Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Biblioteka Szkolna w świecie Instagrama” – innowacja pedagogiczna.
Co wspólnego ma biblioteka z Instagramem?
Czy młodzież chętniej sięga po telefon, czy książkę?
Czy można zainteresować młodzież literaturą?
Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego jak rozwój techniki, media społecznościowe wpływają na
wszechobecny brak czasu. Jesteśmy świadomi dużej konkurencji dla książki, trudności
z rozbudzaniem zainteresowań czytelniczych, tym bardziej jeśli chodzi o młodzież szkolną.
Nauczyciel bibliotekarz w szkole średniej mierząc się z takimi wyzwaniami próbuje trafić do tej
grupy odbiorców różnymi kanałami. I tak idąc z duchem czasu, kiedy zadałam sobie pytanie - Jak
zainteresować młodzież książką? Pojawił się pomysł - Instagram!
Zgodnie z tą myślą rozpoczęłam realizację innowacji pedagogicznej „Biblioteka Szkolna
w świecie Instagrama”. Na tym serwisie społecznościowym założyłam konto biblioteki szkolnej
dla uczniów Zespołu Szkół Technicznych i Branżowych w Brzesku. Wszystko po to, aby zachęcić
młodzież do czytania, zwrócić uwagę na literaturę, a także na samą bibliotekę szkolną, która jest
kolebką życia kulturalnego szkoły. Sama nazwa konta nawiązuje do „Zielonki”, bowiem tak
potocznie
już od
lat nazywana
jest nasza
szkoła
-
stąd „biblioteka_zielonka”
https://www.instagram.com/biblioteka_zielonka/
Oczywiście samo założenie konta jeszcze nic nie daje, ważne są zdjęcia i opisy, które będą
wprowadzały w świat książki
i biblioteki. Posty muszą przykuć uwagę, zaciekawić,
a w konsekwencji pokierować młodego człowieka do biblioteki. Czyż jest większy komplement
jak „..proszę książkę, która jest na Instagramie biblioteki..”; „...widziałem, że mają panie taką
książkę…”, „..ale mają panie fajnego Instagrama…”. Z pewnością te wypowiedzi uczniów świadczą
o sukcesie. Oczywiście konto biblioteki jest ogólnodostępne, w związku z tym mogą z niego
korzystać również inni zainteresowani. Zdarzają się również reakcje zwrotne od pisarzy co
niewątpliwie też jest miłym akcentem. Z kolei zamieszczanie relacji jest ciekawą formą pokazania
życia biblioteki „od środka”, co także może okazać się ciekawe dla uczniów.
Warto również wspomnieć o zainteresowaniu tym tematem wśród mojej grupy zawodowej.
W ramach sieci nauczycieli bibliotekarzy działającej w Bibliotece Pedagogicznej w Tarnowie Filii
w Bochni, przeprowadziłam szkolenie on-line za pośrednictwem platformy Office 365 - TEAMS.
Podczas spotkania „Znajdź swoją platformę” zaprezentowałam temat „Biblioteka Szkolna
w świecie Instagrama”. Przybliżyłam ten serwis społecznościowy w odniesieniu do biblioteki,
opowiedziałam kolejno o samym etapie zakładania konta, tworzeniu postów i zdjęć, a także samej
satysfakcji jaką daje taka forma dotarcia do młodzieży, a tym samym rozbudzania zainteresowań
czytelniczych. Zainteresowanie ze strony nauczycieli świadczy o zapotrzebowaniu na taką formę
wprowadzania dzieci i młodzieży w świat książki, a pozytywne opinie po szkoleniu pozwalają
stwierdzić, że była to wiedza przydatna, która zostanie ...