Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Andrzej Czyżewski
OFERTA EDUKACYJNA PLACOWKI OSWIATOWEJ
SPIS TREŚCI
Wstęp
Oferta edukacyjna w świetle literatury
Struktura oferty edukacyjnej
Tożsamość placówki oświatowej
Wizerunek szkoły jako firmy
Misja szkoły jako ważny element jej wizerunku
Kontakty z otoczeniem
Zakończenie
Bibliografia
WSTĘP
Niniejsza praca poświęcona jest ofercie edukacyjnej szkoły. Pojęcie to w oświacie pojawiło się
wraz z reformą systemu edukacji. Od pewnego czasu szkole towarzyszą pojęcia związane
wcześniej z gospodarką rynkową: towar, reklama, klienci. Konkurencja na rynku oświatowym
to stosunkowo nowe zjawisko. Jedną z głównych przyczyn narastającego zjawiska
konkurencyjności pomiędzy szkołami jest niż demograficzny. Szkoły muszą więc proponować
potencjalnym uczniom lepszą ofertę od innych szkół. Zjawisko to jest bardzo widoczne
zwłaszcza w szkołach średnich, gdzie twardo walczy się o ucznia proponując nowe profile
kształcenia, rozbudowaną formę zajęć pozalekcyjnych, a nawet praktyki zagraniczne. Od kilku
lat narzędzia oraz metody marketingowe zaczęto stosować w edukacji. Zmniejszająca się
populacja uczniów niesie ze sobą zmniejszenie subwencji oświatowej, co powoduje kłopoty
finansowe szkół, a w konsekwencji likwidację oddziałów, zwolnienia nauczycieli, a nawet
likwidację szkół. Dlatego też szkoły starają się „ przyciągać " uczniów na różne sposoby.
Oferują wysoki poziom nauczania, dobrą bazę, atrakcyjne zajęcia itp. Dla szkół każdy uczeń
to klient, który może przyczynić się do utrzymania placówki, może dać jej szansę na
przetrwanie niżu demograficznego.
Okres transformacji ustrojowej spowodował, że słowo konkurencja zagościło na dobre w
oświacie. ,, Szkoła będąc towarem, musi zabiegać o klientów - uczniów i rodziców "1. Musi
zatem się reklamować. Marketing podpowiada, jak zwrócić na siebie uwagę, jak być lepszym
od innych, jak utrzymać dotychczasowych i jak pozyskać nowych klientów. Uczy, w jaki
sposób można poznać preferencje społeczne i jak się do nich dostosować. Marketing służy do
poznawania i kształtowania rynku oraz dopasowania do niego podmiotu. Uczestnikami rynku
edukacyjnego są uczniowie, nauczyciele oraz rodzice. Takie marketingowe traktowanie
oświaty powoduje zmianę w sposobie myślenia o szkole i uczniach. Szkoła postrzegana jest
jako instytucja świadcząca usługi edukacyjne, a uczeń jako jej klient.
1 J. Kropiwnicki: Ach, ci rodzice. ,,Kierowanie szkołą'' 2004, nr 4.
,, Nowe regulacje wymagają traktowania ucznia jak prawdziwego klienta instytucji usługowej,
dostarczania mu wszystkiego, co może zapewnić mu jak najlepszy start w dorosłe życie".2 W
swojej pracy spróbuję wyjaśnić pojęcie oferty edukacyjnej. Rozpocznę od przedstawienia
struktury oferty, następnie dokładniej opiszę każdy element ją tworzący. Na zakończenie
uzasadnię, że promocja placówki ma istotne znaczenie dla jej rozwoju.
2 www.zslizl .tannan.pl/nauczyciele/publikacje/publikacje/pub7.htmb
Oferta edukacyjna w świetle literatury.
Oferta - w ujęciu encyklopedycznym - to propozycja ...