Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Cendal
Data publikacji
2022-05-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
245

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca dyplomowa, która zawiera Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania dziecka z autyzmem w szkole ogólnodostępnej oraz IPET.
 Pobierz (pdf, 782,4 KB)

Podgląd treści

Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego

WYŻSZA SZKOŁA KSZTAŁCENIA

ZAWODOWEGO

STUDIA PODYPLOMOWE

Specjalność: Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu
z elementami integracji sensorycznej

Elżbieta Cendal

FUNKCJONOWANIE DZIECKA ZE SPEKTRUM AUTYZMU
W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ. STUDIUM
INDYWIDUALNEGO RZYPADKU DZIECKA
W KLASIE I SZKOŁY PODSTAWOWEJ.

WROCŁAW 2022 r.

1

Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego

SPIS TREŚCI:

WSTĘP………………………………………………………….…s. 3

I. AUTYZM- w świetle literatury naukowej…………….….……s. 4
1. Autyzm- analiza pojęciowa…………………………………..…...….s. 4
2. Dziecko z autyzmem w środowisku szkolnym…………...….…...…..s. 7
3. Trudności edukacyjne dziecka z autyzmem…………….................…s. 8
4. Organizacja zajęć edukacyjnych w pracy z dzieckiem

autystycznym……………………………………………….…..……s. 10
5. Realizacja procesu edukacji ucznia z autyzmem………………….…s. 13

II. METODOLOGIA BADAŃ……..………….…………..….....s. 16
1. Cel pracy………...……………………………………………….......s. 16
2. Metody i techniki badań zastosowanych w pracy………………...…s. 16

III. STUDIUM INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU UCZNIA Z

AUTYZMEM W KL. I SZKOŁY PODSTAWOWEJ- w świetle
badań własnych….……….……………………………........s. 17

1. Stan zdrowia i poziom sprawności psychofizycznych

dziecka……………………………………………………….……....s. 17

2. Relacje dziecka z autyzmem z rówieśnikami w grupie klasowej

oraz z nauczycielami………………………..………………………..s. 17

3. Analiza funkcjonalna dziecka z autyzmem na podstawie diagnoz

cząstkowych………………………………………….………………s. 19
4. Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny dla dziecka
z autyzmem…………………………………………………………...s. 25

PODSUMOWANIE I WNIOSKI…………...…………………...….s. 38

BIBLIOGRAFIA…………………………………………………...s. 39

2

Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego

WSTĘP

Praca obejmuje trzy grupy zagadnień:

I. AUTYZM- w świetle literatury naukowej.
II. METODOLOGIĘ BADAŃ.
III.

STUDIUM
W KL. I SZKOŁY PODSTAWOWEJ- w świetle badań własnych.

INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU UCZNIA Z AUTYZMEM

W części pierwszej znalazły się informacje dotyczące analizy pojęciowej autyzmu.

Na temat etiologii autyzmu istnieje dość obszerna, specjalistyczna literatura naukowa, która
nie do końca rozwiewa wszystkie wątpliwości i stanowi ogromne wyzwanie dla nauki jak
i osób mających na co dzień styczność z autyzmem, zwłaszcza rodziców, czy nauczycieli
dzieci autystycznych.

W drugiej części pracy zostały przedstawiony cel pracy oraz techniki i metody badań

zastosowane w pracy .

Trzecia część pracy zawiera studium przypadku ucznia z autyzmem, który jest uczniem
kl. I Szkoły Podstawowej. Studium zawiera opis stanu zdrowia dziecka i jego sprawności
psychoruchowej a także analizę funkcjonowania dziecka z autyzmem, która została
opracowana w oparciu o orzeczenie PPPP, wywiad z opiekunem dziecka, karty informacyjne
leczenia szpitalnego, obserwację dziecka, wytwory pracy dziecka, wywiady z nauczycielami
oraz Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny (IPET) opracowany na pierwszy
cykl edukacyjny dla ucznia (kl. I- III).

3

Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego

I. AUTYZM- w świetle literatury naukowej

1. Autyzm- analiza pojęciowa

Autyzm (ang. Autism)- pojęcie wprowadzone do psychiatrii w 1911r. przez Eugeniusza
Bleulera ...