Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI Z CHEMII
Data: …
Klasa: ….
Nauczyciel prowadzący: …
Temat lekcji: Podsumowanie wiadomości o kwasach karboksylowych.
Dział: IV
Podstawa programowa: IX. 4, IX. 5, X. 1, X. 2)
Cele ogólne:
Uczeń:
Powtórzenie wiadomości o kwasach karboksylowych i porównanie właściwości niższych kwasów karboksylowych z wyższymi kwasami karboksylowymi
Cele szczegółowe
Uczeń:
IX. 4) podaje przykłady kwasów organicznych występujących w przyrodzie (np. kwas mrówkowy […]) […]; rysuje wzory półstrukturalne (grupowe) i strukturalne kwasów monokarboksylowych o łańcuchach prostych zawierających do pięciu atomów węgla w cząsteczce oraz podaje ich nazwy zwyczajowe i systematyczne
IX. 4) podaje przykłady kwasów organicznych występujących w przyrodzie (np. kwas mrówkowy […]) i wymienia ich zastosowania […]
IX. 5) bada i opisuje wybrane właściwości fizyczne i chemiczne kwasu etanowego (octowego); pisze w formie cząsteczkowej równania reakcji tego kwasu z wodorotlenkami, tlenkami metali, metalami; bada odczyn wodnego roztworu kwasu etanowego (octowego); pisze równanie dysocjacji tego kwasu
X. 1) podaje nazwy i rysuje wzory półstrukturalne (grupowe) długołańcuchowych kwasów monokarboksylowych (kwasów tłuszczowych) nasyconych (palmitynowego, stearynowego) i nienasyconego (oleinowego)
X. 2) opisuje wybrane właściwości fizyczne i chemiczne długołańcuchowych kwasów monokarboksylowych; projektuje i przeprowadza doświadczenie, które pozwoli odróżnić kwas oleinowy od palmitynowego lub stearynowego
Metody: dyskusja, laboratoryjna, praktyczna, quiz
Środki dydaktyczne: komputer, tablica interaktywna, zeszyt, aplikacja Wordwall, szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Czynności organizacyjno-porządkowe, powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy.
Faza realizacyjna:
Zapoznanie uczniów z celem lekcji
Burza mózgów na temat, budowy kwasów karboksylowych, tworzenia nazw i wzorów kwasów karboksylowych niższych i wyższych, Uczniowie w parach układają rozsypankę: łączenie nazw kwasów karboksylowych niższych i wyższych ze wzorami sumarycznym i strukturalnymi załącznik nr 1) lub opcjonalnie łączą nazwy ze wzorami korzystając z tablicy interaktywnej (https://wordwall.net/pl/resource/2145863/chemia/kwasy-karboksylowe-wzory ).
Nauczyciel pokazuje doświadczenie chemiczne (Badanie właściwości kwasu etanowego i wyższych kwasów karboksylowych ). Następnie rozdaje uczniom tabelkę do uzupełnienia – Porównanie właściwości kwasów karboksylowych niższych i wyższych (załącznik 2). Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel zadaje pytanie: Jak doświadczalnie można odróżnić kwas oleinowy od kwasu stearynowego lub kwasu palmitynowego. Nauczyciel pokazuje doświadczanie chemiczne i prosi uczniów o wypełnienie zaprojektowanie doświadczenia (karta pracy- załącznik 3)
Opcjonalnie teleturniej (Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które losują pytania – aplikacja Wordwall, lub pytania przygotowane przez nauczyciela ).
Faza podsumowująca:
Ocena pracy uczniów na lekcji
Zadanie domowe: Podaj po 2 przykłady występowania kwasu stearynowego i kwasu etanowego.
Wpisanie plusów za aktywność drużynie zwycięskiej.
Pożegnanie
ZAŁĄCZNIK 1
Rozsypanka - Połącz w pary nazwy ze wzorami kwasów karboksylowych
C15H31COOH kwas palmitynowy
CH3COOH kwas etanowy
C17H35COOH kwas stearynowy
C2H5COOH ...