Dodaj publikację
Autor
Ewelina Szutarska
Data publikacji
2022-05-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
20

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Garść terminologii i pomysłów na aranżację kącików zainteresowań w przedszkolu.
 Pobierz (docx, 30,7 KB)

Podgląd treści

,,Edukacja ekologiczna w kącikach zainteresowań – bank pomysłów”

Ewelina Szutarska

Ekologia, co to jest? Dziedzina biologii, ochrona przyrody, styl życia, moda.

Niezależnie od skojarzeń jedno jest pewne, nadszedł czas by zrozumieć, że przyroda bez

człowieka będzie istniała, ale człowiek bez przyrody już nie. Istotną rolę w dostrzeżeniu tej zależności odgrywa właśnie edukacja ekologiczna, która powinna zaczynać się już od najmłodszych lat.

Wyjaśnienia terminologiczne

Termin ekologia pochodzi od greckich słów: oikos (miejsce życia, dom) i logos (nauka, słowa), został wprowadzony do nauki i literatury w 1869 r. dzięki Ernestowi Haeckelowi. Pojęciem ,,ekologia” określa się dziedzinę nauk przyrodniczych, która bada stosunki, zależności oraz związki zachodzące w przyrodzie pomiędzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi występującymi w środowisku.

Ze względu na coraz większą degradację środowiska spowodowaną czynnikami antropogenicznymi, znaczenie terminu ekologia uległo rozszerzeniu o działania podejmowane w celu ochrony środowiska oraz kwestie związane z relacją człowiek-przyroda. Wzrost zainteresowania problemami środowiskowymi oraz pojawienie się licznych dyskusji na temat zagrożeń środowiskowych i ekologicznych spowodowały przyswojenie tych zagadnień przez różne dyscypliny naukowe.

Podsumowując edukacja ekologiczna nazywana zamiennie środowiskową oznacza koncepcję wychowania, przedmiot nauczania oraz działalność edukacyjno-wychowawczą, system kształtowania postaw i poglądów wobec otaczającego świata opartego na szacunku do środowiska. Przez wieloaspektowe i interdyscyplinarne podejście: uwrażliwia na problemy i zagrożenia środowiskowe, uświadamia ich przyczyny i skutki, uczy metod ich rozwiązywania oraz odpowiedzialności za zasoby przyrody, a także mobilizuje do czynnego podejmowania działań (osobistych i grupowych) na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

Najważniejsze cele stawiane przed edukacją ekologiczną polegają na uświadomieniu społeczeństwu, że:

● wszyscy mamy wpływ na stan środowiska

● wszystko to, co otacza człowieka to środowisko

● każdy z nas jest w jakiś sposób odpowiedzialny za obecny i przyszły stan

środowiska

● zdrowie każdego człowieka jest uzależnione od jakości środowiska

● musimy dbać o realizację ekorozwoju

● postępowanie człowieka jest uzależnione od posiadanej przez niego świadomości i

odpowiedzialności za stan środowiska

Kąciki zainteresowań

W przypadku najmłodszych dzieci bezsprzecznie bardzo ważny jest ich bezpośredni kontakt z naturą. Dlaczego więc kąciki? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w podstawie

programowej. Przestrzeń ma ogromne znaczenie we wspieraniu rozwoju i uczenia się, wpływa na to jak dzieci się czują i funkcjonują. Pełni funkcję trzeciego nauczyciela, zaraz po inspirującej roli dorosłych i relacji z rówieśnikami.

W każdej sali powinno znajdować się kilka dobrze wyposażonych kącików – ośrodków zainteresowań. Należą do nich:

● kącik teatralno-muzyczny, wyposażony w różnorodne rekwizyty: pacynki, kukiełki, maski, stroje do przebierania, instrumenty oraz wszystko to, co zainspiruje dzieci. To miejsce, w którym dzieci odgrywają role, przebierają się, prowadzą dialogi, rozwijają ...