Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Nauczyciel kompetentny we współczesnym świecie
Zawód nauczyciela w świecie ciągłych zmian, na każdej płaszczyźnie życia, przemian kulturowych, społecznych, politycznych czy gospodarczych , jest zawodem bezustannie ewaluującym, dostosowującym się do potrzeb współczesnego człowieka, który jest cały czas poszukuje, by znaleźć swoje miejsce. Współczesna szkoła szuka więc nowych rozwiązań, aby móc nadążyć za oczekiwaniami i potrzebami uczniów. Nauczyciele zaczynają preferować innowacyjne metody nauczania1
Pojawiają się również nowoczesne programy profilaktyczne wspierające działalność nauczyciela w zakresie pracy wychowawczej, np.: „Spójrz inaczej”, który daje nauczycielowi konkretne narzędzia, pomoce w rozwiązywaniu nie tylko szkolnych problemów ucznia.
Istnieją również sytuacje zaskakujące, trudne, jak pandemia Koronawirusa COVID 19, kiedy to cały system edukacji podlega zmianom , po to, żeby znaleźć optymalne
i praktyczne rozwiązania i strategie wpisane w potrzebę chwili. Ulega więc zmianie rola nauczyciela, ale też zwiększa się zakres obowiązków i wyzwań wobec problemów globalnych. Istnieje więc potrzeba ciągłego rozwoju, doskonalenia samego siebie i metod pracy oraz wykorzystania nowoczesnych technologii, innymi słowy tworzenia i doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Nauczyciel powiększa swoje kompetencje, staje się moderatorem działań dydaktyczno-wychowawczych, aby uczeń, który jest świadkiem i uczestnikiem przewartościowań kulturowych, chaosu, zagrożeń, ograniczeń ruchowych, wynikających z wszechobecnej digitalizacji, wiedział, w jakim kierunku zmierza, jakie wybrać wartości życiowe i jak ma funkcjonować jako człowiek wolny i rozumny. Tu jawi się niewątpliwie ogromna rola nauczyciela , jego doświadczenie, wiedza i intuicja. Nowoczesny nauczyciel jest więc w każdym calu profesjonalistą, który pobudza uczniów do aktywności
i wspiera ich rozwój2 .
W takim rozumieniu mamy do czynienia z nauczycielem kompetentnym.
Kompetencje nauczyciela są istotną częścią jego warsztatu pracy. Wśród kompetencji należy wymienić:
• kompetencje merytoryczne, odnoszące się do znajomości treści nauczanego przedmiotu, zdobywane przez ustawiczne dokształcanie się nauczycieli, począwszy od czasów studiów;
•kompetencje dydaktyczno-metodyczne, odnoszące się do znajomości metod, technik i form nauczania,
•prakseologiczne, obejmujące umiejętności diagnozowania, planowania, organizowania działań pedagogicznych, konstruowania programów nauczania, wychowania i profilaktyki, dokonywania analizy i ewaluacji własnej pracy wychowawczej,
• komunikacyjne, na które składają się umiejętności wyrażania empatii wobec uczniów, komunikowania się z nimi, dzięki którym to kompetencjom nauczyciel wspiera i pomaga uczniom w budowaniu pozytywnych relacji, rozwiązywaniu problemów i łagodzeniu konfliktów,
•współdziałania, podkreślające integrację i współpracę oraz kładące nacisk na wspieranie uczniów,
•kreatywne, dotyczące nauczyciela nieustannie rozwijającego się, wzbogacającego swoją wiedzę i osobowość; kreatywne odnoszą się do wiedzy przedmiotowej, pedagogicznej, psychologicznej, socjologicznej i metodycznej, do zagadnień społecznych, ideowych, kultury, czy ekonomicznych,
•moralne, jedne z najważniejszych, które pokazują osobę nauczyciela jako posiadająca pewną hierarchię wartości, osobę świadomą siebie i swojej wartości,
• informatyczne, odnoszące się do korzystywania ...