Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
DOKUMENTACJA LEKCJ HOSPITOWANEJ
Data obserwacji
….
Klasa
8…..
Rodzaj zajęć
CHEMIA
Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego zajęcia
…..
Imię i nazwisko osoby prowadzącej
obserwację
Temat lekcji
Wzory i nazwy soli
Cele lekcji
Uczeń:
Poznanie pojęcia sól
Opisuje budowę cząsteczek soli
Tworzy i zapisuje wzory sumaryczne soli: chlorków, siarczków, azotanów(V), siarczanów(IV), siarczanów(VI), węglanów, fosforanów(V)
Tworzy nazwy soli na podstawie wzorów
Tworzy i zapisuje wzory sumaryczne soli na podstawie nazw
Metody:
praktyczna – ćwiczenia uczniowskie z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
https://learningapps.org/view4775198 - strona z aplikacją.
słowna.
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Umiejętności ponadprzedmiotowe
Planowanie i organizowanie własnej nauki.
Odpowiedzialność za powierzone zadania.
Współpraca w grupie
Ogólny opis (założenia) przebiegu lekcji
Część przygotowawcza.
Przypomnienie wzorów kwasów i zasad oraz pojęcia wartościowości (zadanie 1i 2) – uczniowie pracują w parach (za bezbłędne wypełnienie tabeli lub z 1 błędem dostaję 2 plusy, za 2 błędy 1 plus.Za 3 i więcej plusów nie dostają.
Zapisanie tematu lekcji: „Wzory i nazwy soli” oraz powiedzenie co jest celem lekcji.
Część właściwa lekcji.
Poinformowanie uczniów, że sole są związkami chemicznymi zbudowanymi z atomów metalu i reszty kwasowej,
Podanie wzoru ogólnego soli
Wytłumaczenie zasady tworzenia soli kwasów tlenowych i beztlenowych
Wypełnienie tabeli (zad. 3)
Łączy nazwy soli z ich wzorami(zad.4)
Podsumowanie.
Na podsumowanie nauczyciel podsumowuje temat, omawiając pokrótce co jest mocną stroną uczniów jak i wskazuje na te treści, które wymagają uzupełnienia i utrwalenia.
Uczniowie korzystając z tablicy interaktywnej rozwiązują aplikację łącząc wzory soli z ich nazwami (https://learningapps.org/view4775198 - strona z aplikacją)
W przypadku nadmiaru czasu uczniowie rozwiązują zadania z danej im na początku lekcji karty pracy (zadanie dodatkowe 5,6,7).
Nauczyciel nagradza uczniów za aktywność na lekcji.
Na koniec rozdaje zadanie domowe (załącznik)
Zadanie domowe
Wyszukajcie po trzy przykłady soli tlenowych i beztlenowych, które mają zastosowanie życiu codziennym człowieka. Podajcie ich wzory sumaryczne i nazwy systematyczne oraz zwyczajowe.
Spostrzeżenia dyrektora po zakończeniu zajęć:
Wnioski wynikające z obserwacji :
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
.......................................... .....................................
Zadanie 1
Uzupełnij tabelę kwasów BEZTLENOWYCH
Wzór sumaryczny
kwasu
Nazwa systematyczna
kwasu
Wartościowość reszty kwasowej
Nazwa anionu reszty kwasowej
H2S
HCl
Uzupełnij tabelę kwasów TLENOWYCH
Wzór sumaryczny
kwasu
Nazwa systematyczna
kwasu
Wartościowość reszty kwasowej
Nazwa systematyczna soli kwasu beztlenowego
H2SO4
HNO3
H3PO4
H2CO3
H2SO3
Zadanie 2
Uzupełnij tabelę dotyczącą wodorotlenków/zasad
Wzór sumaryczny zasad/wodorotlenków
Przykład
Mg(OH)2
LiOH
Al.(OH)3
Fe(OH)3
NaOH
Wartościowość metalu
II
ZADANIE 3
UZUPEŁNIJ TABELĘ
chlorek glinu, siarczan (VI) sodu, bromek wapnia, azotan(V) baru,
siarczan (VI ...