Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI Z CHEMII
Data: 11.05.2022
Klasa: 8b
Nauczyciel prowadzący: Sylwia Żak
Temat lekcji: Podsumowani wiadomości o odczynie roztworu i skali pH.
Dział: I
Podstawa programowa: VI. 5), VI. 6), VI. 7)
Cele ogólne:
Uczeń:
Utrwalenie wiadomości o pH roztworu i skali pH
Cele szczegółowe
Uczeń:
wskazuje na zastosowania wskaźników, np. fenoloftaleiny, oranżu metylowego, uniwersalnego papierka wskaźnikowego; rozróżnia doświadczalnie roztwory kwasów i wodorotlenków za pomocą wskaźników VI. 5)
wymienia rodzaje odczynu roztworu; określa i uzasadnia odczyn roztworu, (kwasowy, zasadowy, obojętny) VI. 6)
posługuje się skalą pH; interpretuje wartość pH w ujęciu jakościowym (odczyn kwasowy, zasadowy, obojętny); przeprowadza doświadczenie, które pozwoli zbadać pH produktów występujących w życiu codziennym człowieka (np. żywności, środków czystości) VI. 7)
Metody: dyskusja, laboratoryjna, praktyczna, quiz
Środki dydaktyczne: komputer, zeszyt ćwiczeń, tablica interaktywna, aplikacja Wordwall, szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Czynności organizacyjno-porządkowe, powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy.
Faza realizacyjna:
Zapoznanie uczniów z celem lekcji
Burza mózgów na temat, budowy kwasów i zasad, ich dysocjacji, co to są wskaźniki, jakie wskaźniki bywają w pracowni chemicznej, a jakie można sporządzić w domu, jak zmienia się zabarwienie wskaźników w roztworach kwasów i zasad i w roztworach o odczynie obojętnym.
Uczniowie w parach układają rozsypankę wyrazową (załącznik nr 1).
Nauczyciel wykonuje doświadczenie chemiczne (Badanie odczynu kwasów, zasad i wody z zastosowaniem wskaźników: oranżu metylowego, fenoloftaleiny i papierka wskaźnikowego). Następnie rozdaje uczniom tabelkę do uzupełnienia (załącznik 2). Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel opowiada o naturalnych wskaźnikach a następnie wybrani uczniowie wykonuje doświadczenie (Zmiana barwy wskaźnika - wywaru z czerwonej kapusty pod wpływem produktów z domowego otoczenia: proszek do pieczenia, mydło w kostce, sok z cytryny, woda, mleko).
Teleturniej (Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które losują pytania – aplikacja Wordwall, opcjonalnie pytania przygotowane przez nauczyciela ).
Faza podsumowująca:
Ocena pracy uczniów na lekcji
Zadanie domowe: Do roztworu o pH =10 dodano substancji, która spowodowała obniżenie pH tego roztworu o 3. Określ jaki był odczyn roztworu oraz wartość pH przed i po dodaniu substancji.
Wpisanie plusów za aktywność drużynie zwycięskiej.
Pożegnanie
Załącznik 1
Odczyn zasadowy pH>7
Odczyn kwasowy pH<7
Odczyn obojętny pH=7
Załącznik 2
BARWA
WSKAŹNIK
ROZTWORY
O ODCZYNIE ZASADOWYM
ROZTWORY
O ODCZYNIE KWASOWYM
ROZTWORY O
ODCZYNIE OBOJĘTNYM
FENOLOTALEINA
ORANŻ METYLOWY
PAPIEREK WSKAŹNIKOWY
ROZWIĄZANIE
BARWA
WSKAŹNIK
ROZTWORY
O ODCZYNIE ZASADOWYM
ROZTWORY
O ODCZYNIE KWASOWYM
ROZTWORY O
ODCZYNIE OBOJĘTNYM
FENOLOTALEINA
MALINOWA
BEZBARWNA
BEZBARWNA
ORANŻ METYLOWY
ZÓŁTA
CZERWONA
POMARAŃCZOWA
PAPIEREK WSKAŹNIKOWY
ZIELONA (SŁABOZASADOWE)
NIEBIESKA (SILNIE ZASADOWE)
CZERWONA
ZÓŁTA
PYTANIA OPCJONALNE ...