Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Informacje wstępne:
- data: 29.04.2022r.
- miejsce realizacji zajęć: Niepubliczna Podstawowa Szkoła Specjalna w Szczytnie,
- czas trwania zajęć: ok. 30-45 min
- osoby uczestniczące: wychowankowie VII Zespołu Rewalidacyjno – Wychowawczego,
- osoba prowadząca zajęcia: Ewelina Erwin – Kamińska,
- osoba wspomagająca: XX,
2. Temat: „Poranny krąg – stymulacja polisensoryczna według pór roku – WIOSNA.”
3. Cele:
Cele ogólne:
utrwalanie charakterystycznych dla wiosny żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych;
rozwijanie umiejętności polisensorycznego poznawania świata.
Cele szczegółowe: - wychowanek:
wielozmysłowo poznaje świat,
stymuluje i rozwija wszystkie zmysły,
podnosi własną aktywność,
integruje się z rówieśnikami podczas wspólnej zabawy,
odczuwa pozytywne reakcje emocjonalne.
4. Metody:
czynne – stawianie zadań do wykonania,
słowne – słowa piosenki, słowo kierowane do dziecka,
percepcyjne – samodzielne doświadczanie, działanie na zmysły,
zabawy,
5. Środki dydaktyczne: bodziec uprzedzający „Poranny krąg”, piktogram „Poranny krąg”, lampka zapachowa (cytrynowa) – kominek zapachowy, zielona świeca, zapalniczka, olejek cytrynowy, gałązka forsycji i gałązka z samymi listkami, duży zielony materiał, zielona chustka, instrumenty perkusyjne (bębenek), cytryna, pojemnik z ziemią, miska z wodą, ręczniki papierowe, komputer, rzutnik, głośniki, pendrive.
Przebieg zajęć
Siadamy wszyscy w kręgu. Zaprezentowanie uczniom bodźca uprzedzającego i piktogramu o początku zająć „Poranny krąg”. Rozkładanie na podłodze zielonego materiału.
Nauczyciel podchodzi do każdego dziecka i mówi: „ciemno, nie ma ognia, świeczka jest zimna” – dzieci dotykają świeczki.
Zapalenie przez nauczycielkę lampki zapachowej (cytrynowej) oraz zielonej świecy. Obejście ze świecą siedzących w kręgu dzieci, zwrócenie uwagi na płomień świecy (próba wodzenia za płomieniem świecy).
Śpiewanie powitalnej piosenki „Witaj”, w której wymienia się imię każdego dziecka i jednoczesne masowanie dłoni dziecka cytrynowym olejkiem zapachowym. Zbliżamy dłoń dziecka do nosa, by wyraźnie poczuło prezentowany zapach.
Zabawa z chustą: każde dziecko ma po kolei umieszczaną na głowie zieloną chustę. Zadaniem dzieci jest samodzielne ściągnięcie chusty z głowy i uśmiechnięcie się do nauczyciela.
Zabawa ruchowa przy piosence: ,,Wiosna”. Podawanie każdemu uczniowi bębenka. Z pomocą nauczyciela dzieci grają na instrumencie, uderzając całą dłonią – głośno i palcami – cicho.
Zabawa materiałem przyrodniczym: Nauczyciel podaje każdemu dziecku gałązki z kwiatami i listkami. Uczestnicy „badają” gałązki wielozmysłowo (dotykają, wąchają itp.). Następnie nauczyciel podaje miskę z ziemia. Nauczyciel mówi: ,,ziemia”. Uczniowie dotykają ziemi, mieszają, klepią, ugniatają. Nauczyciel mówi: ,,Mamy brudne ręce! Co robimy?” Uczniowie wychodzą wraz z nauczycielem do łazienki umyć ręce lub myją je z pomocą w misce z wodą.
Zastosowanie bodźców smakowych: uczestnicy próbują cytryny z cukrem lub soku z cytryny. Nauczyciel nazywa smak „kwaśne”.
Oglądanie filmu edukacyjnego o wiośnie.
Zgaszenie lampki zapachowej i prezentowanie gestu „koniec”.
Opracowała:
mgr Ewelina Erwin - Kamińska