Dodaj publikację
Autor
Aneta Jankowska - Kisiołek
Data publikacji
2022-05-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
9

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji chemii dla klasy VIII.
 Pobierz (docx, 14,9 KB)

Podgląd treści

Temat: Kwas siarkowy (VI) – kwas tlenowy.

Cel ogólny: poznanie wzorów, otrzymywania, właściwości oraz zastosowanie kwasu siarkowego (VI).Cele szczegółowe:a) cel motywacyjny:

kształtowanie pozytywnej postawy wobec przedmiotu nauczania w praktycznym działaniu

b) w zakresie wiadomości ( uczeń potrafi):

napisać wzór sumaryczny i strukturalny kwasu siarkowego (VI)

zapisać reakcję otrzymywania kwasu siarkowego (VI)

zna podstawowe właściwości kwasu siarkowego (VI)

wskazać zastosowania kwasu siarkowego (VI)

zna podstawowe przepisy bhp obowiązujące na lekcjach chemii

c) w zakresie umiejętności (uczeń potrafi):

otrzymać kwas siarkowy (VI)

bezpiecznie rozcieńczać kwasy

odróżnić stężony kwas siarkowy (VI) od innych kwasów

odróżnić kwasy od innych substancji

d) w zakresie postaw (uczeń potrafi):

współpracować w zespole

wykazać własną inicjatywę w działaniu

Metody:

praktyczna - wiodąca

słowna - pogadanka

Formy pracy:

grupowa

Środki dydaktyczne:

szkło laboratoryjne; zlewki, cylinder miarowy, termometr, pipeta, bagietka

podręcznik

drewno, papier, płótno i cukier

substancje chemiczne: kwas siarkowy (VI), woda destylowana,

wskaźnik - oranż metylowy

karta pracy ucznia

Przebieg lekcjiI Część wprowadzająca:

sprawy organizacyjne

nawiązanie do tematu lekcji ( rozwiązanie rebusu ).

II Część właściwa:

Poznanie wzoru sumarycznego i strukturalnego kwasu siarkowego (VI).

Poznanie reakcji otrzymywania kwasu siarkowego (VI).

Badanie podstawowych właściwości kwasu siarkowego (VI).

Rozcieńczanie kwasu siarkowego (VI).

Poznanie zastosowań kwasu siarkowego (VI).

III Część podsumowująca:

Analiza poprawności zapisu na kartach pracy ucznia.

Ocena pracy uczniów.

IV Zadanie domowe. Ułóż krzyżówkę, wyjaśnij co oznacza otrzymane hasło.

KARTA PRACY UCZNIA

Uzupełnij reakcje korzystając z chemografu:

S ----------► SO2 ---------► SO3 ----------► H2SO4

A B C

A: S + O2 ----------► SO2

B: ........ + O2 ---------► ...............

C: SO3 + ............. ---------► H2SO4

Doświadczenie 1

Działanie stężonego kwasu siarkowego (VI) na drewno, papier, płótno i cukier.

Lp.

Substancja

Spostrzeżenia

Wnioski

1

drewno

2

papier

3

płótno

4

cukier

Wnioski:

Stężony kwas siarkowy (VI) ............................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

Doświadczenie 2

Rozcieńczanie kwasu siarkowego (VI).

Doświadczenie wykona, przy otwartym oknie, nauczyciel.

Opis:

1. Odmierzamy za pomocą cylindra miarowego 200 ml wody destylowanej.4. Przelewamy wodę z cylindra do zlewki o objętości 500 ml.5. Za pomocą termometru mierzymy temperaturę wody.6. Przygotuj pustą zlewkę o objętości 100 ml, do której następnie wlej odmierzoną za pomocą pipety 10 ml H2SO4.7. Przelewamy porcjami ostrożnie po bagietce stężony kwas siarkowy(VI) do zlewki z wodą. Po dodaniu każdej porcji zamieszaj roztwór bagietką.8. Po dodaniu całego kwasu zmierz temperaturę roztworu.

Obserwacje: Stężony kwas ................................., wlany do wody ........................ na dno zlewki. Temperatura ..................................................................................

Wnioski: ..............................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................

Przeskakując za każdym razem tę samą ilość wypełnionych kratek odczytaj hasło

zaszyfrowane w ślimaku.

łę

wsze

dzo

we

kwas

ość

il

do

szcz

się

as

za

sło

che

szy

po

mi

wo ...