Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Nauka drugiego języka.
CLIL w edukacji.
Mowa człowieka jest wytworem życia zbiorowego, a istotne źródło mowy tkwi w konieczności i chęci porozumiewania się ludzi. W odróżnieniu od praczłowieka, który tworzy mowę, dziecko ją przejmuje od środowiska, wśród, którego żyje. Wielką rolę odgrywa tu aktywność uczuciowa otoczenia . Niezwykle istotne jest zapewnienie dziecku właściwej stymulacji zmysłów, co wpływa na ich dalszy rozwój i rozwój samego mózgu. Brak bodźców powoduje wygaszanie (stopniowe zamieranie) fragmentów nieaktywnych. Z tego powodu kontakt małego dziecka z określonymi bodźcami wpływa na rozwój predyspozycji, a nawet talentu w danym zakresie. Brak bodźców decyduje o zanikaniu predyspozycji do tego stopnia, że po kilku, kilkudziesięciu latach znacznie trudniej jest nauczyć się czegoś, z czym nie miało się wcześniej kontaktu. Jednym ze sposobów utrzymania mózgu w dobrej kondycji jest nauka nowych rzeczy w tym nauka języków obcych. W dobie Internetu można się uczyć języka samemu, a następnie otwierać na ludzi w kontaktach bezpośrednich. Z końcem pierwszego roku życia dziecko rozumie już dużo z tego, co mówią do niego dorośli, samo jednak jeszcze nie mówi. Jednakże niemowlęta od dnia narodzin żywo reagują na język. Nauka drugiego języka w młodym wieku, może być łatwiejsza niż uczenie się, gdy jest się nastolatkiem lub osobą starszą. Wbrew opinii nauka dwóch lub więcej języków , ani nie zmniejsza sprawności dziecka, ani nie opóźnia jego intelektualnego rozwoju. Ostatnie badania edukacji dwujęzycznej pokazują, że istnieją poznawcze korzyści płynące z dwujęzyczności, polepszają umiejętności językowe dziecka w obu językach Dwujęzyczność w Stanach Zjednoczonych staje się coraz bardziej powszechna. Dzieci od najmłodszych lat mają kontakt z dwoma językami i mogą bez problemu przyswoić oba języki. Jeżeli dziecko w okresie prenatalnym oraz wczesnego dzieciństwa ma możliwość słuchania języków obcych, znacznie łatwiej przychodzi mu nauka tych języków w późniejszym czasie. W trakcie rozwoju mowy dzieci zadają wiele pytań. Te informacje pomagają zgromadzić duży zasób słów, z którego dziecko korzysta w okresie gwałtownego przyrostu słownictwa. Współczesne nauczanie języków często odnosi się do teorii inteligencji wielorakiej Howarda Gardnera. Są to inteligencje: lingwistyczna (językowa), logiczno- matematyczna, muzyczna, wizualno-przestrzenna, cielesno- kinestetyczna, interpersonalna, intrapersonalna, przyrodnicza. Istotą inteligencji wielorakich jest wyodrębnienie poszczególnych zdolności jednostki, zwrócenie uwagi na indywidualność każdego człowieka. Dlatego ważnym jest , aby w trakcie nauki języka dzieci wykonywały rozmaite zadania: odgrywały role bohaterów (inteligencja interpersonalna), śpiewały piosenki lub powtarzały wierszyki (inteligencja muzyczna), układały wydarzenia w kolejności chronologicznej (inteligencja logiczno- matematyczna). Powyższe typy inteligencji ukazują, że każdy człowiek jest istotą uzdolnioną i niepowtarzalną. W opinii psychologów każde dziecko rodzi się ...