Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Jak skutecznie motywować nauczycieli do pracy
autor pracy: Leszek Maciejewski
Spis treści
Wstęp………………………………………………………………………………………… 3
Motywacja zewnętrzna……………………………………………………………………... 4
Motywacja wewnętrzna…………………………………………………………………….. 7
Motywacja a psychologia…………………………………………………………………… 9
Co nas motywuje?.................................................................................................................. 11
Przyczyny spadku skuteczności motywowania…………………………………………... 16
Motywowanie przez ustalanie celów – pracownicy i szkoła przez pryzmat dyrekcji…. 19
Podsumowanie……………………………………………………………………………… 22
Bibliografia…………………………………………………………………………………. 23
Spis wykresów……………………………………………………………………………… 24
Załącznik 1…………………………………………………………………………………. 25
Załącznik 2…………………………………………………………………………………. 26
Załącznik 3…………………………………………………………………………………. 29
Załącznik 4…………………………………………………………………………………. 31
Wstęp
Zawód nauczyciela to jeden z najbardziej wymagających, a zarazem niedocenianych zawodów. Wybór tej drogi zawodowej wiąże się moim zdaniem z realizacją swojego powołania. Nie należy zapominać, że pracujemy z tzw. „żywym materiałem”, więc zakładane efekty pracy nauczyciela i realizacja wyznaczonych celów nie zawsze przynoszą zakładaną wcześniej satysfakcję. Należy pamiętać, że pasją i zaangażowaniem, które na co dzień towarzyszą nam w prowadzeniu procesu dydaktycznego, „zarażamy” uczniów, biorąc swego rodzaju odpowiedzialność za to, jaki kierunek myślenia i postawę życiową w nich wykształcimy. Każdy człowiek, który został pedagogiem przez przypadek, a praca z dziećmi i młodzieżą jest dla niego tylko drogą do zarabiania na życie i utrzymanie, działa nie tylko na swoją szkodę, ale przede wszystkim na szkodę swoich podopiecznych. Co jednak w przypadku, kiedy świadomie decydujemy się na wybór tego zawodu i pomimo powołania związanego z jego wykonywaniem, wraz z upływem czasu, odczuwamy spadek zaangażowania? Myślę, że wielu nauczycieli, posiadających często wieloletnie doświadczenie zawodowe, zadaje sobie to pytanie. Nie da się jednak udzielić na nie jednej konkretnej odpowiedzi. Charakterystyka tej profesji jest na tyle złożona, że trzeba brać pod uwagę wiele różnych aspektów, aby wypracować sobie właściwy i odpowiedni dla nas sposób motywacji, który uzależniony jest zarówno od wielu czynników zewnętrznych, jak i sylwetki naszej osobowości. To właśnie odpowiednia motywacja może okazać się kluczem do sukcesu zawodowego. Właściwe sposoby motywowania sprawiają, że praca nie jest rutyną, ale wykonujemy ją z zaangażowaniem, co jeszcze bardziej rozwija naszą pasję.
W dalszej części postaram się przedstawić skuteczne metody motywowania nauczycieli do pracy, opierając się nie tylko na literaturze fachowej, ale także przeprowadzonych przeze mnie badaniach i własnych doświadczeniach.
Motywacja zewnętrzna
Najbardziej znaczącym komponentem motywacji zewnętrznej jest system wynagrodzeń i nagród. System wynagrodzeń nauczycieli – określony w ustawie Karta nauczyciela – jest sztywny. Określone są w nim cztery stopnie awansu zawodowego: nauczyciel stażysta, nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany i nauczyciel dyplomowany. Wskazane są tam zarobki na każdym stopniu awansu. Poza płacą zasadniczą są różne dodatki, na przykład za wysługę lat i tzw. dodatek motywacyjny. Jak sama nazwa wskazuje, jest on formą nagrody, która ma służyć ...