Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Ucho – narząd zmysłu słuchu i zmysłu równowagi
Cel ogólny
Poznanie budowy i funkcji narządu zmysłu słuchu i zmysłu równowagi
Cele operacyjne
Uczeń potrafi:
wymienić elementy ucha zewnętrznego, ucha środkowego, ucha wewnętrznego,
określić podstawowe funkcje elementów wchodzących w skład ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego,
omówić budowę błędnika,
omówić proces powstawania wrażeń słuchowych,
wymienić elementy narządu równowagi,
omówić procesy pobudzania receptorów słuchu i receptorów równowagi.
Środki dydaktyczne
prezentacja multimedialna
filmy dotyczące budowy i działania ucha jako narządu zmysłu słuchu i zmysłu równowagi,
kartki z zagadnieniami do opracowania,
podręcznik i karty pracy
materiał źródłowy „Wrażliwość słuchu”
przestrzenny model ucha
kartoniki zielone (18 sztuk) i czerwone (18 sztuk)
Formy pracy
praca indywidualna, praca grupowa.
Metody pracy
pogadanka, burza mózgów, pokaz filmu, praca z podręcznikiem, praca z tekstem źródłowym, obserwacja.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel zdaje pytania sprawdzające wiadomości dotyczące układu nerwowego:
Jaką rolę spełnia układ nerwowy? (przykładowa odpowiedź: odpowiada za odbiór, przewodzenie i analizowanie bodźców nerwowych);
Jaki rodzaj bodźców odbierają receptory? (przykładowa odpowiedź: receptory odbierają bodźce świetlne, mechaniczne i chemiczne);
Jaka jest droga informacji od receptora do ośrodka w mózgowiu lub rdzeniu? (przykładowa odpowiedź: informacja płynąca z receptora przekazywana jest nerwami czuciowymi do ośrodka w mózgowiu lub rdzeniu kręgowym, gdzie jest analizowana).
Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji rozpoczynając swoją wypowiedź: „Podejmij wyzwanie i naucz się … opisywać budowę i funkcję elementów ucha zewnętrznego, środkowego, wewnętrznego; wykazywać związek budowy ucha z pełnionymi przez nie funkcjami; wyjaśniać, w jaki sposób powstaje wrażenie słuchowe; opisywać, jak działa narząd równowagi; wymieniać czynniki, które mogą pogorszyć słuch, i wyjaśniać, jak ich unikać.”
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie informacji zawartych w prezentowanych filmach określili, jakie funkcje pełni ucho oraz z jakich części się ono składa (uczniowie mają zanotować wszystkie nazwy wymienionych w filmie elementów ucha). Nauczyciel wyświetla filmy Budowa i działanie ucha oraz Ucho jako narząd równowagi.
Uczniowie określają podwójną rolę uszu: (przykładowa odpowiedź: Dzięki nim potrafimy wykrywać i lokalizować dźwięki, rozróżniać ich ton i natężenie oraz rejestrować położenie ciała).
Nauczyciel wyświetla slajd przedstawiający przekrój przez ucho. Uczniowie wymieniają elementy ucha, które udało im się zanotować w trakcie oglądania filmu, odszukują je na prezentowanym schemacie, a następnie wskazują na modelu przestrzennym ucha.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Zadaniem każdej grupy będzie opracowanie wypowiedzi do wylosowanego zagadnienia i ułożenie do niego trzech pytań. Zagadnienia należy opracować na podstawie informacji z podręcznika (grupy 1, 2, 3, 4, 6) oraz dodatkowego materiału źródłowego (grupa 5).
Lider ...