczajać do swobodnego słuchania dzieł największych kompozytorów. Najlepiej jeśli jest to muzyka grana „na żywo” np. podczas lekcji nauczyciel gra na pianinie, gitarze lub innym instrumencie. Jeśli nie mamy takich możliwości z powodzeniem możemy wykorzystywać sprzęt audio-video. Zaczynamy od krótkich fragmentów muzycznych (1-2 minuty). Warto połączyć słuchanie muzyki z dodatkowym zadaniem np. wymyślanie tytułu do słuchanego utworu, wymyślanie historii lub bajki do muzyki, malowanie ilustracji, wyszukiwanie instrumentów które grają w utworze, opisywanie tempa, metrum, nastroju itp. W ten sposób rozwijamy słuch muzyczny- nie tylko melodyczny ale i harmoniczny czyli taki gdzie słyszymy współbrzmienia. Warto „oswajać” dzieci krótkimi fragmentami utworów, nie wywoływać zmęczenia i znudzenia zbyt długimi audycjami. Może to wywołać odwrotny skutek. Należy to robić jednak regularnie aby słuchanie muzyki wysokiej było naturalne, niewymuszone. Jest duża szansa, że uczeń, który pozna i polubi muzykę klasyczną w szkole, sięgnie po nią w dorosłym życiu, nie będzie przed nią uciekał, nie będzie jej celowo omijał.
Niezwykle istotne jest organizowanie wyjść do filharmonii lub operetki. Odbiór muzyki podczas koncertu jest najcenniejszy, my również doznajemy większej przyjemności z takiego odbioru muzyki, dzieci także. Najczęściej uczniowie są bardzo zadowoleni z udziału w koncertach w filharmonii i instynktownie wiedzą jak mają się tam zachować. Obserwacja instrumentów, ich podział, rozstawienie na scenie, ruchy dyrygenta – to lekcja warta dziesięć lekcji z podręcznikiem. I kolejna szansa że młody człowiek w przyszłości sam zdecyduje się wybrać ...