Dodaj publikację
Autor
Bożena Stasiak-Zarębska
Data publikacji
2022-05-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
4

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Cele: - Uroczyste włączenie klas pierwszych Szkoły Podstawowej nr 9 w Tarnowie do świetlicowej gromady; - Uskazywanie pozytywnych stron świetlicy, podnoszenie jej atrakcyjności w oczach uczniów, integracja uczniów klas pierwszych ze starszymi kolegami i koleżankami; - Kształcenie u starszych uczniów poczucia odpowiedzialności za młodsze dzieci. 1. Witamy wszystkich serdecznie na uroczystości Pasowania na Świetlika. Świetlik, to oczywiście członek świetlicowej gromady, a dzisiejsze spotkanie ma na celu uroczyste i wesołe wprowadzenie Waszych młodszych koleżanek i kolegów do tego grona. Witamy dyrekcję naszej szkoły, wychowawców klas I-III, koleżanki i kolegów oraz pierwszoklasistów – bohaterów dzisiejszej uroczystości. 2. Wiersz Dziś w świetlicy wydarzenie: Przyjmujemy nowe dzieci! Będzie uroczystość mała, atrakcyjnie czas nam zleci! Pięknie witam wszystkich gości i zapraszam do zabawy. Będą quizy i konkursy, no, i pewnie trochę wrzawy. A więc bawmy się wesoło! Miejmy buzię uśmiechniętą! I Świetlikom bijmy brawo – W końcu dzisiaj jest ich święto! 3. Piosenka: „Literki” 4. Wyłonienie spośród uczniów starszych klas Mistrza Ceremonii oraz jury. 5. Nauka hasła: „CHCESZ SIĘ BAWIĆ, BAW SIĘ Z NAMI, BOWIEM MNÓSTWO ZABAW ZNAMY!” 6. Zanim zostaniecie przyjęci do grona świetlików, musicie przejść bardzo ważny test gotowości świetlicowej. Najpierw sprawdzimy, czy dobrze znacie regulamin świetlicy. Ja będę zadawać pytania, a Wy wspólnie odpowiedzcie na nie: TAK lub NIE. Uwaga! czy w świetlicy dbamy o porządek i czystość? czy w świetlicy niszczymy sprzęt i zabawki czy w świetlicy przezywamy się i bijemy? czy w świetlicy informujemy panią o wyjściu z sali? czy w świetlicy rzucamy śmieci na podłogę? czy w świetlicy grzecznie się bawimy i odrabiamy lekcje? czy w świetlicy dokuczamy kolegom? czy w świetlicy wykonujemy polecenia wychowawcy? Brawo! Widzę, że wszystkie dzieci dobrze znają regulamin świetlicy. Mam nadzieję, że będziecie go przestrzegać. 7. Piosenka: „Nasza szkoła” 8. A teraz sprawdzimy Wasze umiejętności. Czeka Was jeszcze wiele prób, które sprawdzą Waszą wiedzę i umiejętności. Brawa, które otrzymacie po każdej próbie, będą oznaczały jej zaliczenie. Próba zabawy Po wysiłku psychicznym - zabawa ruchowa, dzięki której sprawdzimy czy potraficie się bawić. Zapraszam wszystkich pierwszaków na środek. Każdy z Was będzie nosił na głowie papierową serwetkę. Możecie poruszać się w rytm muzyki. Osoba, której serwetka upadnie na podłogę zatrzymuje się i czeka, aż kolega czy koleżanka podniesie ją i położy mu na głowie. Za otrzymaną pomoc dziękujemy, a pomagający odpowiada: „zrobiłem to z przyjemnością”. Brawo! pokazaliście, że potraficie się ładnie bawić. Próba dotyku Z zawiązanymi oczami, samym dotykiem będziecie rozpoznawali różne przedmioty. Rozpoznacie przedmiot schowany w koszyku. Brawo! Próba zaliczona. Zdejmijcie opaski. Próba porządku Oto każdy z Was dostanie jakiś przedmiot i odnosi go na swoje miejsce: książka, maskotka, gra planszowa, klucz do szatni, płyta DVD, plecak, kwiatek w doniczce, duży klocek. Brawo! Doskonale się spisaliście! Ale to jeszcze nie koniec. Próba sprawności W tym zadaniu pokażecie jak sprawnie radzicie sobie z różnymi czynnościami: Do próby sprawności zapraszam: Pierwsza czynność – nagły atak zimy. Musicie jak najszybciej ubrać się w ciepłe czapki, szale i rękawiczki. Do próby Kopciuszka zapraszam: Druga czynność – próba Kopciuszka. Oto każdy z was dostanie miseczkę z ziarenkami. Te ziarenka trzeba będzie szybciutko rozdzielić: groszek do jednego pojemniczka, soję do drugiego. Do następnej próby sprawności zapraszam: Trzecia czynność – zatemperowanie kredek. Brawo! Wszystkie próby zaliczone! Doskonale się spisaliście! Ale to jeszcze nie koniec! Próba wygimnastykowania języka Kolejna próba, to sprawdzian