Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Kwas siarkowy (VI) – kwas tlenowy.
Cel ogólny: poznanie wzorów, otrzymywania, właściwości oraz zastosowanie kwasu siarkowego (VI).Cele szczegółowe:a) cel motywacyjny:
kształtowanie pozytywnej postawy wobec przedmiotu nauczania w praktycznym działaniu
b) w zakresie wiadomości ( uczeń potrafi):
napisać wzór sumaryczny i strukturalny kwasu siarkowego (VI)
zapisać reakcję otrzymywania kwasu siarkowego (VI)
zna podstawowe właściwości kwasu siarkowego (VI)
wskazać zastosowania kwasu siarkowego (VI)
zna podstawowe przepisy bhp obowiązujące na lekcjach chemii
c) w zakresie umiejętności (uczeń potrafi):
otrzymać kwas siarkowy (VI)
bezpiecznie rozcieńczać kwasy
odróżnić stężony kwas siarkowy (VI) od innych kwasów
odróżnić kwasy od innych substancji
d) w zakresie postaw (uczeń potrafi):
współpracować w zespole
wykazać własną inicjatywę w działaniu
Metody:
praktyczna - wiodąca
słowna - pogadanka
Formy pracy:
grupowa
Środki dydaktyczne:
szkło laboratoryjne; zlewki, cylinder miarowy, termometr, pipeta, bagietka
podręcznik
drewno, papier, płótno i cukier
substancje chemiczne: kwas siarkowy (VI), woda destylowana,
wskaźnik - oranż metylowy
karta pracy ucznia
Przebieg lekcjiI Część wprowadzająca:
sprawy organizacyjne
nawiązanie do tematu lekcji ( rozwiązanie rebusu ).
II Część właściwa:
Poznanie wzoru sumarycznego i strukturalnego kwasu siarkowego (VI).
Poznanie reakcji otrzymywania kwasu siarkowego (VI).
Badanie podstawowych właściwości kwasu siarkowego (VI).
Rozcieńczanie kwasu siarkowego (VI).
Poznanie zastosowań kwasu siarkowego (VI).
III Część podsumowująca:
Analiza poprawności zapisu na kartach pracy ucznia.
Ocena pracy uczniów.
IV Zadanie domowe. Ułóż krzyżówkę, wyjaśnij co oznacza otrzymane hasło.
KARTA PRACY UCZNIA
Uzupełnij reakcje korzystając z chemografu:
S ----------► SO2 ---------► SO3 ----------► H2SO4
A B C
A: S + O2 ----------► SO2
B: ........ + O2 ---------► ...............
C: SO3 + ............. ---------► H2SO4
Doświadczenie 1
Działanie stężonego kwasu siarkowego (VI) na drewno, papier, płótno i cukier.
Lp.
Substancja
Spostrzeżenia
Wnioski
1
drewno
2
papier
3
płótno
4
cukier
Wnioski:
Stężony kwas siarkowy (VI) ............................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................
Doświadczenie 2
Rozcieńczanie kwasu siarkowego (VI).
Doświadczenie wykona, przy otwartym oknie, nauczyciel.
Opis:
1. Odmierzamy za pomocą cylindra miarowego 200 ml wody destylowanej.4. Przelewamy wodę z cylindra do zlewki o objętości 500 ml.5. Za pomocą termometru mierzymy temperaturę wody.6. Przygotuj pustą zlewkę o objętości 100 ml, do której następnie wlej odmierzoną za pomocą pipety 10 ml H2SO4.7. Przelewamy porcjami ostrożnie po bagietce stężony kwas siarkowy(VI) do zlewki z wodą. Po dodaniu każdej porcji zamieszaj roztwór bagietką.8. Po dodaniu całego kwasu zmierz temperaturę roztworu.
Obserwacje: Stężony kwas ................................., wlany do wody ........................ na dno zlewki. Temperatura ..................................................................................
Wnioski: ..............................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
Przeskakując za każdym razem tę samą ilość wypełnionych kratek odczytaj hasło
zaszyfrowane w ślimaku.
łę
wsze
dzo
we
kwas
ość
il
do
szcz
się
as
za
sło
che
szy
po
mi
wo ...