Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENANARIUSZ NA GODZINĘ WYCHOWAWCZĄ
Temat: Kultura osobista w życiu szkolnym – podstawowe zasady „savoir-vivre”.
Cele ogólne:
- podniesienie kultury osobistej wśród uczniów - propagowanie właściwych wzorców zachowań- przypomnienie podstawowych zasad „savoir-vivre” w różnych sytuacjach.
Cele operacyjne:
Po zajęciach uczniowie powinni: - widzieć związek pomiędzy naszą kulturą osobistą (zachowaniem) a postrzeganiem nas przez innych; - znać podstawowe zasady kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życia codziennego; - potrafić określić niezbędne zasady właściwego zachowania się w szkole;- rozumieć zasadność istnienia przyjętych norm obyczajowych;
Metody zajęć: dyskusja, pogadanka, metoda dramy
Pomoce: kartki papieru A4, długopisy
Tok lekcji:
FAZA WPROWADZAJĄCA
Nauczyciel wyjaśnia czym są normy obyczajowe oraz podaje ich przykłady. Wykazuje różnice między normami obyczajowymi, etycznymi i prawnymi.
Prowadzący przypomina, że savoir-vivre oznacza ogładę, dobre maniery, konwenans towarzyski, kindersztubę. Wskazuje, że można go rozumieć jako znajomość obyczajów i form towarzyskich oraz reguł grzecznościowych.
FAZA REALIZACYJNA
W kolejnej części lekcji, nauczyciel zadaje następujące pytania do klasy:
„Czemu służą dobre maniery?”
„Dlaczego warto znać i stosować zasady kulturalnego zachowania się? ”
Nauczyciel uświadamia uczniów jak należy zwracać się do prowadzących zajęcia lekcyjnew szkołach ponadpodstawowych (pani profesor, panie profesorze). Analogicznie zgodnie zasadami savoir-vivre do lekarza powinno zwracać się panie doktorze. W listach, e-mailach, smsach nie powinno się używać słowa "Witam" na początku wiadomości, lecz "dzień dobry" lub "Szanowny Panie Profesorze, piszę w sprawie...". Przy składaniu życzeń nauczycielom, unikać spoufalania się np. "Wy", Was" itp. Zamiast tego należy użyć słów: "szanowni państwo...".
Po krótkiej dyskusji, nauczyciel dzieli klasę na 5 grup i na przygotowanych kartkach A4 prosi o napisanie katalogu zasad postępowania mieszczących się w kategorii:
1 grupa: kultury słowa
2 grupa: kultury ubioru i wyglądu
3 grupa: kultury bycia
4 grupa: kultury spożywania posiłków
5 grupa: kultury zdrowotnej i fizycznej.
Oczekiwane odpowiedzi (przykłady) dla:
1 grupy: używanie zwrotów grzecznościowych, nie używamy wulgarnych słów, nie przerywanie czyjejś wypowiedzi, stosowanie pięciu „magicznych” słów: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
2 grupy: strój jest schludny i dostosowany do okoliczności, okrycie wierzchnie zostawiam w szatni, zmieniam obuwie po przyjściu do szkoły, dbam o higienę ciała, stosuję się do regulaminu szkolnego
3 grupy: pamiętam, że do klasy jako pierwszy wchodzi nauczyciel, jeżeli spóźnię się na lekcję, witam się, przepraszam i wyjaśniam powód spóźnienia, jestem życzliwy dla innych, - nie używam w czasie lekcji telefonu komórkowego, wyciszam go przed lekcją, podczas lekcji uważnie słucham i aktywnie pracuję, pamiętam o pozostawieniu porządku w Sali, nie hałasuję, nie śmiecę, szanuję mienie szkolne
4 grupy: nie jem głośno, podczas jedzenia nie ...