Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "Cogito"
Praca dyplomowa
Wpływ integracji sensorycznej na proces uczenia się.
napisana w ramach projektu POKL-09.04.00-14-133/09 pn. Nowoczesna wiedza
– studia podyplomowe dla nauczycieli szkół i placówek oświatowych Mazowsza
Promotor: Ewa Antoszkiewicz
Autor: Anna Koczanowska
Warszawa, 2013 r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
OŚWIADCZENIE
Ja niżej podpisana/y, oświadczam, że pracę dyplomową pt. Wpisz tytuł pracy
napisałam/em samodzielnie.
miejscowość i data
imię i nazwisko
podpis uczestnika projektu
uczestnika projektu
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI................................................................................................................................1
WSTĘP..........................................................................................................................................2
ROZDZIAŁ I.................................................................................................................................3
Integracja sensoryczna – założenia teoretyczne............................................................................3
ROZDZIAŁ II...............................................................................................................................8
Zaburzenia integracji sensorycznej...............................................................................................8
ROZDZIAŁ III............................................................................................................................10
Charakterystyka zaburzeń poszczególnych systemów zmysłów wewnętrznych.......................10
ROZDZIAŁ IV............................................................................................................................14
Trudności w uczeniu się w świetle integracji sensorycznej........................................................14
ZAKOŃCZENIE.........................................................................................................................15
Bibliografia..................................................................................................................................16
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
1
WSTĘP
Terapia Integracji Sensorycznej jako pojęcie, nowa dla mnie dziedzina wiedzy, sposób
radzenia sobie w trudnych do zdefiniowania problemach dzieci, znalazła się w kręgu
moich zainteresowań od niedawna. Zachwyciłam się różnorodnością prostych,
a zarazem innowacyjnych metod oraz reakcjami dzieci na tego rodzaju terapię.
Zafascynował mnie fakt, iż wpisane w integrację sensoryczną „podążanie za
dzieckiem”, wnikliwa diagnoza oraz odpowiednio zorganizowane bodźce, potrafią tak
dalece wpłynąć na dobrostan dziecka. Postanowiłam rozszerzyć swoją wiedzę w tym
zakresie i wzięłam udział w szkoleniu „Neurobiologiczne podstawy integracji
sensorycznej”, które oprócz ogromu nowych informacji dało mi odczuć, że to dopiero
początek drogi w zdobywaniu doświadczeń w tej dziedzinie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
2
ROZDZIAŁ I
Integracja Sensoryczna – założenia teoretyczne.
Aby przybliżyć powstanie teorii integracji sensorycznej, koniecznym wydaje się
przedstawienie dokonań A. J. Ayres. Pod koniec lat sześćdziesiątych na podstawie
przeglądu literatury z obszaru psychologii rozwojowej, psychologii uczenia się,
neurobiologii, neurofizjologii i własnych doświadczeń klinicznych dr A. Jean Ayres
wysunęła hipotezy wskazujące na
implikacje
funkcji psychoneurologicznych
w zachowaniu i uczeniu się dziecka. Stworzyła metody badawcze i przeprowadziła serie
badań, aby zweryfikować postawione hipotezy. Dowiodła, że istnieją czynniki,
mierzone za pomocą skonstruowanych przez badaczkę narzędzi, pojawiające się tylko
u dzieci z dysfunkcjami percepcyjno-motorycznymi lub dzieci z zaburzeniami
ośrodkowego układu nerwowego. Właśnie
te czynniki zinterpretowała
jako
reprezentację dysfunkcji, które łączą się z określonymi zaburzeniami w obrębie
ośrodkowego układu nerwowego obejmującymi
integrację danych wejściowych
z jednego lub wielu systemów sensorycznych. A. J. Ayres dostrzegła, iż te ...