Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Uczniowie nieakceptowani w klasie szkolnej – diagnoza i analiza zjawiska
Życie społeczne jednostki na przestrzeni całego okresu rozwoju przebiega w ramach
różnorodnych grup społecznych. Na początku jest to rodzina, później jedną z ważniejszych
grup społecznych staje się klasa szkolna. Zachodzące w niej kontakty interpersonalne
wpływają na życie jednostki oraz prawidłowy rozwój jej osobowości.
Uczniowie tworzący zespół klasowy pragną zaspokoić swoje potrzeby kontaktu z
rówieśnikami oraz zyskać ich akceptację. Początkowo tworzą nieformalne układy. W miarę
upływu czasu dochodzi do nawiązywania kontaktów społecznych i powstania wzajemnych
sympatii i antypatii. Każdy uczeń zajmuje jakąś pozycję w klasie. Kieruje się własnymi
poglądami, normami i zasadami. Przejawia określone zachowania, zyskując w ten sposób
opinię rówieśników.
Proces adaptacji dzieci do grupy, atmosfera w niej panująca, warunki środowiskowe oraz
działania wielu czynników wpływają na samopoczucie uczniów. Mogą one odczuwać
satysfakcję i akceptację ze strony rówieśników, bądź trudności w kontaktach z nimi, a tym
samym odrzucenie ze strony klasy.
Dzieci akceptowane doświadczają pozytywnych emocji. Klasa szkolna staje się dla nich
źródłem sukcesów, bezpieczeństwa, satysfakcji i akceptacji. Natomiast uczniowie odrzuceni
przez klasę doświadczają poczucia lęku, niepewności, porażki. Czego konsekwencją staje się
nieodpowiednie zachowanie i funkcjonowanie w klasie, w tym kształtowanie się wrogich
postaw. Dzieci te osiągają mniejsze sukcesy, nie wykorzystują swych potencjalnych
możliwości. Narasta w nich frustracja.
Ważną więc rolą szkoły i nauczyciela jest nauka nawiązywania poprawnych relacji z
innymi ludźmi, kształtowanie prawidłowych postaw.
Pracując w szkole, pełniąc rolę wychowawcy niejednokrotnie obserwowałam i rozstrzygałam
konflikty między uczniami. Działania wychowawcze zawsze zmierzały do zachowania
przyjaznej atmosfery w klasie. Na pierwszym miejscu zawsze była tolerancja i okazywania
wszystkim szacunku, włączanie wszystkich do zabawy i nauki. Uświadamiałam uczniom, że
„inny” wcale nie znaczy gorszy.
1
Klasa szkolna
Charakteryzując klasę szkolną, jako teren nieakceptacji dzieci należy zaznaczyć, że jest
ona grupą społeczną, w której dokonuje się proces socjalizacji jednostki, czyli proces
oddziaływania grupy na jednostkę.
W zespole klasowym różne osoby odgrywają niejednakową rolę. Wynika to z możliwości
wywierania wpływu na innych. Zjawisko to przejawia się, tym że klasa dzieli się na
podgrupy, a część jej członków ulega wpływom innych. Odbiciem tego faktu jest
świadomość, że ktoś jest „lubiany”, a inny „nielubiany”.
Strukturę grupy określa więc układ miejsc, jakie zajmują poszczególni jej członkowie
względem siebie. Miejsce z kolei stanowi pozycję jednostki, które wyznaczają, takie czynniki
jak: atrakcyjność, pełnione role w klasie, miejsce w strukturze, zgodność lub niezgodność z
normami w grupie, wartościowanie uczestnictwa w grupie, czy samopoczucie w zespole.
Przyczyny braku akceptacji dziecka w grupie ...