Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ OGÓLNOROZWOJOWYCH W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
UWZGLĘDNIAJĄCY POTRZEBY WYCHOWANKÓW
ORAZ WSPÓŁCZESNE ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE
Program zajęć ogólnorozwojowych dla uczniów szkół podstawowych opracowany
i wprowadzany przez Magdalenę Woźny w świetlicy Szkoły Podstawowej nr 36
im. Henryka Sienkiewicza w Krakowie
1. WSTĘP
Opracowany przeze mnie program zajęć ogólnorozwojowych przeznaczony jest dla
uczniów szkół podstawowych uczęszczających do świetlicy szkolnej i ma charakter
wychowawczo-opiekuńczo-dydaktyczny. Składa się z dziesięciu bloków tematycznych, które
warto omawiać z dziećmi podczas zajęć w świetlicy. Tematyka tych bloków obejmuje
następujące zagadnienia:
Integracyjne
•
• Prozdrowotne
• Prospołeczne
• Komunikacyjne
• Ruchowe
• Ekologiczne
• Socjoterapeutyczne
• Profilaktyczne
• Etyczne
• Autoprezentacyjne
Realizacja programu rozpocznie się w roku szkolnym 2021/2022 i jest planowana także na
tak,
lata. Wymiar godzin dostosowany będzie do potrzeb wychowanków
kolejne
by zrealizować założone cele.
2. CELE PROGRAMU I PROCEDURY ICH OSIĄGANIA
Program ma na celu rozwój kompetencji uczniów w powyższych dziedzinach. Zajęcia
tematyczne prowadzone w oparciu o proponowane konspekty mają za zadanie stworzyć
wychowankom przestrzeń do własnego, wszechstronnego rozwoju. Ciekawe metody,
urozmaicone formy oraz różnorodne środki dydaktyczne wykorzystane podczas prowadzenia
zajęć, służą ich uatrakcyjnieniu i wywołaniu wśród dzieci zainteresowania. Procedury
te są niezbędne w procesie przyswajania informacji i zdobywania nowych umiejętności przez
dzieci.
Program jest próbą odpowiedzi na współczesne zagrożenia cywilizacyjne, z którymi
musimy się zmierzyć, takie jak: izolacja, osamotnienie, brak współpracy, siedzący tryb życia
i ograniczenie ruchu, zanieczyszczenie środowiska, brak tolerancji, agresja, przemoc
(psychiczna, fizyczna oraz nowy rodzaj cyberprzemocy), uzależnienia (od alkoholu,
papierosów, narkotyków, a coraz częściej także od mediów cyfrowych1), zanik wartości, brak
wiary w siebie oraz związane z tym zaburzenia psychiczne i depresje u młodych ludzi.
1 Nicholas Kardaras, Ph.D., Dzieci ekranu. Jak uzależnienie od ekranu przejmuje kontrolę nad naszymi dziećmi –
i jak wyrwać je z transu. Wyd. CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2021.
1
Celem ogólnym opracowanego programu zajęć ogólnorozwojowych jest zapobieganie tym
zagrożeniom i ochrona przed nimi młodego pokolenia, poprzez omawianie i przepracowywanie
wraz z dziećmi poszczególnych aspektów, w sposób dostosowany do wieku i możliwości
wychowanków. Cele szczegółowe programu odnoszą się do poszczególnych bloków
tematycznych. Zawierają zakładane efekty poszczególnych zajęć i osiągnięcia uczniów nabyte
po ich zrealizowaniu.
• ZAJĘCIA INTEGRACYJNE
Cele szczegółowe programu w aspekcie integracji. Sylwetka ucznia:
- Wzajemne poznanie się i zintegrowanie. Tworzenie więzi w grupie.
- Postępowanie w sposób życzliwy i koleżeński.
- Prezentowanie postawy tolerancyjnej, szanowanie innych.
-Wspieranie kolegów pochodzących z odmiennych kręgów kulturowych, przełamywanie
barier.
Przykładowy konspekt zajęć integrujących grupę
Metody:
Podająca: objaśnienia, rozmowa kierowana, czytanie.
Praktycznego działania: zabawy i ćwiczenia tematyczne.
Poszukująca: niedokończone zdania.
Formy: zbiorowa i ...