Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ritter von Rodewald, 2023-05-05, ocena:
Fakt. Rzeczowniki odczasownikowe to bardzo przyjemne zagadnienie. Wzbogaca się tym samym zasób słownictwa.
SCENARIUSZ LEKCJI
Typ szkoły: Szkoła Podstawowa
Data: 08.11.2019r.
Klasa: 8
Przedmiot: język niemiecki
Temat lekcji: Fotografieren macht viel Spaβ. Fotografowanie sprawia mi przyjemność.
Nauczyciel: mgr Joanna Natkańska
Cele:
Cel główny: Uczeń wyraża swoje zdanie na temat różnych zainteresowań.
Cel szczegółowy: Uczeń pyta innych o zainteresowanie.
Uczeń mówi, co robi chętnie, chętniej, najchętniej, a co niezbyt chętnie.
Środki dydaktyczne: podręcznik Kompass Team 2
magnetofon i płyta CD
karta pracy z ćwiczeniami
karteczki z pytania do rozgrzewki językowej
karteczki z pytania do fazy podsumowującej
Metody i formy pracy: praca z całą klasą
praca w parach/w grupach
praca indywidualna
Przebieg lekcji:
FAZA WSTĘPNA LEKCJI:
Powitanie klasy
Zapisanie tematu lekcji
Sprawdzenie listy obecności uczniów
Sprawdzenie pracy domowej (Praca domowa uczniów polegała na wykonaniu ćwiczenia 3 z karty pracy, w którym należało opisać zajęcia poszczególnych osób uwzględniając piktogramy.)
FAZA WPROWADZAJĄCA:
Rozgrzewka językowa. Uczniowie pracują w parach. Otrzymują po dwie karteczki ze zdjęciem różnych osób z umieszczonymi pod spodem piktogramami. Jedna z osób zadaje pytania: Was macht sie/ er gern? Was macht sie/er lieber? Was macht sie/er am liebsten? Was macht sie/er nicht so gern? Druga osoba odpowiada całymi zdaniami zgodnie z piktogramami. Następnie zamieniają się rolami.
FAZA GŁÓWNA:
Uczniowie odpowiadają na pytania z tabeli i zapisują odpowiedzi w zeszycie przedmiotowym według wzoru. Następnie zadają pytania koleżance/koledze i notują jej/jego odpowiedzi. Chętni uczniowie opowiadają o tym, czego się dowiedzieli o swojej koleżance/koledze.
Nauczyciel włącza nagranie nr 14. Uczniowie śledzą tekst zgodny z nagraniem.
Uczniowie czytają jeszcze raz teksty po cichu i notują odpowiednie informacje w zeszycie według wzoru. Czworo uczniów opowiada o hobby wybranych osób z zadania. Pozostali uczniowie sprawdzają swoje zapisy i uzupełniają wypowiedź kolegów/koleżanek. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na słowa wyrażające opinię o danym hobby, np. zeitraubend (czasochłonne), spannend (ciekawe), langweilig (nudne).
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali zdania wymienione w sekwencji gramatycznej, zwracając uwagę na rzeczowniki odczasownikowe. Następnie uczniowie odpowiadają na pytanie, które pomaga im w sformułowaniu reguły gramatycznej. By utrwalić poznane zagadnienie, uczniowie uzupełniają po 2-3 zdania z ćwiczeń 4-6 z karty pracy z dodatkowymi ćwiczeniami. Pozostałe zdania uzupełniają w domu.
FAZA UTRWALAJĄCA:
Na podstawie wzoru wypowiedzi w dymku uczniowie formułują swoją opinię na temat zainteresowań osób z zadania 7. Korzystają przy tym z podanych przymiotników, odnoszących się do oceny pozytywnej i negatywnej.
Uczniowie wraz z nauczycielem uzupełniają dwa pierwsze zdania w ćwiczeniu 7 z karty pracy. Analizują przy tym informację dotyczącą końcówki ...