Waszych zdolności językowych. Wylosujecie karteczki, na których zapisane są trudne wyrazy. Waszym zadaniem jest głośne i poprawne wypowiedzenie ich: trzmiel, dżdżownica, strzelba, drzazga, trzcina, chrząszcz, szosa, Konstantynopol, król Karol, Szczebrzeszyn, pszczoła, żądła, kalkulator, rewolwer, kołdra, kaloryfer, źdźbło. Brawo! Wszystkie próby zaliczone. Doskonale się spisaliści1Ale to jeszcze nie koniec. Próba śmiechu Przyszłe Świetliki dostają plaster cytryny i muszą się do niej ładnie uśmiechać. Brawo! Ta próba również została zaliczona. Próba wiedzy Czy lubicie zagadki i różne ciekawostki? To teraz mam dla Was coś specjalnego. Wspólnie odkryjemy kilka sekretów świata. No to zaczynamy! Ma koronę, królem nie jest. Umie szumieć, gdy wiatr wieje. Ma zieloną szatę latem,.. a przed zimą zrzuca szatę. Jaki to domek niepotrzebny latem, zimą co dzień karmi zwierzęta skrzydlate? Choć się zielonej trawy naje, to jednak mleko białe daje. Mam rude futerko, w małej dziupli mieszkam, lubię łuskać szyszki lub schrupać orzeszka. Mieszka w małym domku, pilnuje dużego, miły jest dla swoich, nie znosi obcego. Ostrym dziobem w drzewo stuka, owadów pod korą szuka. Łatwa to zagadka – tak mi się wydaje – jaka po jesieni pora nastaje? Po tablicy biega, robi białe znaki, zna ją każdy uczeń, czy wiesz kto to taki? Nazywają go doktorem, bo wie, które drzewo chore, czy wiesz kto to taki? Co to jest ocean? {A) zestaw ocen B) wielki statek C) ogromne morze} Bzyka koło ucha, nie osa, nie mucha, kiedy cię ukłuje – bąbel wyskakuje (komar) Z czego robi się czekoladę? {A) z ziarna kakaowego B) z roztartego maku C) z wiórków kokosowych} Włoskie czy laskowe – smaczne są i zdrowe (orzechy) Co to jest tama? {A) afrykańskie zwierzę B) mały bębenek C) zapora na rzece} Co to jest hamak? {A) żuk drzewny B) wiszące łóżko C) rodzaj lizaka} Konewki mu nie trzeba, sam podlewa kwiaty, warzywa i drzewa? Co robi chirurg? {A) sprzedaje lekarstwa B) uczy papugę mówić C) robi operacje w szpitalu} Barwny most na niebie, najczęściej po burzy, kolorami świeci i pogodę wróży? Co jemy w „tłusty czwartek”? {A) pączki B) bigos C) śledzie} Gdy chcesz zmierzyć gorączkę, wtedy wkładasz go pod rączkę? Jaki ptak znosi największe jaja? {A) indyk B) orzeł C) struś} Jak się nazywa taki lekarz, którego pacjent głośno szczeka? Po czym poznać wiek drzewa? (A) po kolorze liści B) po liczbie słojów C) po wysokości} Otwierasz drzwi jak do mieszkania, lecz mieszkają w niej ubrania? W jaki sposób Królewicz obudził Śpiącą Królewnę? (A) potrząsnął nią B) pociągnął ją za ucho C) pocałował) Jakie zwierzę buduje tamy na rzece? (A) bóbr B) wydra C) piżmak} Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w beczce leży kiszony? Do czego służy klakson? (A) do klaskania B) do nakręcania budzika C) do trąbienia} Ma krótkie nóżki i mały ryjek, chociaż ma igły, nigdy nie szyje? Jaki owad nazywany jest „bożą krówką”? (A) ruda mrówka B) biedronka C) pasikonik) 9. Brawo! Teraz pytam szanowne jury, czy wszystkie zadania zostały wykonane? Czy dzieci mogą przestąpić do ślubowania? W takim razie proszę wszystkich o powstanie, odśpiewamy Hymn Szkoły. Hymn Szkoły 10. Ślubowanie. Mistrz Ceremonii odczytuje tekst roty: Uroczyście ślubuję być zawsze wesołym, uśmiechniętym i koleżeńskim. Dbać o bezpieczeństwo własne i kolegów, dbać o porządek i czystość w świetlicy. Nigdy nie zapomnę powiedzieć: dzień dobry, dziękuję, przepraszam. Obiecuję grzecznie się bawić i odrabiać lekcje. I oczywiście kochać swoich wychowawców! Ślubujecie? (dzieci odpowiadają – Ślubujemy!) 11. A teraz nastąpi akt pasowania n Świetlika. Na pamiątkę naszej uroczystości każdy z Was otrzyma dyplom. Następuje pasowanie (dotknięcie maskotką ramienia dziecka): Przyjmujemy Cię do świetlicowej gromady! (wręczenie dyplomu) 12. Piosenka: „Szkoła woła mnie i was” I to już koniec naszej uroczystości. Dziękuję Wam za właściwą postawę, a wszystkim gościom za przybycie. Opracowała: Bożena Stasiak-Zarębska
 Pobierz (pdf, 87,6 KB)

