Dodaj publikację
Autor
andrzej 19652
Data publikacji
2022-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
4

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niniejsza praca poświęcona jest ofercie edukacyjnej szkoły. Pojęcie to w oświacie pojawiło się wraz z reformą systemu edukacji. Od pewnego czasu szkole towarzyszą pojęcia związane wcześniej z gospodarką rynkową: towar, reklama, klienci.
 Pobierz (pdf, 187,0 KB)

Podgląd treści

Andrzej Czyżewski

OFERTA EDUKACYJNA PLACOWKI OSWIATOWEJ

SPIS TREŚCI

Wstęp

Oferta edukacyjna w świetle literatury

Struktura oferty edukacyjnej

Tożsamość placówki oświatowej

Wizerunek szkoły jako firmy

Misja szkoły jako ważny element jej wizerunku

Kontakty z otoczeniem

Zakończenie

Bibliografia

WSTĘP

Niniejsza praca poświęcona jest ofercie edukacyjnej szkoły. Pojęcie to w oświacie pojawiło się

wraz z reformą systemu edukacji. Od pewnego czasu szkole towarzyszą pojęcia związane

wcześniej z gospodarką rynkową: towar, reklama, klienci. Konkurencja na rynku oświatowym

to stosunkowo nowe zjawisko. Jedną z głównych przyczyn narastającego zjawiska

konkurencyjności pomiędzy szkołami jest niż demograficzny. Szkoły muszą więc proponować

potencjalnym uczniom lepszą ofertę od innych szkół. Zjawisko to jest bardzo widoczne

zwłaszcza w szkołach średnich, gdzie twardo walczy się o ucznia proponując nowe profile

kształcenia, rozbudowaną formę zajęć pozalekcyjnych, a nawet praktyki zagraniczne. Od kilku

lat narzędzia oraz metody marketingowe zaczęto stosować w edukacji. Zmniejszająca się

populacja uczniów niesie ze sobą zmniejszenie subwencji oświatowej, co powoduje kłopoty

finansowe szkół, a w konsekwencji likwidację oddziałów, zwolnienia nauczycieli, a nawet

likwidację szkół. Dlatego też szkoły starają się „ przyciągać " uczniów na różne sposoby.

Oferują wysoki poziom nauczania, dobrą bazę, atrakcyjne zajęcia itp. Dla szkół każdy uczeń

to klient, który może przyczynić się do utrzymania placówki, może dać jej szansę na

przetrwanie niżu demograficznego.

Okres transformacji ustrojowej spowodował, że słowo konkurencja zagościło na dobre w

oświacie. ,, Szkoła będąc towarem, musi zabiegać o klientów - uczniów i rodziców "1. Musi

zatem się reklamować. Marketing podpowiada, jak zwrócić na siebie uwagę, jak być lepszym

od innych, jak utrzymać dotychczasowych i jak pozyskać nowych klientów. Uczy, w jaki

sposób można poznać preferencje społeczne i jak się do nich dostosować. Marketing służy do

poznawania i kształtowania rynku oraz dopasowania do niego podmiotu. Uczestnikami rynku

edukacyjnego są uczniowie, nauczyciele oraz rodzice. Takie marketingowe traktowanie

oświaty powoduje zmianę w sposobie myślenia o szkole i uczniach. Szkoła postrzegana jest

jako instytucja świadcząca usługi edukacyjne, a uczeń jako jej klient.

1 J. Kropiwnicki: Ach, ci rodzice. ,,Kierowanie szkołą'' 2004, nr 4.

,, Nowe regulacje wymagają traktowania ucznia jak prawdziwego klienta instytucji usługowej,

dostarczania mu wszystkiego, co może zapewnić mu jak najlepszy start w dorosłe życie".2 W

swojej pracy spróbuję wyjaśnić pojęcie oferty edukacyjnej. Rozpocznę od przedstawienia

struktury oferty, następnie dokładniej opiszę każdy element ją tworzący. Na zakończenie

uzasadnię, że promocja placówki ma istotne znaczenie dla jej rozwoju.

2 www.zslizl .tannan.pl/nauczyciele/publikacje/publikacje/pub7.htmb

Oferta edukacyjna w świetle literatury.

Oferta - w ujęciu encyklopedycznym - to propozycja ...