Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć terenowych dla klasy
szóstej.
Hasło programowe: Współrzędne geograficzne, system GPS.
Zakres
w praktyce.
treści:
Zastosowanie
współrzędnych
geograficznych
ogólny: Powtórzenie wiadomość
Cel
geograficzne z praktycznym zastosowaniem systemu GPS.
z
działu współrzędne
Cele operacyjne:
Wiadomości:
Uczeń zna:
● cechy południków i równoleżników,
● znaczenie
terminów: współrzędne
i szerokość geograficzna,
geograficzne,
długość
geograficzna
● zakres wartości długości geograficznej szerokości geograficznej,
● symbole oznaczające kierunki geograficzne.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyznaczyć współrzędne geograficzne punktu,w którym się znajduje, za pomocą
aplikacji obsługującej system GPS.
Postawy
Uczeń doskonali umiejętność pracy w grupie i czuje się odpowiedzialny za efekty
współpracy.
Metody-Zajęcia terenowe.
Forma pracy-praca w grupach.
Środki dydaktyczne
Aplikacja “dane z GPS”, karty kontrolne, karty z pytaniami na punktach kontrolnych
(10 sztuk), wizytówki ze współrzędnymi 6 punktów kontrolnych, teren (park, las, teren
wokół szkoły) w terenie umieszczamy wcześniej pytania kontrolne w miejscach
o określonych współrzędnych geograficznych (należy zwrócić uwagę aby punkty nie
były oddalone od siebie w odległości bliższej niż 3m). Przygotowujemy współrzędne
10 punktów i umieszczamy 5 na wizytówce. Baza 10 punktów pozwala nam mieszać
punkty pomiędzy grupami aby zbyt często się na nich nie spotykały.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjne.
2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką zajęć i przedstawia cele.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dzieli klasę na sześć trzy- lub czteroosobowych grup.
2. Każda grupa otrzymuje urządzenie pozyskujące podstawowe dane GPS np. Tablet
z zainstalowaną aplikacją “Dane z GPS”.
3. Każda grupa otrzymuje kartę kontrolną i
6 punktów.
4. Grupy używając GPS odnajdują kolejne punkty z wizytówki, gdzie znajdują się
pytania.
5. Odpowiedzi umieszczają na karcie kontrolnej w kolejnych rubrykach.
6. Po odnalezieniu 5 punktów i udzieleniu odpowiedzi, 6 punkt jest punktem zbiórki
wszystkich grup.
Faza podsumowująca
1. Każda z grup przedstawia po 1 pytaniu, do momentu zaprezentowania kompletu
pytań i odpowiedzi.
2. Sprawdzenie odpowiedzi i przydzielenie punktów (1 punkt za prawidłowo odnaleziony
punkt i 1 za prawidłową odpowiedź).
losuje wizytówkę z e współrzędnymi
Karta kontrolna. Kolor grupy:
Nr
punktu
Kod punktu
kontrolnego
Odpowiedź na pytanie
1
2
3
4
5
6
Karta kontrolna. Kolor grupy:
Nr punktu Kod punktu
kontrolnego
Odpowiedź na pytanie
1
2
3
4
5
6
P1
P2
P3
P4
P5
Q6
Q7
Q8
Q9
Kąt zawarty między płaszczyzną równika a promieniem
ziemskim przechodzącym przez dany punkt to …
Jak nazywają się linie dzięki którym odczytujemy na mapie szerokość
geograficzną punktu?
Jakie kierunki świata wskazują wartości szerokości geograficznej?
Jak nazywa się najdłuższy równoleżnik na Ziemi?
Jak nazywają się linie w kształcie półokręgów ...