Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć pozalekcyjnych
przeznaczony dla uczniów klasy VIIIA
Zmagania matematyczno - fizyczne
Szkoła .....
Program zajęć pozalekcyjnych pt. „Zmagania matematyczno - fizyczne” jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356). Celem zajęć jest rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematyczno - fizycznych uczniów. Przygotowany został do realizacji w klasie VIIIA w roku szkolnym 2021/2022 w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
opracowała: ......
[miejscowość], 2021
Cele dydaktyczne
Kreowanie nowych form i metod nauczania i uczenia się.
Dążenie do praktycznego wykorzystania przez uczniów nabytej wiedzy oraz wskazywania jej przydatności w życiu dorosłym.
Odkrywanie przez uczniów ich ,,mocnych stron” poprzez kreatywne prowadzenie zajęć lekcyjnych. Stymulowanie i motywowanie uczniów do wykorzystania wiedzy w kreowaniu innowacyjności tworzenia świata.
Pobudzanie uczniów do twórczego działania pozbawionego lęku przed wyobraźnią.
Przedstawianie uczniom zasad i możliwości uczestniczenia w społeczeństwie obywatelskim (działanie grupowe).
Cele wychowawcze
Dobra organizacja pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
Kształtowanie właściwego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości.
Rozwijanie umiejętności prowadzenia dyskusji, precyzyjnego formułowania wniosków, problemów i argumentowania.
Umiejętność przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny.
Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania ewentualnych błędów.
Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
Przygotowanie ucznia do podejmowania samodzielnych decyzji.
Przygotowanie ucznia do pokonywania stresu w różnych sytuacjach - egzamin, publiczne wystąpienia, autoprezentacja.
Kształtowanie postawy patriotycznej przez ukazywanie wkładu Polaków w rozwój nauk matematyczno – przyrodniczych.
Metody pracy:
Zajęcia służyć będą uczniom w celu pogłębiania umiejętności analizy i rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności. Celem zajęć jest również to, by każdy uczeń mógł także samodzielnie zdobywać wiedzę z różnych źródeł oraz prezentować ją w formie np. doświadczeń, referatów, prezentacji itp.
W ramach uatrakcyjnienia zajęć stosowane powinny być różnorodne metody pracy:
1. Analiza tekstów popularno-naukowych z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (czasopisma, książki, zbiory zadań, Internet).
2. Przeprowadzanie i obserwacja doświadczeń.
3. Przygotowanie prezentacji, referatów, plansz tematycznych itp.
4. Praca indywidualna oraz w grupach.
5. Dyskusja, pogadanka, wykład.
Procedury osiągania celów
Działania ucznia:
systematyczny i aktywny udział w zajęciach,
rozwiązywanie zadań, testów, krzyżówek itp.,
systematyczne przygotowania się do zajęć.
Działania nauczyciela:
stosowanie różnorodnych form pracy, które wymagają aktywnej postawy ucznia,
stosowanie metod aktywizujących,
zadbanie o wykorzystanie różnorodnych pomocy ...