Dodaj publikację
Autor
Ewelina Strąk
Data publikacji
2022-04-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
16

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt skierowany jest do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (klasy IV – VIII) ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Szalejowie Górnym. CELE PROGRAMU: • rozwijanie samodzielności uczniów w zakresie: dokonywania zakupów w sklepie według przygotowanej listy (w przypadku uczniów nieczytających lista obrazkowa), przyrządzanie prostych potraw, korzystanie z narzędzi kuchennych i urządzeń AGD we współpracy z nauczycielem, • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własną pracę i zadania realizowane w grupie, • kształtowanie umiejętności samodzielnego rozpoznawania problemów i planowania własnych zadań.
 Pobierz (docx, 57,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM EDUKACYJNY ,,TO JUŻ UMIEM’’

rok szkolny 2020/ 2021

Program skierowany jest do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (klasy IV – VIII) ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Szalejowie Górnym.

Cele główne programu:

rozwijanie samodzielności uczniów w zakresie: dokonywania zakupów w sklepie według przygotowanej listy (w przypadku uczniów nieczytających lista obrazkowa), przyrządzanie prostych potraw, korzystanie z narzędzi kuchennych i urządzeń AGD we współpracy z nauczycielem,

rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własną pracę i zadania realizowane w grupie,

kształtowanie umiejętności samodzielnego rozpoznawania problemów i planowania własnych zadań.

Cele szczegółowe:

uczeń tworzy listę zakupów według instrukcji słownej lub według wzoru przygotowanego przez nauczyciela, dokonując wyboru z dostępnych elementów (piktogramy, zdjęcia, etykiety wyrazowe),

uczeń dokona samodzielnie zakupów według listy samodzielnie lub z pomocą,

uczeń przygotuje miejsce pracy (potrzebne narzędzia i produkty) według wskazówek nauczyciela,

uczeń przelicza lub odmierza potrzebną ilość produktów (np. 3 łyżki, 2 jabłka, 4 jajka itp.),

uczeń dokonuje obróbki produktów w obecności i we współpracy z nauczycielem, z naciskiem na zwiększenie samodzielności (ściera, kroi, miesza, miksuje itp.),

przepisuje na komputerze tekst posługując się edytorem tekstu, wydrukuje,

wykona książkę kucharską z przepisami,

uczeń spożywa przygotowany posiłek wspólnie z wszystkimi uczestnikami zajęć przygotowując miejsce i dostosowując się do zasad estetycznego podawania posiłków,

uczeń sprząta po posiłku/ pracy wspólnie z nauczycielem.

Metody:

ćwiczeniowa (lista zakupów, instrukcja wykonania),

praktycznego działania,

naśladownictwo.

Korzyści dla ucznia:

nabywanie samodzielności w opisywanym zakresie,

poszerzanie zakresu tolerowanych pokarmów,

utrwalenie treści zajęć poprzez listy zakupów, instrukcje obrazkowe, zdjęcia z zajęć.

Termin realizacji:

XI 2020 – VI 2021.

Założenia programu:

Realizacja programu ma posłużyć zwiększeniu szans na optymalne przygotowanie uczniów do późniejszego funkcjonowania społecznego, bazując na rozwijaniu możliwości uczniów.

Zajęcia kulinarne będą odbywać się w ciągu całego roku szkolnego 2020/2021 raz w miesiącu w ramach zajęć rozwijających kreatywność. Konkretny termin oraz tematyka zajęć będzie każdorazowo uzgodniona z rodzicami wraz ze znajomością preferencji dziecka w zakresie żywienia. Każdorazowo przed wspólnymi zajęciami kulinarnymi uczniowie będą otrzymywać listę niezbędnych zakupów oraz na miarę możliwości wspólnie z nauczycielem dokonywać zakupów produktów potrzebnych do zajęć.

W trakcie realizacji projektu każdy uczeń sukcesywnie będzie tworzył karty z listą zakupów (piktogramy, zdjęcia, etykiety z wyrazami). Podczas zajęć będą wykonywane przez nauczyciela (autora projektu) zdjęcia, które mogą być dołączone do instrukcji jako zobrazowanie efektu końcowego poszczególnych zdjęć, a także wykorzystywane do stworzenia ,,Książki kucharskiej’’.

Ewaluacja programu:

Zostanie dokonana na podstawie obserwacji funkcjonowania uczniów na zajęciach w ramach programu. W VI 2021 r zostanie opracowane i przekazane Dyrektorowi Szkoły ...