Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć z okazji „Dnia Ziemi”
I Informacje wstępne:
Osoby prowadzące: Ewelina Erwin – Kamińska, XX,
Data: 22.04.2022 r.
Czas trwania zajęć: 45 min.
Uczestnicy: Uczniowie Niepublicznej Podstawowej Szkoły Specjalnej w Szczytnie
Temat zajęć: „Ziemia – wyspa zielona” - kształtowanie świadomości ekologicznej oraz umiejętności dbania o najbliższe środowisko przyrodnicze.
Cele ogólne:
-rozbudzanie zainteresowania otaczającą przyrodą;
-kształtowanie szacunku do otaczającej przyrody;
-wdrożenie zachowań proekologicznych.
Cele szczegółowe (w zależności od indywidualnych możliwości):
-wskazuje, nazywa kształt Ziemi;
-doświadcza poprzez dotyk kształtu kuli (piłka, globus);
-wskazuje, nazywa z czego składa się Ziemia;
- zanurza ręce w wodzie, pociera dłonie piaskiem;
-wskazuje, nazywa kto/co zamieszkuje Ziemię;
-wskazuje, które zachowania są przyjazne dla środowiska (wyłączanie światła, zakręcanie kurka od kranu, segregowanie śmieci itp.);
-integruje się ze społecznością szkoły.
II. Metody pracy:
-słowne;
-pokaz;
-praktycznego działania
-zabawa.
III. Formy pracy;
-indywidualna;
-zbiorowa.
IV. Środki dydaktyczne:
piktogramy, laptop, rzutnik, głośnik, płyta z CD z nagraniem piosenki „ Ziemia – wyspa zielona”, lalki jako postaci ludzkie, figurki zwierząt, globus, piłka, miska z wodą, pojemnik z piaskiem, worki na śmieci (żółty, zielony i niebieski), słoik, butelka plastikowa, gazety, prace plastyczne/plakaty (przygotowane wcześniej przez poszczególne zespoły).
V. Przebieg zajęć:
1. Przywitanie z uczestnikami zajęć z okazji „Dnia Ziemi”.
2. Wprowadzenie w tematykę zajęć - prezentacja multimedialna.
3. Prowadzący wspólnie z uczestnikami rozmawia o kształcie Ziemi, kuli ziemskiej, prezentuje piłkę .
4.Prowadzący przedstawia uczestnikom, z czego składa się Ziemia, wykorzystuje globus, wskazuje obszary zajęte przez wodę – oceany, morza oraz te na których jest ziemia, piasek – lądy.
5. Uczestnicy mogą zanurzyć dłoń w misce z wodą oraz włożyć ręce do pojemnika z piaskiem.
6.Prowadzący razem z uczestnikami odpowiadają na pytanie, kto zamieszkuje Ziemię.
7. Uczniowie dotykają oraz oglądają figurki zwierząt oraz różne lalki - jako postaci ludzkich.
9. Odsłuchanie piosenki „Ziemia – wyspa zielona”. Prowadzący zwraca uwagę, na to co możemy robić, aby nasza Ziemia była cały czas zielona, w jaki sposób możemy o nią dbać.
10. Uczestnicy poznają sposoby dbania o środowisko (wyłączania światła, zakręcanie kranu, segregowanie śmieci).
11. Poszczególni uczniowie gaszą i zapalają światło w klasie.
12. Dopasowywanie i nazywanie kolorów worków na śmieci do odpowiadających im odpadów (niebieski – papier, zielony – szkło, żółty – plastik). Uczniowie wrzucają śmieci do odpowiednich worków (zielony – słoik, żółty – plastikowa butelka, niebieski – pogniecione gazety).
13. Prezentacja prac plastycznych przygotowanych przez poszczególne zespoły.
14. Zakończenie zajęć i rozejście się do klas (sal terapeutycznych).
Sporządziła:
Ewelina Erwin – Kamińska