Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji
Informatyka - klasa IVA
Osoba prowadząca:
Pełna nazwa programu nauczania: Program nauczania. Teraz bajty. Informatyka dla szkoły podstawowej. Klasy IV - VI.
Temat: Programujemy historyjki w środowisku Baltie - poznajemy właściwości Baltiego oraz wielokrotnie powtarzamy te same czynności.
Czas pracy: 45 minut
Data: 28.04.2022 r.
Realizowane punkty podstawy programowej:
I.2.c − sterowanie robotem lub obiektem na ekranie;
I.3 − w algorytmicznym rozwiązywaniu problemu wyróżnia podstawowe kroki: określenie problemu i celu do osiągnięcia, analiza sytuacji problemowej, opracowanie rozwiązania, sprawdzenie rozwiązania problemu dla przykładowych danych, zapisanie rozwiązania w postaci schematu lub programu;
II.1.a − pomysły historyjek i rozwiązania problemów, w tym proste algorytmy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych, warunkowych i iteracyjnych oraz zdarzeń.
Cele edukacyjne
Poznanie możliwości zmiany własności czarodzieja Baltiego.
Poznanie możliwości powtarzania tych samych czynności w programie Baltie.
Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i wyobraźni twórczej.
Metody:
− wykład informacyjny,
− programowe w oparciu o podręcznik i komputer.
Forma nauczania:
− praca indywidualna jednolita z programem Baltie.
Środki dydaktyczne:
− podręcznik (Teraz Bajty. Informatyka dla szkoły podstawowej - klasa IV. Autor - Grażyna Koba, wydawnictwo MiGra),
− laptopy,
− projektor.
Przebieg lekcji:
1. Powitanie.
2. Włączenie laptopów, logowanie na konto Klasa 4 i uruchomienie programu Baltie − Tryb − Programowanie − Nowicjusz.
3. Sprawdzenie obecności.
4. Podanie tematu i celu lekcji.
5. Nauczyciel omawia poznane atrybuty Baltiego oraz korzystając z projektora, pokazuje zastosowanie poszczególnych nowych właściwości:
a) Baltie widzialny / niewidzialny;
b) czarowanie z chmurką / czarowanie bez chmurki;
c) ustawienie szybkości czarowania;
d) zastosowanie nawiasów klamrowych do powtarzających się poleceń.
6. Uczniowie otrzymują 5 minut czasu na przetestowanie według własnego pomysłu poznanych właściwości.
7. Zadanie do samodzielnego wykonania:
− Przejdź do trybu Programowanie (Nowicjusz).
− Zastosuj czarowanie bez chmurki.
− Ustaw prędkość czarowania na 7.
− Ułóż polecenie, aby Baltie przeszedł dokoła sceny czarując kwiatki.
− Na końcu programu spraw, aby Baltie był niewidzialny.
Pamiętaj o zastosowaniu polecenia powtarzania tej samej czynności!
− Zapisz program w pliku pod nazwą dookoła.
Na otrzymanej kartce podaj wymiary sceny. Za poprawną odpowiedź otrzymasz „+”.
8. Zainteresowani uczniowie wykonują zadanie 1 str. 70. Za poprawne wykonanie programu uczeń otrzymuje ocenę.
9. Podsumowanie poznanych wiadomości podczas lekcji Programujemy historyjki w środowisku Baltie - poznajemy właściwości Baltiego oraz wielokrotnie powtarzamy te same czynności.
10. Wyłączenie laptopów, uporządkowanie stanowiska pracy.