Dodaj publikację
Autor
Anna Koczanowska
Data publikacji
2022-05-23
Średnia ocena
0,00
Pobrań
24

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikuję swoją pracę dyplomową napisaną na początku mojej drogi jako terapeuta integracji sensorycznej. Praca ma charakter porządkujący wiedzę dotyczącą wyżej wspomnianej metody w odniesieniu do dzieci mających trudności z uczeniem się.
 Pobierz (pdf, 719,8 KB)

Podgląd treści

Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie

Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "Cogito"

Praca dyplomowa

Wpływ integracji sensorycznej na proces uczenia się.

napisana w ramach projektu POKL-09.04.00-14-133/09 pn. Nowoczesna wiedza

– studia podyplomowe dla nauczycieli szkół i placówek oświatowych Mazowsza

Promotor: Ewa Antoszkiewicz

Autor: Anna Koczanowska

Warszawa, 2013 r.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

OŚWIADCZENIE

Ja niżej podpisana/y, oświadczam, że pracę dyplomową pt. Wpisz tytuł pracy

napisałam/em samodzielnie.

miejscowość i data

imię i nazwisko

podpis uczestnika projektu

uczestnika projektu

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

SPIS TREŚCI

SPIS TREŚCI................................................................................................................................1

WSTĘP..........................................................................................................................................2

ROZDZIAŁ I.................................................................................................................................3

Integracja sensoryczna – założenia teoretyczne............................................................................3

ROZDZIAŁ II...............................................................................................................................8

Zaburzenia integracji sensorycznej...............................................................................................8

ROZDZIAŁ III............................................................................................................................10

Charakterystyka zaburzeń poszczególnych systemów zmysłów wewnętrznych.......................10

ROZDZIAŁ IV............................................................................................................................14

Trudności w uczeniu się w świetle integracji sensorycznej........................................................14

ZAKOŃCZENIE.........................................................................................................................15

Bibliografia..................................................................................................................................16

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego


1

WSTĘP

Terapia Integracji Sensorycznej jako pojęcie, nowa dla mnie dziedzina wiedzy, sposób

radzenia sobie w trudnych do zdefiniowania problemach dzieci, znalazła się w kręgu

moich zainteresowań od niedawna. Zachwyciłam się różnorodnością prostych,

a zarazem innowacyjnych metod oraz reakcjami dzieci na tego rodzaju terapię.

Zafascynował mnie fakt, iż wpisane w integrację sensoryczną „podążanie za

dzieckiem”, wnikliwa diagnoza oraz odpowiednio zorganizowane bodźce, potrafią tak

dalece wpłynąć na dobrostan dziecka. Postanowiłam rozszerzyć swoją wiedzę w tym

zakresie i wzięłam udział w szkoleniu „Neurobiologiczne podstawy integracji

sensorycznej”, które oprócz ogromu nowych informacji dało mi odczuć, że to dopiero

początek drogi w zdobywaniu doświadczeń w tej dziedzinie.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego


2

ROZDZIAŁ I

Integracja Sensoryczna – założenia teoretyczne.

Aby przybliżyć powstanie teorii integracji sensorycznej, koniecznym wydaje się

przedstawienie dokonań A. J. Ayres. Pod koniec lat sześćdziesiątych na podstawie

przeglądu literatury z obszaru psychologii rozwojowej, psychologii uczenia się,

neurobiologii, neurofizjologii i własnych doświadczeń klinicznych dr A. Jean Ayres

wysunęła hipotezy wskazujące na

implikacje

funkcji psychoneurologicznych

w zachowaniu i uczeniu się dziecka. Stworzyła metody badawcze i przeprowadziła serie

badań, aby zweryfikować postawione hipotezy. Dowiodła, że istnieją czynniki,

mierzone za pomocą skonstruowanych przez badaczkę narzędzi, pojawiające się tylko

u dzieci z dysfunkcjami percepcyjno-motorycznymi lub dzieci z zaburzeniami

ośrodkowego układu nerwowego. Właśnie

te czynniki zinterpretowała

jako

reprezentację dysfunkcji, które łączą się z określonymi zaburzeniami w obrębie

ośrodkowego układu nerwowego obejmującymi

integrację danych wejściowych

z jednego lub wielu systemów sensorycznych. A. J. Ayres dostrzegła, iż te ...