Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć z języka angielskiego doskonalących umiejętność mediacji w oparciu o serial dokumentalny Stories of a Generation with Pope Francis jako baza do projektu grupowego.
Typ szkoły: szkoła średnia
Klasa: IIa LO (grupa zaawansowana)
Poziom: B2
Czas trwania: 18.03./21.03.2022 r. (3 godz. lekcyjne); projekty grupowe – kwiecień 2022 r.
Autor: Justyna Sternal-Kubiela
Temat: Book of wisdom – Stories of a Generation with Pope Francis. Developing mediation skills.
Opis:
W nowej formule egzaminów maturalnych z języka angielskiego duży nacisk kładzie się na umiejętność mediacji, ogólnie rozumianej jako przetwarzanie informacji z jednego języka na drugi. Mediacja jest działaniem językowym istotnym w wykonywaniu codziennych czynności, w których wykorzystujemy znajomość języka obcego (czy to w formie tłumaczenia, parafrazy, streszczenia, czy też wyjaśniania danych i przekazywania informacji szczegółowych). Jest to zdecydowanie jedna z ważniejszych kompetencji umożliwiająca komunikowanie się w wielojęzycznym świecie, dlatego też niezbędne są ćwiczenia językowe doskonalące tę umiejętność życiową.
Korzystając podczas lekcji z autentycznych materiałów nauczyciel umożliwia uczniom zanurzenie się w język obcy i w rezultacie wszechstronne rozwijanie kompetencji i biegłości językowej. Serial dokumentalny Opowieści pokolenia z Papieżem Franciszkiem (dostępny na platformie streamingowej Netflix), przedstawiający historie inspirujących kobiet i mężczyzn po siedemdziesiątce, którzy opowiadają młodym filmowcom o swoich życiowych lekcjach, ważnych wyborach i marzeniach, posłużył jako baza do stworzenia projektu grupowego doskonalącego umiejętność mediacji. Młodzi ludzie (uczniowie klasy II LO) dostali za zadanie przeprowadzenie wywiadów ze starszymi osobami (60+) w oparciu o przygotowane własnoręcznie pytania, zapis tych rozmów i stworzenie wspólnie w 3-osobowych grupach reportażu w formie filmu lub prezentacji multimedialnej. Główny nacisk położony był na znalezienie odpowiedzi na zagadnienia takie jak osiągnięcia, trudności, marzenia i życiowe rady, którymi seniorzy chcą się podzielić z młodym pokoleniem. Oczekiwane efekty tej innowacji to przekraczanie barier, zmniejszanie różnic pokoleniowych oraz doskonalenie działań językowych: receptywnych, produktywnych, interaktywnych, jak i mediacyjnych w zakresie użycia języka obcego.
Ewaluacja projektów uczniów:
- informacja zwrotna i ocena nauczyciela (komponenty oceny końcowej: treść prezentacji, stopień realizacji zadania, bogactwo językowe, kreatywność),
- informacja zwrotna uczniów dotycząca zdobytej wiedzy i doświadczenia, trudności w realizacji zadań, efektów końcowych pracy w grupie.
Cele ogólne:
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka,
- zwiększenie motywacji do nauki języka przy użyciu materiałów autentycznych,
- zdobycie przez uczniów dodatkowej wiedzy o otaczającym świecie (serial dokumentalny, przeprowadzone rozmowy, prezentacje własne uczniów),
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem życiowym,
- doskonalenie umiejętności mediacji,
- rozwój biegłości językowej
- pogłębianie relacji międzypokoleniowych .
Cele szczegółowe:
- rozwój poszczególnych kompetencji językowych (słuchanie ze zrozumieniem, mówienie, pisanie),
- doskonalenie umiejętności w zakresie robienia ...