Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Opracowany przez nauczyciela mianowanego
Iwonę Jeremicz
Przedmiot: Technologia gastronomiczna.
KLASA : II -III BS - kucharz
CZAS TRWANIA : 1 godzina lekcyjna
DATA : 17.05.2022r.
TEMAT : Budowa i ocena świeżości jaj.
CEL GŁÓWNY :
poznanie budowy jaja
poznanie metod oceny świeżości jaj,
CELE OPERACYJNE :
uczeń potrafi:
wymienić elementy budowy jaja
opisać rolę poszczególnych elementów jaja,
rozpoznać elementy jaj,
ocenić świeżość jaj,
METODY :
opis;
pokaz,
ćwiczenia praktyczne,
FORMY PRACY :
praca indywidualna;
praca zbiorowa,
POMOCE DYDAKTYCZNE :
tablica interaktywna myBoard,
świeże jaja kurze,
zadania interaktywne z aplikacją Learning Apps,
zadania na tablicy interaktywnej,
notatka do tematu opracowana w programie Word,
naczynia do wykonania ćwiczenia,
Tok/ przebieg zajęć
Faza wprowadzająca:
Sprawy organizacyjno – porządkowe.
Zapoznanie uczniów z celami lekcji, kryteriami sukcesu (nacobezu),
Podanie tematu lekcji – Temat: Budowa i ocena świeżości jaj.
Faza właściwa:
Omówienie budowy jaj na podstawie zdjęcia.
Wykonanie przez uczniów zadania interaktywnego „budowa jaja ”- https://learningapps.org/2758304
Krótkie omówienie przez nauczyciela roli poszczególnych elementów jaja.
Wykonanie przez uczniów zadania na tablicy interaktywnej „Przyporządkuj elementowi budowy jaja właściwą funkcję.
Przyporządkuj elementowi budowy jaja właściwą funkcję.
Komora powietrzna stabilizują zarodek
Chalazy wapienna, umożliwia wymianę gazową
Skorupa okrywa białko
Błona obiałkowa magazynuje powietrze
Warunków przechowywania jaj. Praktyczne wykonanie ćwiczeń z zakresu oceny świeżości – omówienie na podstawie obserwacji.
Pytanie: Jakie są praktyczne sposoby sprawdzenia świeżości jaj ?
Odpowiedź: - prześwietlenie owoskopem,
- zanurzenie w wodzie,
- wybicie na talerzyk,
Pytanie: Jakimi cechami odznacza się jako świeże?
Odpowiedź: - włożone do szklanki z wodą natychmiast opada na dno,
- wybite na talerzyk ma bezbarwne, gęste i przejrzyste białko, widoczne
chalazy, wypukłe, centralnie ułożone żółtko i małą komorę powietrzną
Wykonanie przez uczniów zadania na tablicy interaktywnej „ Skreśl błędne informacje”
1.Wielkość komory powietrznej maleje/ wzrasta wraz z czasem przechowywania jaja.
2.Chalazy odpowiadają / nie odpowiadają za położenie żółtka.
3.Błona obiałkowa okrywa/ odcina białko.
4. Skorupka umożliwia wymianę gazową. / chroni przed wymianą gazowej.
Wykonanie przez uczniów ćwiczenia interaktywnego w aplikacji Learnings Apss-https://learningapps.org/11504034
Faza podsumowująca:
Podsumowanie i utrwalenie poznanego materiału o jajku poprzez wykonanie przez uczniów zadań na tablicy interaktywnej- Prawda/Fałsz
Zadanie
Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących budowy jaja kurzego.
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Wielkość komory powietrznej malej wraz z czasem przechowywania jajka.
Skorupa wapienna uczestniczy w wymianie gazowej pomiędzy zarodkiem a środowiskiem zewnętrznym
Sznury białkowe utrzymują żółtko w centralnej pozycji
Białko ochrania zarodek przed drobnoustrojami .
Objawem starzenia się jaja
jest wielkość komory
powietrznej.
Ocena pracy i aktywności uczniów.