Dodaj publikację
Autor
Anita Drewnik - Sobczak
Data publikacji
2022-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
7

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł porusza zagadnienia: wyboru szkoły, spotykanych trudności za szkolnym progiem, współpracy nauczyciela z dzieckiem niesłyszącym oraz wskazania do pracy z uczniem niesłyszącym.
 Pobierz (pdf, 125,0 KB)

Podgląd treści

„Praca z dzieckiem niesłyszącym w szkole”

Swój artykuł postanowiłam napisać na podstawie mojej ośmioletniej pracy
z dzieckiem głuchym. Jestem nauczycielem wspomagającym w szkole podstawowej
z oddziałami integracyjnymi. W swojej pracy po raz pierwszy spotkałam się z osobami
niesłyszącymi. Podjęcie pracy z tym uczniem było dla mnie dużym wyzwaniem.
Aby moja praca była efektywna, a uczeń odnosił sukcesy, doskonaliłam swój warsztat pracy
biorąc udział w warsztatach z Polskiego Języka Migowego.
Znajomość PJM pomogła mi w pracy z uczniem, gdyż mogłam w swobodny sposób
tłumaczyć uczniowi niezrozumiałe treści, czy też zadania. Ułatwiło mi też kontakt
z rodzicami dziecka, którzy również posługiwali się PJM.
W tym artykule skupiłam się na opisie czynników kierujących rodziców wyborem szkoły
dla dziecka niesłyszącego, trudności pojawiające się za progiem szkoły, współpracy
nauczyciela z uczniem, a także na wskazaniach do pracy z uczniem.

Czym kierują się rodzice dziecka głuchego przy wyborze szkoły?

Wiele czynników ma wpływ na to, czym będą kierowali się rodzice głuchego dziecka

przy wyborze szkoły.

Jednym z nich jest odległość szkoły od domu rodzinnego. W naszym kraju nie ma
wielu szkół dla dzieci słabosłyszących i niesłyszących. Dlatego też rodzice często wybierają
placówkę najbliższą zamieszkania. Przy wyborze szkoły dla niesłyszących podejmują też
decyzję o tym, że dziecko będzie zmuszone mieszkać w internacie. Rozłąka siedmioletniego
dziecka z rodzicami nie wpływa korzystnie na budowanie więzi emocjonalnej. Oprócz tego
może przyczynić się do pojawienia się problemów w nauce.

Innym czynnikiem skłaniającym rodziców do zapisania dziecka do szkoły
ogólnodostępnej jest przekonanie, że wśród swoich słyszących rówieśników będzie ono
rozwijało mowę werbalną.
W mojej ośmioletniej pracy z uczniem niesłyszącym zauważyłam potwierdzenie tego
czynnika. O ile w klasach młodszych uczeń posługiwał się Polskim Językiem Migowym,
to w klasach starszych, w znacznym stopniu, korzystał z mowy.

1

Przebywanie w grupie ze słyszącymi rówieśnikami powoduje, że dziecko zdobywa
umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach. Nie tylko ma możliwość obserwowania
zachowań, gestów czy też mimiki, ale też ma możliwość oswojenia się z sytuacjami
wywołującymi śmiech czy też zdziwienie. W dorosłym życiu w większości sytuacji będzie
miało do czynienia z osobami słyszącymi.

Zdobywanie wiedzy w szkole masowej nie tylko uczy jak na co dzień radzić sobie
z niepowodzeniami edukacyjnymi, ale też buduje poczucie dystansu do zaistniałych
trudności. Dziecko niesłyszące wiele razy doświadcza, że porażki edukacyjne spotykają
również ich słyszących rówieśników.

Obecność nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjne, znającego naturalny
język niesłyszącego dziecka, jest bardzo ważnym czynnikiem motywujący rodziców do
wyboru danej szkoły. Nauczyciel jest wówczas „pomostem” łączącym świat ...