Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Wyrwicz
Data publikacji
2022-05-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
13

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł dotyczy warsztatu pracy nauczyciela. Skupia się na ważnym jego aspekcie, czyli kompetencjach nauczyciela.
 Pobierz (docx, 18,7 KB)

Podgląd treści

Nauczyciel kompetentny we współczesnym świecie

Zawód nauczyciela w świecie ciągłych zmian, na każdej płaszczyźnie życia, przemian kulturowych, społecznych, politycznych czy gospodarczych , jest zawodem bezustannie ewaluującym, dostosowującym się do potrzeb współczesnego człowieka, który jest cały czas poszukuje, by znaleźć swoje miejsce. Współczesna szkoła szuka więc nowych rozwiązań, aby móc nadążyć za oczekiwaniami i potrzebami uczniów. Nauczyciele zaczynają preferować innowacyjne metody nauczania1

Pojawiają się również nowoczesne programy profilaktyczne wspierające działalność nauczyciela w zakresie pracy wychowawczej, np.: „Spójrz inaczej”, który daje nauczycielowi konkretne narzędzia, pomoce w rozwiązywaniu nie tylko szkolnych problemów ucznia.

Istnieją również sytuacje zaskakujące, trudne, jak pandemia Koronawirusa COVID 19, kiedy to cały system edukacji podlega zmianom , po to, żeby znaleźć optymalne

i praktyczne rozwiązania i strategie wpisane w potrzebę chwili. Ulega więc zmianie rola nauczyciela, ale też zwiększa się zakres obowiązków i wyzwań wobec problemów globalnych. Istnieje więc potrzeba ciągłego rozwoju, doskonalenia samego siebie i metod pracy oraz wykorzystania nowoczesnych technologii, innymi słowy tworzenia i doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Nauczyciel powiększa swoje kompetencje, staje się moderatorem działań dydaktyczno-wychowawczych, aby uczeń, który jest świadkiem i uczestnikiem przewartościowań kulturowych, chaosu, zagrożeń, ograniczeń ruchowych, wynikających z wszechobecnej digitalizacji, wiedział, w jakim kierunku zmierza, jakie wybrać wartości życiowe i jak ma funkcjonować jako człowiek wolny i rozumny. Tu jawi się niewątpliwie ogromna rola nauczyciela , jego doświadczenie, wiedza i intuicja. Nowoczesny nauczyciel jest więc w każdym calu profesjonalistą, który pobudza uczniów do aktywności

i wspiera ich rozwój2 .

W takim rozumieniu mamy do czynienia z nauczycielem kompetentnym.

Kompetencje nauczyciela są istotną częścią jego warsztatu pracy. Wśród kompetencji należy wymienić:

• kompetencje merytoryczne, odnoszące się do znajomości treści nauczanego przedmiotu, zdobywane przez ustawiczne dokształcanie się nauczycieli, począwszy od czasów studiów;

•kompetencje dydaktyczno-metodyczne, odnoszące się do znajomości metod, technik i form nauczania,

•prakseologiczne, obejmujące umiejętności diagnozowania, planowania, organizowania działań pedagogicznych, konstruowania programów nauczania, wychowania i profilaktyki, dokonywania analizy i ewaluacji własnej pracy wychowawczej,

• komunikacyjne, na które składają się umiejętności wyrażania empatii wobec uczniów, komunikowania się z nimi, dzięki którym to kompetencjom nauczyciel wspiera i pomaga uczniom w budowaniu pozytywnych relacji, rozwiązywaniu problemów i łagodzeniu konfliktów,

•współdziałania, podkreślające integrację i współpracę oraz kładące nacisk na wspieranie uczniów,

•kreatywne, dotyczące nauczyciela nieustannie rozwijającego się, wzbogacającego swoją wiedzę i osobowość; kreatywne odnoszą się do wiedzy przedmiotowej, pedagogicznej, psychologicznej, socjologicznej i metodycznej, do zagadnień społecznych, ideowych, kultury, czy ekonomicznych,

•moralne, jedne z najważniejszych, które pokazują osobę nauczyciela jako posiadająca pewną hierarchię wartości, osobę świadomą siebie i swojej wartości,

• informatyczne, odnoszące się do korzystywania ...