Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Tytuł: Warsztat pracy nauczyciela
1
Cytując słownik języka polskiego „Warsztat - urządzenie (lub zespół urządzeń) ręczne
lub mechaniczne, na którym wykonuje się określone prace rzemieślnicze albo techniczne”.
Dokonując analizy powyższej definicji "warsztat pracy nauczyciela" można błędnie
utożsamić ze "stanowiskiem pracy", co prowadzi do nieporozumień, gdyż stanowisko pracy -
to głownie pomieszczenie wraz z wyposażeniem i narzędziami koniecznymi do realizowania
określonych zadań. Według R. Kowalczuka „Warsztat pracy zawodowej obejmuje
organizację zewnętrznych (materialnych) warunków pracy oraz organizację wewnętrznych
(psychospołecznych) warunków niezbędnych do projektowania i kompleksowego wykonania
zaprojektowanych zadań lub przedsięwzięć szerszych”.1
W publikacji „Vademecum młodego nauczyciel” znajdziemy następujące zdanie: „Przez
warsztat pracy rozumiemy zespół elementów składających się na wyposażenie zewnętrzne
i wewnętrzne nauczyciela.”2 Bardziej szczegółową definicję podaje E. Stucki3, który przez
warsztat pracy rozumie na ogół zespól metod i form treściowych i organizacyjnych
stosowanych przez nauczyciela w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz warunki
techniczne umożliwiające optymalne sterowanie tym procesem, a więc przede wszystkim
odpowiednie klasy – pracownie czy pracownie wyposażone w pomoce i środki dydaktyczne.
Kolejne doprecyzowanie znaczenia warsztatu pracy nauczyciela znajdziemy u E. Zycha4,
gdzie pod nazwą warsztat pracy zawodowej nauczyciela będziemy rozumieli szkolę wraz ze
wszystkimi urządzeniami, technikami pracy i innymi elementami, którymi posługują się
nauczyciele podczas wykonywania swoich zadań pedagogicznych. Dotyczy to zarówno
czynników materialnych,
jak
i osobowych, które bezpośrednio
lub pośrednio są
wykorzystywane w procesie działań dydaktyczno-wychowawczych. Zespół tych elementów
można podzielić na dwie kategorie. Do pierwszej z nich należy zaliczyć przede wszystkim
urządzenia szkolne, które nauczyciele wykorzystują do wspomagania swoich oddziaływań na
uczniów. Do drugiej zaś wszystkie informacje, symbole, idee, systemy pojęciowe, systemy
umiejętności i systemy wartości lub też ogólniej struktury poznawcze, czynnościowe,
motywacyjne i obejmujące ogólny poziom świadomości. Wśród tych kategorii mieszczą się
także czynniki warunkujące organizacje życia. W związku z przytoczeniem powyższych
definicji można śmiało stwierdzić, że warsztat pracy nauczyciela jest bardzo szerokim
pojęciem. Składają się na niego kompetencje nauczyciela, jak i szereg celowo dobranych,
1 Kowalczuk R., Podstawy psychologii, socjologii i organizacji, Warszawa 1971
2 Marzec A., Organizowanie warsztatu pracy. W: Vademecum młodego nauczyciela, Kielce 1992
3 Warsztat pracy nauczyciela klas I-III. "Życie Szkoły" 1980, nr 10
4 Zych E., Tworczy charakter warsztatu pracy zawodowej nauczyciela, Białystok 1988
2
sposobów i metod działania. Za M. Taraszkiewicz5 kompetencje nauczyciela można podzielić
na:
kompetencje merytoryczne, dotyczące zagadnień nauczanego przedmiotu – nauczyciel
jest ekspertem i doradcą przedmiotowym;
kompetencje dydaktyczno- -metodyczne, dotyczące warsztatu nauczyciela i ucznia,
a więc metod i technik nauczania i uczenia się, zwłaszcza aktywizujących,
projektowych i pracy grupowej – nauczyciel ...