Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Wyrwicz
Data publikacji
2022-05-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
348

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł definiuje pojęcie warsztatu nauczyciela.
 Pobierz (pdf, 705,9 KB)

Podgląd treści

Agnieszka Wyrwicz

Warsztat pracy nauczyciela

Police 2020

Spis treści

Wstęp…………………………………………………………………………………...3

1. Warsztat pracy nauczyciela…………………………………………….……5

1.1 Definicje warsztatu pracy nauczyciela…………….……………………......5

2. Zawód nauczyciel…………………………………………………....................7

2.1. Nauczyciel i jego rola w procesie dydaktyczno-wychowawczym,

rys historyczny………………………………………………………………7

2.2. Nauczyciel XXI wieku……………………………………………………….10

2.3. Nauczyciel kompetentny…………………………………………………….10

3. Wybrane elementy warsztatu pracy nauczyciela……………................12

3.1. Kompetencje nauczyciela……………………………………………………12

3.2. Metodyka warsztatowa/ Metody nauczania……………………………......14

3.3. Nowoczesne technologie IT i ICT……………………………………….….18

3.4. Interaktywne metody i narzędzia…………………………………………...19

3.5. Baza dydaktyczna……………………………………………………………20

Podsumowanie……………………………………………………………………….22

Bibliografia…………………………………………………………….......................23

Wstęp

Zawód nauczyciela w świecie ciągłych zmian na każdej płaszczyźnie życia, przemian

społecznych, politycznych, kulturowych czy gospodarczych, jest zawodem podlegającym

ciągłej dynamice i nieustannej potrzebie dostosowania się do oczekiwań współczesnego

człowieka. Współczesna szkoła szuka w obecnych czasach nowej formuły istnienia, nowej

tożsamości i organizacji. Nauczyciele zaczynają preferować innowacyjne metody nauczania,

metody ,,na czasie” jak : projekt edukacyjny, np. WebQuest, portfolio lub ePortfolio, drama,

drzewko decyzyjne, mapa mentalna, różne odmiany dyskusji, metaplan, gry dydaktyczne

uzupełniając te tradycyjne jak pogadanka, wykład itp.1

Pojawiają się również nowoczesne programy profilaktyczne wspierające działalność

nauczyciela w zakresie pracy wychowawczej np. program Spójrz inaczej, który daje

nauczycielowi konkretne narzędzia, pomocne w rozwiązywaniu nie tylko problemów

szkolnych uczniów.

Istnieją również sytuacje kryzysowe, jak obecna pandemia Koronawirusa COVID 19,

kiedy to cały system edukacji musi się w jednej chwili przeorganizować, i znaleźć praktyczne

rozwiązania i strategie wpisane w potrzebę chwili. Zmianie więc podlega rola nauczyciela,

zwiększa się zakres jego obowiązków i wyzwań wobec problemów globalnych. Istnieje

potrzeba ciągłego rozwoju, doskonalenia samego siebie i metod pracy z uczniem

oraz wykorzystania nowoczesnych technologii, innymi słowy tworzenia i doskonalenia

swojego warsztatu pracy. Szkoła, na jaką wszyscy czekamy, musi postawić na rozwój

nauczycieli i zapewnić im przestrzeń do wymiany doświadczeń, (...) eksperymentowania

z nowymi programami (...) dostęp do nowoczesnych technologii i ich celowe wykorzystanie

(...), pisze E Piotrowska-Grominiak.2. Dzięki temu nauczyciel może być kreatorem,

organizatorem i realizatorem działań dydaktyczno-wychowawczych, aby uczeń, który jest

obecnie świadkiem i uczestnikiem przewartościowań kulturowych, chaosu w systemie

wartości, zagrożeń ekologicznych, ograniczeń aktywności fizycznej, będącej skutkiem

wszechobecnej digitalizacji, miał jasną wizję, w jakim kierunku zmierza, wiedział, na jakich

wartościach oprzeć swoje życie, jak ma funkcjonować jako człowiek wolny, rozumny,


1 Innowacyjne metody i narzędzia w pracy nauczyciela, zspruda.pl
2 E. Piotrowska-Grominiak, Edukacja pozaszkolna – szansą na przemodelowanie myślenia o edukacji, [w:] Jak
wykorzystać potencjał edukacji pozaszkolnej w Polsce, (red.) J. Szomburg, Wolność i Solidarność, Warszawa
2011, s. 70 ...