Dodaj publikację
Autor
Dagmara Mokrzycka-Filipowicz
Data publikacji
2022-05-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
48

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja utrwalająca wiadomości z działu fonetyka w klasie 8.
 Pobierz (pdf, 112,4 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji języka polskiego

Data: 18.02.2020 r. i 19.02.2020 r.
Prowadząca – mgr Dagmara Mokrzycka-Filipowicz
Klasa – 8b i 8b

1. Temat: Znam lektury, argumentuję i rozpoznaję zjawiska fonetyczne – utrwalenie

wiadomości (1 jednostka lekcyjna)

2. Cele lekcji

 Poznawcze

Uczeń:
-zna lektury z klasy siódmej,
-zna trójpodział rodzajów literackich oraz przynależące do nich gatunki,
-wie, co to jest fonetyka, upodobnienia fonetyczne wewnątrzwyrazowe, międzywyrazowe, w
wygłosie oraz uproszczenia grup spółgłoskowych,
-wie, co to są argumenty

 Kształcące

Uczeń:
- potrafi opowiedzieć treść lektur,
-przydziela dany utwór do określonego rodzaju i gatunku literackiego,
wyjaśnia mechanizm ubezdźwięcznień i udźwięcznień, uproszczeń,
-argumentuje,
-uzasadnia swoje zdanie

 Wychowawcze

Uczeń:
-jest zainteresowany tematem zajęć,
-aktywnie uczestniczy w zajęciach,
-jest przygotowany do egzaminu ósmoklasisty,
-wypowiada swoje własne zdanie,
-dba o prawidłową wymowę,
-zna dorobek kultury polskiej.

3. Metody dydaktyczne
a) Metody słowne:
-podająca – instrukcja,
-poszukująca – pogadanka heurystyczna,
b) Metoda zajęć praktycznych –praca z tekstem, zadania typu egzaminacyjnego, quiz
c) Metoda oglądowa – Kahoot, ilustracja do zadania, fragment filmu „Quo vadis”

4. Środki dydaktyczne
skserowane materiały, tablica multimedialna, aplikacja Kahoot

5. Formy pracy
zbiorowa, jednostkowa, w grupach

I. Ogniwo wstępne

Nauczyciel inicjuje tematykę zajęć poprzez przypomnienie uczniom, że ostatnio wiele

uwagi na lekcjach poświęcaliśmy powtórkom z lektur z klasy 7., fonetyce i zadaniom dotyczącym
argumentowania, czyli zagadnieniom, które słabo wypadły na październikowym egzaminie
próbnym. Nadszedł czas na podsumowanie i temu będzie służyć dzisiejsza lekcja. Nauczyciel
motywuje uczniów do pracy poprzez wyrażenie nadziei, że lekcja ta pozwoli na lepsze napisanie
kolejnego próbnego. Zapis tematu lekcji na tablicy.

II. Ogniwo centralne

Pierwsze zadanie polegać będzie na rozwiązaniu quizu w aplikacji Kahoot. Wszystkie 20

pytań dotyczy lektur z kl.7. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Trzy najlepsze miejsca
otrzymują plusy za pracę na lekcji.

Następnie nauczyciel rozdaje uczniom skserowane fragmenty „Quo vadis” oraz wyświetla

ten sam tekst na tablicy. Czytamy na głos. Jest to fragment, w którym Petroniusz chwali talent
Nerona, twierdząc, że stać go na jeszcze lepsze wiersze. Tygellin rywalizuje z Petroniuszem o
względy cezara oferując zorganizowanie pożaru.
Uczniowie mierzą się z zadaniami na argumentowanie.:

1) Czy Tygellina można nazwać pochlebcą? Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do

2)

podanego fragmentu Quo vadis, całej powieści oraz podanych definicji.
(ilustracja ze znakiem ryby na piasku) Wybierz jeden element graficzny przedstawiony na
ilustracji i wyjaśnij jego sens w kontekście całej powieści Henryka Sienkiewicza

3) Którą lekturę obowiązkową z literatury polskiej uważasz za odpowiednią na kolejne

Narodowe Czytanie? Uzasadnij swój wybór dwoma argumentami.

Chętni uczniowie czytają na ...