Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Filipiak
Data publikacji
2022-05-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
42

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć pozalekcyjnych pt. „Zmagania matematyczno - fizyczne” ma na celu rozwijać zainteresowania i uzdolnienia matematyczno - fizyczne uczniów.
 Pobierz (docx, 37,7 KB)

Podgląd treści

Program zajęć pozalekcyjnych

przeznaczony dla uczniów klasy VIIIA

Zmagania matematyczno - fizyczne

Szkoła .....

Program zajęć pozalekcyjnych pt. „Zmagania matematyczno - fizyczne” jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356). Celem zajęć jest rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematyczno - fizycznych uczniów. Przygotowany został do realizacji w klasie VIIIA w roku szkolnym 2021/2022 w wymiarze jednej godziny tygodniowo.

opracowała: ......

[miejscowość], 2021

Cele dydaktyczne

Kreowanie nowych form i metod nauczania i uczenia się.

Dążenie do praktycznego wykorzystania przez uczniów nabytej wiedzy oraz wskazywania jej przydatności w życiu dorosłym.

Odkrywanie przez uczniów ich ,,mocnych stron” poprzez kreatywne prowadzenie zajęć lekcyjnych. Stymulowanie i motywowanie uczniów do wykorzystania wiedzy w kreowaniu innowacyjności tworzenia świata.

Pobudzanie uczniów do twórczego działania pozbawionego lęku przed wyobraźnią.

Przedstawianie uczniom zasad i możliwości uczestniczenia w społeczeństwie obywatelskim (działanie grupowe).

Cele wychowawcze

Dobra organizacja pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.

Kształtowanie właściwego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości.

Rozwijanie umiejętności prowadzenia dyskusji, precyzyjnego formułowania wniosków, problemów i argumentowania.

Umiejętność przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny.

Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania ewentualnych błędów.

Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

Przygotowanie ucznia do podejmowania samodzielnych decyzji.

Przygotowanie ucznia do pokonywania stresu w różnych sytuacjach - egzamin, publiczne wystąpienia, autoprezentacja.

Kształtowanie postawy patriotycznej przez ukazywanie wkładu Polaków w rozwój nauk matematyczno – przyrodniczych.

Metody pracy:

Zajęcia służyć będą uczniom w celu pogłębiania umiejętności analizy i rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności. Celem zajęć jest również to, by każdy uczeń mógł także samodzielnie zdobywać wiedzę z różnych źródeł oraz prezentować ją w formie np. doświadczeń, referatów, prezentacji itp.

W ramach uatrakcyjnienia zajęć stosowane powinny być różnorodne metody pracy:

1. Analiza tekstów popularno-naukowych z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (czasopisma, książki, zbiory zadań, Internet).

2. Przeprowadzanie i obserwacja doświadczeń.

3. Przygotowanie prezentacji, referatów, plansz tematycznych itp.

4. Praca indywidualna oraz w grupach.

5. Dyskusja, pogadanka, wykład.

Procedury osiągania celów

Działania ucznia:

systematyczny i aktywny udział w zajęciach,

rozwiązywanie zadań, testów, krzyżówek itp.,

systematyczne przygotowania się do zajęć.

Działania nauczyciela:

stosowanie różnorodnych form pracy, które wymagają aktywnej postawy ucznia,

stosowanie metod aktywizujących,

zadbanie o wykorzystanie różnorodnych pomocy ...