Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
WYŻSZA SZKOŁA KSZTAŁCENIA
ZAWODOWEGO
STUDIA PODYPLOMOWE
Specjalność: Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu
z elementami integracji sensorycznej
Elżbieta Cendal
FUNKCJONOWANIE DZIECKA ZE SPEKTRUM AUTYZMU
W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ. STUDIUM
INDYWIDUALNEGO RZYPADKU DZIECKA
W KLASIE I SZKOŁY PODSTAWOWEJ.
WROCŁAW 2022 r.
1
Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
SPIS TREŚCI:
WSTĘP………………………………………………………….…s. 3
I. AUTYZM- w świetle literatury naukowej…………….….……s. 4
1. Autyzm- analiza pojęciowa…………………………………..…...….s. 4
2. Dziecko z autyzmem w środowisku szkolnym…………...….…...…..s. 7
3. Trudności edukacyjne dziecka z autyzmem…………….................…s. 8
4. Organizacja zajęć edukacyjnych w pracy z dzieckiem
autystycznym……………………………………………….…..……s. 10
5. Realizacja procesu edukacji ucznia z autyzmem………………….…s. 13
II. METODOLOGIA BADAŃ……..………….…………..….....s. 16
1. Cel pracy………...……………………………………………….......s. 16
2. Metody i techniki badań zastosowanych w pracy………………...…s. 16
III. STUDIUM INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU UCZNIA Z
AUTYZMEM W KL. I SZKOŁY PODSTAWOWEJ- w świetle
badań własnych….……….……………………………........s. 17
1. Stan zdrowia i poziom sprawności psychofizycznych
dziecka……………………………………………………….……....s. 17
2. Relacje dziecka z autyzmem z rówieśnikami w grupie klasowej
oraz z nauczycielami………………………..………………………..s. 17
3. Analiza funkcjonalna dziecka z autyzmem na podstawie diagnoz
cząstkowych………………………………………….………………s. 19
4. Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny dla dziecka
z autyzmem…………………………………………………………...s. 25
PODSUMOWANIE I WNIOSKI…………...…………………...….s. 38
BIBLIOGRAFIA…………………………………………………...s. 39
2
Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
WSTĘP
Praca obejmuje trzy grupy zagadnień:
I. AUTYZM- w świetle literatury naukowej.
II. METODOLOGIĘ BADAŃ.
III.
STUDIUM
W KL. I SZKOŁY PODSTAWOWEJ- w świetle badań własnych.
INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU UCZNIA Z AUTYZMEM
W części pierwszej znalazły się informacje dotyczące analizy pojęciowej autyzmu.
Na temat etiologii autyzmu istnieje dość obszerna, specjalistyczna literatura naukowa, która
nie do końca rozwiewa wszystkie wątpliwości i stanowi ogromne wyzwanie dla nauki jak
i osób mających na co dzień styczność z autyzmem, zwłaszcza rodziców, czy nauczycieli
dzieci autystycznych.
W drugiej części pracy zostały przedstawiony cel pracy oraz techniki i metody badań
zastosowane w pracy .
Trzecia część pracy zawiera studium przypadku ucznia z autyzmem, który jest uczniem
kl. I Szkoły Podstawowej. Studium zawiera opis stanu zdrowia dziecka i jego sprawności
psychoruchowej a także analizę funkcjonowania dziecka z autyzmem, która została
opracowana w oparciu o orzeczenie PPPP, wywiad z opiekunem dziecka, karty informacyjne
leczenia szpitalnego, obserwację dziecka, wytwory pracy dziecka, wywiady z nauczycielami
oraz Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny (IPET) opracowany na pierwszy
cykl edukacyjny dla ucznia (kl. I- III).
3
Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
I. AUTYZM- w świetle literatury naukowej
1. Autyzm- analiza pojęciowa
Autyzm (ang. Autism)- pojęcie wprowadzone do psychiatrii w 1911r. przez Eugeniusza
Bleulera ...