Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Prowadząca: Magdalena Dymus
Rodzaj zajęć: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Grupa: Zajęcia realizowane w grupie dzieci z oddziału przedszkolnego.
Temat: Doskonalenie sprawności rąk oraz funkcji słuchowej w zabawie „Posłuszne rączki”
Cele:
Doskonalenie funkcji słuchowej: uwagi, różnicowania dźwięków, analizy słuchowej
Rozwijanie sprawności rąk: od ćwiczeń ruchowych, przez ćwiczenia rozmachowe, manualne i ćwiczenia precyzyjnych ruchów palców do ćwiczeń graficznych
Utrwalanie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego
Rozwijanie umiejętności dostrzegania relacji
Cele operacyjne:
Dziecko potrafi:
adekwatnie zareagować ruchem na usłyszany dźwięk:
głośny – wysoko podskoczyć, cichy – ukucnąć
głośny – podrzucić wysoko balonik, cichy – podrzucić nisko balonik
wykonać ćwiczenia palców i dłoni
odwzorować dźwięki głośne/ciche, układając na kartonie kasztany lub fasolki
układać kawałki gąbki za pomocą pęsety
różnicować głoski [b] : [p] w nagłosie wyrazów
prawidłowo trzymać kredkę
kontynuować sekwencję dwuelementową
Metody:
Elementy logorytmiki (ćwiczenia słuchowo-ruchowe: reakcja na dźwięki, różnicowanie dźwięku - głośny/cichy)
Elementy terapii ręki
Elementy Metody Krakowskiej (sekwencje)
Środki dydaktyczne:
instrument muzyczny
baloniki
kasztany i fasolki
długi karton
pęsety (połączone pałeczki)
pocięte kawałki gąbki w dwóch kolorach
rysunek do układania gąbeczek - deszcz zał.1
rysunek szalika z prostą sekwencją do kontynuowania zał.2
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Wprowadzenie
Omówienie wykonania pracy domowej, wstawienie pieczątek do zeszytów w ramach systemu motywacyjnego.
Przekazanie celu zajęć – ćwiczenie sprawności rąk i funkcji słuchowej.
Intensywna praca korekcyjno-kompensacyjna
Zabawa „Głośno-cicho” (ćwiczenie ogólnej sprawności ruchowej, uwagi słuchowej i różnicowania dźwięków)
Prowadząca uderza lekko lub mocno w instrument. Zadaniem dzieci jest właściwe zareagować na dźwięk:
cichy – dzieci kucają
głośny – dzieci podskakują
Zabawa „Baloniki” (ćwiczenie rozmachowe, uwagi słuchowej i różnicowania dźwięków)
Prowadząca ponownie uderza lekko lub mocno w instrument. Zadaniem dzieci jest podrzucić i złapać balonik. Gdy dźwięk jest:
cichy – dzieci lekko podrzucają balonik,
głośny – dzieci wysoko podrzucają balonik.
Zabawa „Ułóż dźwięki” (ćwiczenie manualne, uwagi słuchowej i różnicowania dźwięków)
Dzieci przygotowują dłonie i palce do pracy, wykonując następujące ćwiczenia:
zaciskanie i rozwieranie pięści
prostowanie i zginanie palców z jednoczesnym powolnym unoszeniem całych rąk i powolnym ich opuszczaniem
dotykanie opuszkami kolejnych palców do kciuków obu dłoni jednocześnie
obroty dłoni w nadgarstkach
Prowadząca ponownie uderza lekko lub mocno w instrument. Na długim kartonie kolejne dzieci odtwarzają usłyszane dźwięki, układając od lewej do prawej sekwencję z wykorzystaniem kasztanów (jeżeli dźwięk jest głośny) lub fasolek (jeżeli dźwięk jest cichy).
*Utrudnienie: dzieci najpierw wysłuchują sekwencji kilku dźwięków, a następnie odwzorowują ją z pamięci przy pomocy kasztanów i fasolek.
Zabawa „B czy P” (ćwiczenie precyzyjnych ruchów palców, analizy słuchowej)
Dzieci przy pomocy pęsety układają kolorowe gąbki na rysunku. Jeżeli prowadząca wypowie wyraz rozpoczynający ...