Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęcia
„Przedszkolak w świecie emocji.”
Miejsce: sala przedszkolna
Nauczyciel prowadzący:
Cele ogólne:
- kształtowanie odporności emocjonalnej,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze swoimi emocjami,
- doskonalenie umiejętności nazywania, rozpoznawania i pokazywania sowich uczuć.
Cele szczegółowe, dziecko:
- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje i uczucia,
- uczestniczy w zabawach ruchowych,
- przedstawia swoje emocje i uczucia używając charakterystycznych dla dzieci form wyrazu,
- rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają
je wszyscy ludzie,
- potrafi w bezpieczny dla siebie i otoczenia sposób opanować złość,
- wykonuje „strworka - emotka” z liści.
Obszary z podstawy programowej: I 5, II 1, II 4, II 6, IV 4, IV 8.
Metody:
- słowna: rozmowa,
- czynnościowa: bezpośrednie działanie dziecka,
- oglądowa: miniteatr,
- aktywizująca: biblioterapia, drama.
Formy:
- grupowa,
- indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
serce z kartonu, ilustracje dzieci obrazujące różne emocje, kartoniki z literami, bajka terapeutyczna
z książki „Szuflada z bajkami” pod red. M. Leszczawskiej, pacynki do mini-teatrzyku, kostka
z ilustracjami emocji, liście, klej, kredki, flamastry, CD z muzyką.
Przebieg zajęcia:
1. „Magiczna przesyłka” – zabawa aktywizująca. Nauczyciel prezentuje zostawioną rzekomo pod drzwiami przesyłkę. Cała sytuacja ma prowadzić do nazwania przez najmłodszych emocji, jakie towarzyszą im w trakcie poznawania zawartości pudełka.
2. Wprowadzenie do tematu:Dzieci podają skojarzenia związane z sercem.
Co powstaje w naszym sercu? (Emocje)
3. „Nasze emocje” – zabawa dydaktyczna.
- Nazywanie 5 podstawowych emocji – radość, złość, smutek, zdziwienie, strach. Prowadzący posługuje się kostką w ilustracjami różnych min.
- Kiedy czujemy złość/radość/..? – pytania otwarte do dzieci.
- Odczytywanie liter z intonacją adekwatną do uczuć przedstawionych na wylosowanej ilustracji.
4. Rozmowa kierowana na podstawie bajki terapeutycznej „Dwie przyjaciółki”.
- Kto był bohaterem opowiadania?
- W jaki sposób zachowywał się Marek, gdy coś ją zdenerwowało?
- Co robiła Magda w chwili, kiedy coś jej się nie podobało?
- O czym opowiadała Magda?
- A Ty, w jaki sposób uspokoisz swojego robaka?
- Dlaczego się złościmy?
- Co wówczas czujemy?
- Co można zrobić, aby pozbyć się złości?
5. Zabawa ruchowa „Pociąg do Królestwa…”
Dzieci wyruszają do Królestwa,w którym rządzi zły pirat a ludzie chodzą obrażeni, tupią nogami, zaciskają dłonie w pięści i krzyczą. Następnie ruszają do Królestwa Dobrej Wróżki, gdzie ludzie są zawsze uśmiechnięci, życzliwi i pomocni wobec siebie, witają się serdecznie.
- Dzieci wypowiadają się w którym Królestwie podobało im się najbardziej i dlaczego?
6. Praca plastyczno-techniczna „Stworki - emotki” .
Natura (jesienne liście) jako inspiracja do tworzenia stworka – emotka, ozdabianie ramki według własnego pomysłu.
7. Ewaluacja „Minki”.
Każdy uczestnik za pomocą „miny” przedstawia swoje emocje podczas dzisiejszych zajęć.
Opracowała:
W małym królestwie mieszkali przyjaciele ...