Dodaj publikację
Autor
Sylwia Żak
Data publikacji
2022-04-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
19

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Nazwy i wzory soli - konspekt lekcji
 Pobierz (docx, 26,9 KB)

Podgląd treści

DOKUMENTACJA LEKCJ HOSPITOWANEJ

Data obserwacji

….

Klasa

8…..

Rodzaj zajęć

CHEMIA

Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego zajęcia

…..

Imię i nazwisko osoby prowadzącej

obserwację

Temat lekcji

Wzory i nazwy soli

Cele lekcji

Uczeń:

Poznanie pojęcia sól

Opisuje budowę cząsteczek soli

Tworzy i zapisuje wzory sumaryczne soli: chlorków, siarczków, azotanów(V), siarczanów(IV), siarczanów(VI), węglanów, fosforanów(V)

Tworzy nazwy soli na podstawie wzorów

Tworzy i zapisuje wzory sumaryczne soli na podstawie nazw

Metody:

praktyczna – ćwiczenia uczniowskie z wykorzystaniem technologii informacyjnej,

https://learningapps.org/view4775198 - strona z aplikacją.

słowna.

Formy pracy: indywidualna, grupowa.

Umiejętności ponadprzedmiotowe

Planowanie i organizowanie własnej nauki.

Odpowiedzialność za powierzone zadania.

Współpraca w grupie

Ogólny opis (założenia) przebiegu lekcji

Część przygotowawcza.

Przypomnienie wzorów kwasów i zasad oraz pojęcia wartościowości (zadanie 1i 2) – uczniowie pracują w parach (za bezbłędne wypełnienie tabeli lub z 1 błędem dostaję 2 plusy, za 2 błędy 1 plus.Za 3 i więcej plusów nie dostają.

Zapisanie tematu lekcji: „Wzory i nazwy soli” oraz powiedzenie co jest celem lekcji.

Część właściwa lekcji.

Poinformowanie uczniów, że sole są związkami chemicznymi zbudowanymi z atomów metalu i reszty kwasowej,

Podanie wzoru ogólnego soli

Wytłumaczenie zasady tworzenia soli kwasów tlenowych i beztlenowych

Wypełnienie tabeli (zad. 3)

Łączy nazwy soli z ich wzorami(zad.4)

Podsumowanie.

Na podsumowanie nauczyciel podsumowuje temat, omawiając pokrótce co jest mocną stroną uczniów jak i wskazuje na te treści, które wymagają uzupełnienia i utrwalenia.

Uczniowie korzystając z tablicy interaktywnej rozwiązują aplikację łącząc wzory soli z ich nazwami (https://learningapps.org/view4775198 - strona z aplikacją)

W przypadku nadmiaru czasu uczniowie rozwiązują zadania z danej im na początku lekcji karty pracy (zadanie dodatkowe 5,6,7).

Nauczyciel nagradza uczniów za aktywność na lekcji.

Na koniec rozdaje zadanie domowe (załącznik)

Zadanie domowe

Wyszukajcie po trzy przykłady soli tlenowych i beztlenowych, które mają zastosowanie życiu codziennym człowieka. Podajcie ich wzory sumaryczne i nazwy systematyczne oraz zwyczajowe.

Spostrzeżenia dyrektora po zakończeniu zajęć:

Wnioski wynikające z obserwacji :

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

.......................................... .....................................

Zadanie 1

Uzupełnij tabelę kwasów BEZTLENOWYCH

Wzór sumaryczny

kwasu

Nazwa systematyczna

kwasu

Wartościowość reszty kwasowej

Nazwa anionu reszty kwasowej

H2S

HCl

Uzupełnij tabelę kwasów TLENOWYCH

Wzór sumaryczny

kwasu

Nazwa systematyczna

kwasu

Wartościowość reszty kwasowej

Nazwa systematyczna soli kwasu beztlenowego

H2SO4

HNO3

H3PO4

H2CO3

H2SO3

Zadanie 2

Uzupełnij tabelę dotyczącą wodorotlenków/zasad

Wzór sumaryczny zasad/wodorotlenków

Przykład

Mg(OH)2

LiOH

Al.(OH)3

Fe(OH)3

NaOH

Wartościowość metalu

II

ZADANIE 3

UZUPEŁNIJ TABELĘ

chlorek glinu, siarczan (VI) sodu, bromek wapnia, azotan(V) baru,

siarczan (VI ...