Dodaj publikację
Autor
Ewa Kłuś
Data publikacji
2022-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
38

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dzień dobry. Przesyłam państwu podsumowanie innowacji pedagogicznej, którą realizowałam w ramach awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego. Pozdrawiam
 Pobierz (pdf, 415,6 KB)

Podgląd treści

„Biblioteka Szkolna w świecie Instagrama” – innowacja pedagogiczna.

Co wspólnego ma biblioteka z Instagramem?

Czy młodzież chętniej sięga po telefon, czy książkę?

Czy można zainteresować młodzież literaturą?

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego jak rozwój techniki, media społecznościowe wpływają na

wszechobecny brak czasu. Jesteśmy świadomi dużej konkurencji dla książki, trudności

z rozbudzaniem zainteresowań czytelniczych, tym bardziej jeśli chodzi o młodzież szkolną.

Nauczyciel bibliotekarz w szkole średniej mierząc się z takimi wyzwaniami próbuje trafić do tej

grupy odbiorców różnymi kanałami. I tak idąc z duchem czasu, kiedy zadałam sobie pytanie - Jak

zainteresować młodzież książką? Pojawił się pomysł - Instagram!

Zgodnie z tą myślą rozpoczęłam realizację innowacji pedagogicznej „Biblioteka Szkolna

w świecie Instagrama”. Na tym serwisie społecznościowym założyłam konto biblioteki szkolnej

dla uczniów Zespołu Szkół Technicznych i Branżowych w Brzesku. Wszystko po to, aby zachęcić

młodzież do czytania, zwrócić uwagę na literaturę, a także na samą bibliotekę szkolną, która jest

kolebką życia kulturalnego szkoły. Sama nazwa konta nawiązuje do „Zielonki”, bowiem tak

potocznie

już od

lat nazywana

jest nasza

szkoła

-

stąd „biblioteka_zielonka”

https://www.instagram.com/biblioteka_zielonka/

Oczywiście samo założenie konta jeszcze nic nie daje, ważne są zdjęcia i opisy, które będą

wprowadzały w świat książki

i biblioteki. Posty muszą przykuć uwagę, zaciekawić,

a w konsekwencji pokierować młodego człowieka do biblioteki. Czyż jest większy komplement

jak „..proszę książkę, która jest na Instagramie biblioteki..”; „...widziałem, że mają panie taką

książkę…”, „..ale mają panie fajnego Instagrama…”. Z pewnością te wypowiedzi uczniów świadczą

o sukcesie. Oczywiście konto biblioteki jest ogólnodostępne, w związku z tym mogą z niego

korzystać również inni zainteresowani. Zdarzają się również reakcje zwrotne od pisarzy co

niewątpliwie też jest miłym akcentem. Z kolei zamieszczanie relacji jest ciekawą formą pokazania

życia biblioteki „od środka”, co także może okazać się ciekawe dla uczniów.

Warto również wspomnieć o zainteresowaniu tym tematem wśród mojej grupy zawodowej.

W ramach sieci nauczycieli bibliotekarzy działającej w Bibliotece Pedagogicznej w Tarnowie Filii

w Bochni, przeprowadziłam szkolenie on-line za pośrednictwem platformy Office 365 - TEAMS.

Podczas spotkania „Znajdź swoją platformę” zaprezentowałam temat „Biblioteka Szkolna

w świecie Instagrama”. Przybliżyłam ten serwis społecznościowy w odniesieniu do biblioteki,

opowiedziałam kolejno o samym etapie zakładania konta, tworzeniu postów i zdjęć, a także samej

satysfakcji jaką daje taka forma dotarcia do młodzieży, a tym samym rozbudzania zainteresowań

czytelniczych. Zainteresowanie ze strony nauczycieli świadczy o zapotrzebowaniu na taką formę

wprowadzania dzieci i młodzieży w świat książki, a pozytywne opinie po szkoleniu pozwalają

stwierdzić, że była to wiedza przydatna, która zostanie ...