Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Agnieszka Wyrwicz
Warsztat pracy nauczyciela
Police 2020
Spis treści
Wstęp…………………………………………………………………………………...3
1. Warsztat pracy nauczyciela…………………………………………….……5
1.1 Definicje warsztatu pracy nauczyciela…………….……………………......5
2. Zawód nauczyciel…………………………………………………....................7
2.1. Nauczyciel i jego rola w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
rys historyczny………………………………………………………………7
2.2. Nauczyciel XXI wieku……………………………………………………….10
2.3. Nauczyciel kompetentny…………………………………………………….10
3. Wybrane elementy warsztatu pracy nauczyciela……………................12
3.1. Kompetencje nauczyciela……………………………………………………12
3.2. Metodyka warsztatowa/ Metody nauczania……………………………......14
3.3. Nowoczesne technologie IT i ICT……………………………………….….18
3.4. Interaktywne metody i narzędzia…………………………………………...19
3.5. Baza dydaktyczna……………………………………………………………20
Podsumowanie……………………………………………………………………….22
Bibliografia…………………………………………………………….......................23
Wstęp
Zawód nauczyciela w świecie ciągłych zmian na każdej płaszczyźnie życia, przemian
społecznych, politycznych, kulturowych czy gospodarczych, jest zawodem podlegającym
ciągłej dynamice i nieustannej potrzebie dostosowania się do oczekiwań współczesnego
człowieka. Współczesna szkoła szuka w obecnych czasach nowej formuły istnienia, nowej
tożsamości i organizacji. Nauczyciele zaczynają preferować innowacyjne metody nauczania,
metody ,,na czasie” jak : projekt edukacyjny, np. WebQuest, portfolio lub ePortfolio, drama,
drzewko decyzyjne, mapa mentalna, różne odmiany dyskusji, metaplan, gry dydaktyczne
uzupełniając te tradycyjne jak pogadanka, wykład itp.1
Pojawiają się również nowoczesne programy profilaktyczne wspierające działalność
nauczyciela w zakresie pracy wychowawczej np. program Spójrz inaczej, który daje
nauczycielowi konkretne narzędzia, pomocne w rozwiązywaniu nie tylko problemów
szkolnych uczniów.
Istnieją również sytuacje kryzysowe, jak obecna pandemia Koronawirusa COVID 19,
kiedy to cały system edukacji musi się w jednej chwili przeorganizować, i znaleźć praktyczne
rozwiązania i strategie wpisane w potrzebę chwili. Zmianie więc podlega rola nauczyciela,
zwiększa się zakres jego obowiązków i wyzwań wobec problemów globalnych. Istnieje
potrzeba ciągłego rozwoju, doskonalenia samego siebie i metod pracy z uczniem
oraz wykorzystania nowoczesnych technologii, innymi słowy tworzenia i doskonalenia
swojego warsztatu pracy. Szkoła, na jaką wszyscy czekamy, musi postawić na rozwój
nauczycieli i zapewnić im przestrzeń do wymiany doświadczeń, (...) eksperymentowania
z nowymi programami (...) dostęp do nowoczesnych technologii i ich celowe wykorzystanie
(...), pisze E Piotrowska-Grominiak.2. Dzięki temu nauczyciel może być kreatorem,
organizatorem i realizatorem działań dydaktyczno-wychowawczych, aby uczeń, który jest
obecnie świadkiem i uczestnikiem przewartościowań kulturowych, chaosu w systemie
wartości, zagrożeń ekologicznych, ograniczeń aktywności fizycznej, będącej skutkiem
wszechobecnej digitalizacji, miał jasną wizję, w jakim kierunku zmierza, wiedział, na jakich
wartościach oprzeć swoje życie, jak ma funkcjonować jako człowiek wolny, rozumny,
1 Innowacyjne metody i narzędzia w pracy nauczyciela, zspruda.pl
2 E. Piotrowska-Grominiak, Edukacja pozaszkolna – szansą na przemodelowanie myślenia o edukacji, [w:] Jak
wykorzystać potencjał edukacji pozaszkolnej w Polsce, (red.) J. Szomburg, Wolność i Solidarność, Warszawa
2011, s. 70 ...