Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ewa Fiedorowicz
Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego ucznia z Zespołem Aspergera w szkole podstawowej ogólnodostępnej
WSTĘP 3
ROZDZIAŁ I 4
1. TEORETYCZNE PODSTAWY ROZWAŻAŃ AUTYZMU W ŚWIETLE LITERATURY PRZEDMIOTU 4
1.1. Charakterystyka zjawiska autyzmu i zaburzonych sfer rozwoju u osób z autyzmem. 4
2.1. Przyczyny autyzmu 6
3.1. Zespół Aspergera jako zaburzenie ze spektrum autyzmu 7
ROZDZIAŁ II 9
2. DIAGNOZA FUNKCJONALNA UCZNIA Z ZESPOŁEM ASPERGERA W OPARCIU O ANALIZĘ BADAŃ WŁASNYCH 9
1.2. Identyfikacja problemu 9
2.2. Geneza i dynamika badanego zjawiska 10
3.2. Charakterystyka osoby badanej i jego sytuacji środowiskowej 11
4.2. Mocne strony ucznia 15
5.2. Prognoza pozytywna i prognoza negatywna 15
ROZDZIAŁ III 16
3. PROGRAM DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH NA PRZYKŁADZIE UCZNIA Z ZESPOŁEM ASPERGERA 16
1.3. Wskazania do pracy terapeutycznej i rewalidacyjnej 16
2.3. Proponowane metody i sposoby pracy dla osoby badanej 18
3.3. Proponowane ćwiczenia do pracy metodą TUS z badaną osobą 20
4.3. Przykładowy scenariusz zajęć rewalidacyjnych z uwzględnieniem deficytów osoby badanej……………………………………………………………………………………………………………………………………………24
PODSUMOWANIE I WNIOSKI 27
SPIS LITERATURY 28
WSTĘP
Dzieci dotknięte autyzmem bardzo cierpią. Źródłem ich cierpienia jest lęk przed kontaktem ze światem zewnętrznym. Wczesne zdiagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu daje możliwość znalezienia dla dziecka jak najlepszej formy pomocy. Często poszukiwania tej odpowiedniej ścieżki pomocy trwają bardzo długo, co staje się ogromnym wyzwaniem dla rodziców i nauczycieli. Każde dziecko dotknięte autyzmem jest inne i posiada sobie właściwy potencjał możliwości. Warto szukać indywidualnych dróg, które pomogą mu stać się człowiekiem samodzielnym i przystosowanym społecznie. Dobrze, aby wyposażyć go w wiedzę i umiejętności, które okażą się niezbędne w jego przyszłym dorosłym życiu.
Niniejsze opracowanie jest próbą przedstawienia rozwoju społeczno-emocjonalnego ucznia z zespołem Aspergera.
Pierwszy rozdział zawiera teoretyczne podstawy rozważań autyzmu w świetle literatury przedmiotu. W części teoretycznej skupiono się na wyjaśnieniu pojęcia autyzmu na przestrzeni lat, jego kryteriach diagnostycznych i przyczynach powstawania oraz zrozumieniu istoty problemu zespołu Aspergera jako zaburzenia ze spektrum autyzmu.
Drugi rozdział zawiera analizę badań własnych w oparciu o diagnozę funkcjonalną ucznia. Scharakteryzowano sylwetkę osoby badanej w obszarze społeczno-emocjonalnym uwzględniając również inne ważne aspekty rozwojowe jak: komunikowanie się, czynności saomoobsługowe, umiejętności poznawcze i sensoryzmy.
W rozdziale trzecim sformułowano wskazania do pracy terapeutycznej i rewalidacyjnej. Omówiono proponowane metody i sposoby pracy z osobą badaną. W końcowym etapie opracowania wskazano przykładowe ćwiczenia, które sprawdzą się w pracy z dzieckiem z Zespołem Aspergera.
Materiał badawczy został zgromadzony w oparciu o zastosowanie metody studium indywidualnego ...