Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć logorytmicznych
Prowadzący: Ewa Czyszczoń,
Grupa wychowanków w opiece całodobowej
Temat: Logorytmika – ruch, słuch, słowo.
Cele ogólne:
integracja grupy,
usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowo - słuchowej,
rozwijanie umiejętności naśladowania.
Cele szczegółowe:
nawiązanie relacji w grupie,
prawidłowe naśladowanie ruchów,
utrwalanie orientacji w schemacie ciała,
zapoznanie ze słowami i melodią piosenki.
Metody: logopedyczne, rytmiczne, pedagogiczne.
Forma pracy (za Cz. Kupisiewicz):
- ze względu na liczbę :
grupowa
-ze względu na miejsce:
zaj. pozalekcyjne
-ze względu na czas:
60min.
Środki dydaktyczne:
Podkłady muzyczne do piosenek, obrazki ze zwierzętami, kubeczki, zwierzątka na linach, mata z figurami geometrycznymi, grzechotka, tamburyno, kastaniety, kask strażacki, kurtka strażacka.
Przebieg zajęć:
Zajęcia wstępne:
Powitanie dzieci,
Uświadomienie celu zajęć,
Zapoznanie z tematem zajęć.
Zajęcia właściwe:
Piosenka na powitanie – „Powitanie” (zał. nr 1),
Zabawa „Na kamieniu” (zał. nr 2),
Zabawa „Gdzie jest krowa?” (zał. nr 3),
Zabawa „ Małpki na linie” (zał. nr 4),
Zabawa „ Straż” (zał. nr 5),
Zabawa „Plansza” (zał. nr 6)
Zabawa „Kolejność” (za. Nr 7).
Zajęcia końcowe:
Piosenka na pożegnanie (zał. nr 8),
Zakończenie i podsumowanie zajęć,
Porządkowanie miejsca pracy,
Nauczyciel dziękuje wychowankom za zaangażowanie w zajęcia.
Załącznik nr 1
„Powitanie”
- rozpoczęcie zajęć
- budowanie przyjaznej atmosfery,
- ćwiczenia słowno-ruchowe,
- naśladownictwo,
- motoryka duża.
Słowa E. Bombol, na melodię „Wlazł kotek na płotek”.
Dzień dobry, dzień dobry witam Was! - kłaniamy się
Chcę skakać, chcę tupać bo już czas! - podskakujemy i tupiemy
Załącznik nr 2
„Na kamieniu”
- naśladownictwo,
-reakcja ruchowa na bodziec s łowny.
Słowa i muzyka e. Bombol na melodię „Stary niedźwiedź mocno śpi…”
Na kamieniu, na kamieniu siedzi: pies, kot, lew, kaczka….itp
Uczestnicy wchodzą do kręgu, wybierają „kamień” – nazwę zwierzątka , które mają naśladować.
Załącznik nr 3
„Gdzie jest krowa?”
- lokalizacja bodźca słuchowego,
-reakcja na bodziec wzrokowy.
Muzyka „wesoła zabawa – radosne melodie dla dzieci”.
Uczestnicy otrzymują kubeczki. W kubkach ukryte są obrazki zwierząt (obrazek przyklejony na dnie kubeczka). W czasie zabawy uczestnicy podają sobie kubeczki po kolei na hasło: stuknij-podaj, stuknij-podaj…itp. na hasło prowadzącego „STOP” zatrzymujemy podawanie i uczestnicy zaglądają do swoich kubeczków. Prowadzący pyta: Gdzie jest krowa? (koń, kaczka…itp.) uczestnik, który zobaczył dane zwierzątko w kubeczku naśladuje dźwiękiem – muuu, kwa kwa..itp.
Załącznik nr 4
„Małpki na linie”
- ćwiczenie fonacyjne,
- utrwalanie samogłosek,
-zabawa naprzemienna,
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- współpraca w parach.
Uczestnicy w parach pomagają zjeżdżać danemu zwierzątku po lianie ( na zmianę wstają i podnoszą rękę wysoko albo kucają, trzymając rękę nisko nad podłogą), zwierzątko przemieszcza się po sznurku (lianie). Każdemu przejazdowi danego zwierzątka towarzyszy fonowanie wybranej samogłoski, tak długo jak małpka ...