Podgląd treści

PASOWANIE NA ŚWIETLIKA

Cele:
- Uroczyste włączenie klas pierwszych Szkoły Podstawowej nr 9 w Tarnowie do
świetlicowej gromady;
- Uskazywanie pozytywnych stron świetlicy, podnoszenie jej atrakcyjności w oczach
uczniów,
integracja uczniów klas pierwszych ze starszymi kolegami i koleżankami;
- Kształcenie u starszych uczniów poczucia odpowiedzialności za młodsze dzieci.

1. Witamy wszystkich serdecznie na uroczystości Pasowania na Świetlika. Świetlik,
to oczywiście członek świetlicowej gromady, a dzisiejsze spotkanie ma na celu
uroczyste i wesołe wprowadzenie Waszych młodszych koleżanek i kolegów do tego
grona. Witamy dyrekcję naszej szkoły, wychowawców klas I-III, koleżanki i kolegów
oraz pierwszoklasistów – bohaterów dzisiejszej uroczystości.

2. Wiersz
Dziś w świetlicy wydarzenie:
Przyjmujemy nowe dzieci!
Będzie uroczystość mała,
atrakcyjnie czas nam zleci!

Pięknie witam wszystkich gości
i zapraszam do zabawy.
Będą quizy i konkursy,
no, i pewnie trochę wrzawy.

A więc bawmy się wesoło!
Miejmy buzię uśmiechniętą!
I Świetlikom bijmy brawo –
W końcu dzisiaj jest ich święto!

3. Piosenka: „Literki”

4. Wyłonienie spośród uczniów starszych klas Mistrza Ceremonii oraz jury.

5. Nauka hasła:
„CHCESZ SIĘ BAWIĆ, BAW SIĘ Z NAMI, BOWIEM MNÓSTWO ZABAW
ZNAMY!”
6. Zanim zostaniecie przyjęci do grona świetlików, musicie przejść bardzo ważny test
gotowości świetlicowej. Najpierw sprawdzimy, czy dobrze znacie regulamin
świetlicy.
Ja będę zadawać pytania, a Wy wspólnie odpowiedzcie na nie: TAK lub NIE.

Uwaga!

 czy w świetlicy dbamy o porządek i czystość?
 czy w świetlicy niszczymy sprzęt i zabawki
 czy w świetlicy przezywamy się i bijemy?
 czy w świetlicy informujemy panią o wyjściu z sali?
 czy w świetlicy rzucamy śmieci na podłogę?
 czy w świetlicy grzecznie się bawimy i odrabiamy lekcje?
 czy w świetlicy dokuczamy kolegom?
 czy w świetlicy wykonujemy polecenia wychowawcy?

Brawo! Widzę, że wszystkie dzieci dobrze znają regulamin świetlicy.
Mam nadzieję, że będziecie go przestrzegać.

7. Piosenka: „Nasza szkoła”

8. A teraz sprawdzimy Wasze umiejętności.
Czeka Was jeszcze wiele prób, które sprawdzą Waszą wiedzę i umiejętności.
Brawa, które otrzymacie po każdej próbie, będą oznaczały jej zaliczenie.

Próba zabawy
Po wysiłku psychicznym - zabawa ruchowa, dzięki której sprawdzimy czy potraficie
się bawić.
Zapraszam wszystkich pierwszaków na środek. Każdy z Was będzie nosił na głowie
papierową serwetkę. Możecie poruszać się w rytm muzyki. Osoba, której serwetka
upadnie na podłogę zatrzymuje się i czeka, aż kolega czy koleżanka podniesie ją i
położy mu na głowie. Za otrzymaną pomoc dziękujemy, a pomagający odpowiada:
„zrobiłem to z przyjemnością”.
Brawo! pokazaliście, że potraficie się ładnie bawić.

Próba dotyku
Z zawiązanymi oczami, samym dotykiem będziecie rozpoznawali różne przedmioty.
Rozpoznacie przedmiot schowany w koszyku.
Brawo ...