Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji języka angielskiego - utrwalenie wiadomości dotyczących zasad i kryteriów oceniania wypowiedzi pisemnej na maturze rozszerzonej oraz porównanie wymagań dla poszczególnych form wypowiedzi.
Typ szkoły: szkoła średnia
Klasa: III LO
Poziom: B2
Temat: Extended writing – rules and evaluation.
Czas: 90 minut
Nauczyciel: Justyna Sternal-Kubiela
Cele ogólne:
- powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących zasad wypowiedzi pisemnej na maturze rozszerzonej,
- usystematyzowanie wiedzy uczniów,
- przygotowanie uczniów do matury na poziomie rozszerzonym – części pisemnej.
Cele szczegółowe:
- uczeń rozumie najważniejsze różnice dotyczące różnych form wypowiedzi,
- uczeń potrafi napisać tezę zgodną z wymaganiami CKE,
- uczeń potrafi dokonać interpretacji modelowych form wypowiedzi,
- uczeń rozwija umiejętność wyciągania wniosków,
- uczeń doskonali umiejętność pracy w grupie / podejmowania wspólnych decyzji.
Metody pracy:
- praca indywidualna,
- praca w parach,
- praca w grupach,
- burza mózgów,
- wykład.
Środki dydaktyczne:
- tablica interaktywna,
- podręcznik Solutions Gold, wyd. OUP,
- karta pracy stworzona przez nauczyciela.
Karta pracy ucznia znajduje się pod konspektem.
Wprowadzenie:
Czynności organizacyjne.
Uczniowie odpowiadają na pytania odnośnie najczęstszych problemów, które doświadczają przy pisaniu wypracowania maturalnego; którą formę wypowiedzi preferują, a którą unikają (rozprawka za i przeciw, rozprawka wyrażająca opinię, list formalny, artykuł); który komponent oceny pracy jest najtrudniejszy do zrealizowania, itd.
Burza mózgów. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez uczniów w realizacji wypowiedzi pisemnej? (np. zła struktura wypowiedzi niespełniająca kryteriów CKE; brak tezy lub niewłaściwa teza; przekroczenie liczby słów; powierzchowna realizacja elementów tematu).
Lekcja właściwa:
1. W oparciu o materiały dostępne na stronie CKE, nauczyciel wyjaśnia jakie są istotne elementy tezy zawartej we wprowadzeniu dwóch typów rozprawek (za i przeciw, opiniującej) oraz jakiej podlega ocenie. Uczniowie podejmują decyzję odnośnie zgodności tezy z tematem i treścią wypowiedzi przykładowych tez (karta pracy ucznia), oceniając według wzoru:
2p – teza w pełni zgodna z tematem i treścią wypowiedzi,
1p – teza nie jest w pełni poprawna, odbiegająca od tematu,
0p – brak tezy; teza niekomunikatywna.
Sprawdzenie odpowiedzi; wyjaśnienie.
2. Uczniowie wybierają jeden z tematów rozprawki podanych przez nauczyciela i piszą wstęp uwzględniając tezę. Pracując w parach, oceniają swoje prace.
3. Praca w 3-osobowych grupach. Analizując przykładowe modele wypracowań w podręczniku, uczniowie uzupełniają tabelę dotyczącą jednej, wyznaczonej przez nauczyciela, formy wypowiedzi w karcie pracy ucznia. Główny cel to znalezienie charakterystycznych elementów dotyczących danej formy wypowiedzi. Uczniowie porównują wymagania egzaminacyjne dotyczące zwłaszcza realizacji elementów rozpoczęcia i zakończenia. Poszczególne grupy uzupełniają tabelę na tablicy interaktywnej.
4. Praca w parach. Uczniowie wypisują elementy stylu formalnego w oparciu o modelowe formy wypowiedzi. Następnie podkreślają w tekstach fragmenty charakteryzujące się różnorodnością frazeologiczną oraz precyzją użytych środków językowych. Nauczyciel wypisuje ...