Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PODSTAWA PROGRAMOWA, A KOMPETENCJE KLUCZOWE
PS 78, 2019
|OBSZAR PODSTAWY PROGRAMOWEJ |KOMPETENCJE KLUCZOWE |
|I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: | |
|1) zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne; |5, 1 |
|2) wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie |5 |
|guzików, wiązanie sznurowadeł; | |
|3) spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku; |5,1 |
|4) komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.; |5,1 |
|5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, |5,7 |
|naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne; | |
|6) inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał |7 |
|naturalny; | |
|7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych |7 |
|przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania,| |
|kreślenia i pierwszych prób pisania; | |
|8) wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała; |5 |
|9) wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności |5 |
|złożonych, takich jak czytanie i pisanie. | |
|II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: | |
|1) rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich |1, 2, 5 |
|przeżywaniem; | |
|2) szanuje emocje swoje i innych osób; |1, 2, 5, 6, 8 |
|3) przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie |1, 5 |
|starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych; | |
|4) przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu; |1, 2, 4, 5, 8 |
|5) rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze; |5 |
|6) rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;|1, 5, 8 |
|7) szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez |1, 5, 7, 8 |
|osoby dorosłe lub rówieśników | |
|8) zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego |1, 5 |
|działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji; | |
|9) wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia; |1, 2, 5, 6, 7, 8 |
|10) dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę; |1, 3, 5 |
|11) dostrzega emocjonalną ...