Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKTZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH
Rodzaj zajęć: Elementy wychowania słuchowego – zajęcia indywidualneTematyka zajęć: W Zoo
Prowadzący: mgr Ewa Czyszczoń
Cel główny:
- Usprawnianie percepcji słuchowej, uwrażliwianie resztek słuchowych
Cele rewalidacyjne:
Cel ogólny:
- usprawnianie percepcji słuchowej w zakresie różnicowania tempa nadawanych sygnałów
Cel szczegółowy:
- po usłyszeniu sygnału uczeń wskaże zwierzę które wolno chodzi bądź zwierzę które szybko biega
Cel ogólny:
- usprawnianie percepcji słuchowej w zakresie różnicowania częstotliwości dźwięków
Cel szczegółowy:
- po usłyszeniu sygnału uczeń umieszcza małpki wysoko bądź nisko na drzewie.
Cel ogólny:
- usprawnianie percepcji słuchowej w zakresie różnicowania rytmów
Cel szczegółowy:
- uczeń powtórzy rytm zaprezentowany przesz nauczyciela
Cel ogólny:
- usprawnianie aparatu oddechowego i artykulacyjnego
Cel szczegółowy:
- uczeń poprawnie wykona ćwiczenia oddechowe i ćwiczenia narządów artykulacyjnych
Cel ogólny:
- utrwalanie poznanego słownictwa
Cel szczegółowy:
- uczeń poprawnie nazywa zwierzęta mieszkające w ZOO
PLAN ZAJĘĆ:
1.Ćwiczenia wstępne:
a) ćwiczenia oddechowe
b) ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
2. Ćwiczenia słuchowe:
a) różnicowanie tempa nadawanych sygnałów
b) różnicowanie częstotliwości nadawanych sygnałów
c) różnicowanie rytmów
Formy pracy:- indywidualne
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Ćwiczenia wstępne
a) ćwiczenia oddechowe- zdmuchiwanie
Dziecko obserwując n- la dmucha w powieszone na sznureczku papierowe węże, pierwsze wolno i delikatnie, później mocniej ale tak aby obrazki nie spadły. Następnie samodzielnie wykonuje ćwiczenia.
b) ćwiczenia narządów mowy N-l pokazuje kolejno ćwiczenia, które dziecko powtarza za nim. Dziecko obserwując kolejno pokazywane przez n- la, ruchy naśladuje je.
2. Ćwiczenia słuchowe:
a) różnicowanie tempa nadawanych sygnałów
1.etap przekazanie instrukcji
Uczeń ma przed sobą zwierzątka. Nauczyciel ustala z uczniem, które zwierzątko chodzi wolno (hipopotam), a które szybko (tygrys). Następnie wyjaśnia, że będzie stukał ołówkiem w blat stołu szybko lub wolno. Zadaniem dziecka jest wybrać adekwatne do usłyszanego tempa zwierzątko i przeprowadzenie go po kolorowej linii adekwatnie do tempa poruszającego się zwierzątka.
2. etap sprawdzenie zrozumienia
Naszym zadaniem teraz jest sprawdzenie czy dziecko rozumie polecenie. Nauczyciel siedzi naprzeciwko ucznia, stuka o blat stołu najpierw powoli zadając pytanie czy wie jaki to (tempo)dźwięk szybki czy wolny, dziecko prezentuje wybrany obrazek i porusza się zgodnie z instrukcją. Tą samą czynność powtarzamy z dźwiękiem (tempem) szybkim. Jeśli ćwiczeni jest przez ucznia zrozumiałe możemy przejść do trzeciego etapu.
3. etap wykonanie ćwiczenia opierając się tylko na odbiorze słuchowym
Gratulujemy uczniowie wspaniałej pracy tego, że wszystko pięknie zrozumiał. I uprzedzamy iż będzie trochę trudniej ponieważ będę wystukiwałam tempo np. na mebelkach za dzieckiem. Zadaniem dziecka jest nie obracać się i spróbować zaprezentować jakie tempo słyszało długie czy krótkie. Każda dobra odpowiedź nagradzana jest piórkiem. Następnie zamieniamy się rolami ...